• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Freddie L

Panerai
Varför är det så svårt att hitta skapligt prissatta originalspännen (tang buckles)? Jag letar efter "moderna" storlekar, bättre begagnade, till priser som är märkbart billigare än original. Jag kollar google-träffar, kollar C24, Ebay, osv. Gör jag fel?
 

månljus

Panerai
Hur förkortar man enklast den här typen av mesh? Har försökt nu en liten stund utan att få till det.
image.jpeg
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Man läser ibland att Rolex-klockor är servade men inte av Rolex Service Center eller Rolex-AD. Kan icke-AD köpa reservdelar från Rolex ifall sådana behövs? Nyfiken på om det är samma diskussion som med vissa märkesbilar t.ex. "BMW original" eller liknande.
 

Mike

Cartier
Sitter och kollar på Texans - Cheifs och experterna bär dessa klockor. Kan nån hjälpa till att identifiera? Den högra krävs lite handled för att bära upp..
upload_2016-9-18_21-4-21.png
 
Nån som vet om samma boett används för DJ 36 som OP36? Eller rättare sagt samma form för att göra boetten, ja jag tror ni fattar vad jag är ute efter.
 

Breakout

Omega
Om jag använder en automatklocka sällan, då och då vid speciella tillfällen, ska jag då låta den gå i en winder eller bara ligga still i sin låda? Klockan ifråga är en Seamaster 300M.. Och hur länge ska jag vänta med att skicka in den på vanlig service? Har en annan bruksklocka och Seamastern kommer att agera "finklocka"..
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om jag använder en automatklocka sällan, då och då vid speciella tillfällen, ska jag då låta den gå i en winder eller bara ligga still i sin låda? Klockan ifråga är en Seamaster 300M.. Och hur länge ska jag vänta med att skicka in den på vanlig service? Har en annan bruksklocka och Seamastern kommer att agera "finklocka"..

Beror ju på hur "sällan" du använder den, men i grund ja, bättre med en winder än att låta den ligga. @Echo Delta kan rätta mig ifall jag säger fel. :D

Bra guide för winders: https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/

Vart 4-5 år år är tumregeln för service.
 
Beror ju på hur "sällan" du använder den, men i grund ja, bättre med en winder än att låta den ligga. @Echo Delta kan rätta mig ifall jag säger fel. :D

Bra guide för winders: https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/

Vart 4-5 år år är tumregeln för service.

Korrekt mi amigo!
Om klockan går så ser kapillärkraften och centrifugalkraften till att oljan hålls på plats.
Står den stilla en längre tid så rinner ofta oljan bort från sina tjänstgöringsytor och kan ställa till med problem så som oljefläckar, hamna på fel ställen och skapa problem osv.
 

Breakout

Omega
Korrekt mi amigo!
Om klockan går så ser kapillärkraften och centrifugalkraften till att oljan hålls på plats.
Står den stilla en längre tid så rinner ofta oljan bort från sina tjänstgöringsytor och kan ställa till med problem så som oljefläckar, hamna på fel ställen och skapa problem osv.
Tack för svar! Då ska det inhandlas winder!=)
Men hur länge kan den stå tills jag måste serva den? Även om jag inte använder den ofta så kommer den ju att i princip gå hela tiden och servas vart 4-5år? eller kan jag ha den i 8år innan service?
 

Glusch

Cartier
@Floduttern, @Breakout och @Echo Delta

Det här var ju faktiskt spännande. Angående att använde winder eller inte det vill säga. Jag trodde också att det var bättre att hålla klockan igång i en winder än att ha den still. Det verkar finnas lite skilda åsikter kring vad som är bäst. När jag snabbgooglade lite snubblade jag över ett uttalande från Peter Leeser (varit serviceansvarig hos Rob Engström) om att det skulle slita mer på klockan att hålla igång den i en winder och använda den väldigt sällan än att "starta upp och ställa rätt tiden" på en klocka som man använder sällan. Mer exakt i hans ord:

"Det beror på hur du använder dina klockor. Om du använder en automatisk en dag i veckan, så skulle jag säga att det är bättre att strunta i windern. Likaså om du bara använder klockan några gånger om året. Om du däremot använder den varannan dag, så skulle jag säga att slitaget från att klockan ständigt går är att föredra framför slitaget från att dra upp och ställa om klockan 100 gånger om året."
Jag är inte kunnig nog för att ha en bestämd egen åsikt, så när Breakout frågade om råd gav jag honom det som Peter Leeser hade gett. Nu är ju frågan hur mycket vikt man ska lägga vid hans ord. Han är ju bara en i ett hav av kunniga klockälskare. Tyckte ändock att det var spännande. Vad tänker/tror ni?

Edit: Jag vill påpeka att jag inte på något sätt försöker kritisera era kunskaper angående vård av klockor, är bara genuint nyfiken på det hela, då jag själv inte är så kunnig inom området.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar! Då ska det inhandlas winder!=)
Men hur länge kan den stå tills jag måste serva den? Även om jag inte använder den ofta så kommer den ju att i princip gå hela tiden och servas vart 4-5år? eller kan jag ha den i 8år innan service?

Beror ju lite på flera faktorer. Slitage, oljor osv.. Det är trots allt en mekanisk klocka. Du kan självklart vänta längre om du vill och den kanske funkar, men risken ökar att det blir mer delar att byta vilket gör att det blir dyrare att serva den.


Om jag överdriver lite här för klarhetens skull:
Om du har en bil du bara använder 1-2 gånger per vecka. Även om slitaget är mindre på en som går 1-2 dagar istället för 7 dagar i veckan, så blir det fortfarande slitage.

Hade du då hellre väntat ett par år extra med att serva den, eller hade du servat den efter rekommenderad serviceintervall?
 
Topp