• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D

Deleted member 14209

Guest
Säger inte att det inte ska vara tillåtet att sälja "fynd" dyrare eller att prissättningen inte ska vara fri...

men om klockan säljs på en av Kaplans stora klockauktioner där mycket reklam har gjorts (och event för KS medlemmar), är inte det en indikation på prisläge idag? Varför ska klockan gå för mer hos en privatperson på KS några dagar senare? Tänker att det är ju skillnad att sälja som privatperson vs företag där det sistnämnda ger högre slutpris (de ger mer garantier: t.ex. på äkthet, öppet köp och har större omkostnader).
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Trodde man var tvungen att sälja sina klockor för högst inköpspris på KS.
Högst inköpspris?
Finns knappast någon som säljer till annat än "Jag gav xxxxx kr och det är vad jag vill ha tillbaka". ;)

Jag är helt och fullt på samma linje @yonsson. Om man nu köpt den till underpris (vilket, i undantagsfall, även kan ske på Kaplans kvalitetsauktion) så känns det självklart att man inte tvunget ska behöva sätta detta som pris när man själv säljer.
Men.
Det kanske inte är strategiskt riktigt att försöka förverkliga sin vinst så här tätt inpå auktionen. Sticker lite i ögonen på folk.

Och slutligen...
Jag har ingen som helst aning om 62.000kr eller 70.000kr är korrekt pris.
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Högst inköpspris?
Finns knappast någon som säljer till annat än "Jag gav xxxxx kr och det är vad jag vill ha tillbaka". ;)

Jag är helt och fullt på samma linje @yonsson. Om man nu köpt den till underpris (vilket, i undantagsfall, även kan ske på Kaplans kvalitetsauktion) så känns det självklart att man inte tvunget ska behöva sätta detta som pris när man själv säljer.
Men.
Det kanske inte är strategiskt riktigt att försöka förverkliga sin vinst så här tätt inpå auktionen. Sticker lite i ögonen på folk.

Och slutligen...
jag har ingen som helst aning om 62.000kr eller 70.000kr är korrekt pris.
Huvudet på spiken.

Sedan förändras marknaden snabbt idag, särskilt på vintage-fronten. Vad som för 4 månader sedan var värt 45k kan idag vara värt 55k. Men det sker nog inte på 34mm RO quartzare i gulguld under loppet av 4 dagar.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Fast det är väl ändå ganska tydligt på bilderna?
Absolut att man kunde skrivit ut det ändå - men något slags ansvar måste ligga på den presumtiva köparen också(?).

Gällande gångreserv så håller jag helt med @galácticon - detta ser man alltför ofta.
Märkligt, eftersom det trots allt inte tar särskilt mycket mer än ett dygn att få till ett vettigt svar kring eventuella avvikelser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast det är väl ändå ganska tydligt på bilderna?
Absolut att man kunde skrivit ut det ändå - men något slags ansvar måste ligga på den presumtiva köparen också(?).

Gällande gångreserv så håller jag helt med @galácticon - detta ser man alltför ofta.
Märkligt, eftersom det trots allt inte tar särskilt mycket mer än ett dygn att få till ett vettigt svar kring eventuella avvikelser.
Jag tycker snarare det är märkligt att inte nämna uppenbara skador.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag tycker snarare det är märkligt att inte nämna uppenbara skador.
Let's agree to disagree.
...eller ja, halvt om halvt i alla fall.
Jag hade, som sagt, inte haft något emot om det nämnts i annonsen också. Men som det är (med ett gäng tydliga bilder), tycker jag inte att det finns någon jättestort behov.
Annonser med tydliga bilder och kanske lite mindre text är låååångt mycket bättre än de många annonser med en eller två bilder och text som halvhjärtat beskriver eventuella defekter.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fast det är väl ändå ganska tydligt på bilderna?
Absolut att man kunde skrivit ut det ändå - men något slags ansvar måste ligga på den presumtiva köparen också(?).

Gällande gångreserv så håller jag helt med @galácticon - detta ser man alltför ofta.
Märkligt, eftersom det trots allt inte tar särskilt mycket mer än ett dygn att få till ett vettigt svar kring eventuella avvikelser.
Vad är det för poäng att dölja skavanker? Det blir ju bara strul om köparen inte är nöjd när man träffas och inte vill genomföra köpet eller det blir fråga om retur eller liknande. Det är ju som bäddat för en tvist.

Dessutom känns det ju inte bra rent moraliskt heller.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad är det för poäng att dölja skavanker? Det blir ju bara strul om köparen inte är nöjd när man träffas och inte vill genomföra köpet eller det blir fråga om retur eller liknande. Det är ju som bäddat för en tvist.

Håller du med mig eller håller du inte med mig? ...d.v.s., pratar vi om bandhornet eller tidsavvikelsen? ;)
Vad gäller det första så är min poäng alltså att jag inte tycker att @holma20 döljer någonting.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan fasen inte vara blind som köpare och förvänta sig att säljaren lyfter fram allt som är uppenbart för en. Då får man handla nytt istället.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp