• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

djanbin

Omega
Hörredu din lilla pajas. :)

Jag har lagt ut numret. Ring dit själv och prata med kvinnan. Namnet kan du få via PM. Hon hejdade sig innan hon sa något om Nymans men hennes reaktion räckte.

Är du anställd av Nymans möjligen?

Nej hörredu din minimupp ;)

Kanske slår en signal så får vi se. Ska höra lite med de Rolex ADs jag har kontakt med också och återkomma.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Alltså har man nog med pengar att köpa rolex eller andra klockor i den prisklassen så kan man gott och väl köpa hos en AD och slippa allt tjafs. Har man inte råd med detta så kommer man nog får en chock när man hör vad vissa "kända" urmakare tar för service i stockholm och göteborg.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Alltså har man nog med pengar att köpa rolex eller andra klockor i den prisklassen så kan man gott och väl köpa hos en AD och slippa allt tjafs. Har man inte råd med detta så kommer man nog får en chock när man hör vad vissa "kända" urmakare tar för service i stockholm och göteborg.

Kan du utveckla ditt resonemang samt slutledningsförmåga?
 

Daniel J

Omega
Enkelt, varför snåla för ett par tusen när man kan köpa i svensk AD och få garanti utan massa tjafs osv.

Sedan är det ju en del av upplevelsen att få klockan justerad och få komma hem med en såndär exklusiv påse med tillverkarens mamn på.

Det är ju inte riktigt samma sak att hämta ut ett grått paket på Hemköp och sedan behövs uppsöka urhandlare får justering osv...

Själv är jag på jakt efter en speedy 9300, får se vem som får äran att leverera den...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker den där påsen är argument nog att inte köpa hos AD. När man köper fuktighetskräm (till sambon förstås) på Åhlens får man sådana påsar.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Jag kan hålla med om att man vill ha en viss upplevelse när man lägger ut 50000-150000 på en klocka, men köper man något billigare så spelare det egrntligen ingen roll. Jag har köpt nya grejer utan orginalkartong till och med, som har levererats i pizzakartoner och liknande. Egentligen kan man ju argumentera att internationell garanti är meningslös eftersom chansen att något skulle vara fel på klockan är minimal. Man har dessutom 3 års reklamationsrätt i vilket fall som helst. Service måste man ju ä¨ndå göra så småningom, och klantar man sig och pajar klockan då får man ta det påförsökringen, alternativt lägga upp slantarna och hålla käft.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag kan hålla med om att man vill ha en viss upplevelse när man lägger ut 50000-150000 på en klocka, men köper man något billigare så spelare det egrntligen ingen roll. Jag har köpt nya grejer utan orginalkartong till och med, som har levererats i pizzakartoner och liknande. Egentligen kan man ju argumentera att internationell garanti är meningslös eftersom chansen att något skulle vara fel på klockan är minimal. Man har dessutom 3 års reklamationsrätt i vilket fall som helst. Service måste man ju ä¨ndå göra så småningom, och klantar man sig och pajar klockan då får man ta det påförsökringen, alternativt lägga upp slantarna och hålla käft.
Klockan från pizzakartongen?


its_a_pizza_watch-r38def7c5e741474aa68fe9c0e6229935_wmod9_8byvr_324.jpg
 

point1

Cartier
Sedan är det ju en del av upplevelsen att få klockan justerad och få komma hem med en såndär exklusiv påse med tillverkarens mamn på.

Det är ju inte riktigt samma sak att hämta ut ett grått paket på Hemköp och sedan behövs uppsöka urhandlare får justering osv...

Själv är jag på jakt efter en speedy 9300, får se vem som får äran att leverera den...

Att folk vill utnyttja deras world wide-garanti har ju inget med att folk snålar, inte heller erbjuder de ju en world wide-garanti för att folk ska snåla.

Jag köpte min klocka när jag bodde i Frankrike, och nu när jag bor i Stockholm vill jag kunna lämna in den vid garantiärenden här, inte behöva åka till Paris för att lämna in den hos AD:n där jag köpte den. Därför är det viktigt att world wide-garantin fungerar som den ska. På samma sätt, om jag skulle köpt min klocka i Stockholm och jag flyttar utomlands vill jag kunna lämna in den där inte behöva åka hit för att lämna in den. Har ingenting med att man snålar eller inte. Det är en bekvämlighet som man betalar ett premium för när man köper produkten, oavsett om du köper den i Paris, Stockholm eller London. Sen om man tänkte bo på samma plats resten av sitt liv kanske inte det spelar någon roll, men för oss som kanske inte bor jämt på samma ställe.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Precis som freno säger så kräver inte bilhandlare att du fraktar bilen dit du köpt den för att åberopa garantin. Rolex kräver inte att kunden står för frakt heller om felet täcks av garantin. De fall där det kan vara aktuellt att betala frakt är om det visar sig att felet inte täcks av garantin.

Sedan har jag faktiskt aldrig hört talas om en klocka som skickats till Rolex för att åtgärdas på garanti. Alla AD i Sverige har egna urmakare som är fullt kapabla att fixa alla möjliga fel.

Jag hade min Rolex inne för garantiärende, och eftersom den inte var inhandlad hos just den Rolex AD:n fick jag stå för fraktkostnad. De är auktoriserad Rolex service, men var dessvärre tvungna att skicka klockan till Rolex i Schweiz ändå.
 

Jens B

Omega
Var inne med min Iwc (köpt på watchonwatch.com) hos Krons ur idag och fick väl ungefär samma svar där. Dem ville ha 1500kr för att skicka den på service. Mailat Iwc för att kolla vad dem säger om saken..
 

san

Cartier
2-Faktor
Var inne med min Iwc (köpt på watchonwatch.com) hos Krons ur idag och fick väl ungefär samma svar där. Dem ville ha 1500kr för att skicka den på service. Mailat Iwc för att kolla vad dem säger om saken..


Återkoppla gärna när du hört från dem. Vore intressant att höra deras ståndpunkt i denna fråga.
 
Topp