• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest klocka för pengarna: 150 K

Vilken är bäst?

  • Rolex Daytona

    Röster: 99 28.6%
  • Rolex Yacht-Master

    Röster: 31 9.0%
  • Royal Oak

    Röster: 100 28.9%
  • PP Aquanaut

    Röster: 116 33.5%

  • Totala väljare
    346

koze

Panerai
2-Faktor
Kära KS,

Jag funderar på att kliva upp en nivå och köpa en klocka för ca 150 tkr och behöver smakråd. Jag klär mig oftast i svarta byxor och svart t-shirt eller enkel button-down samt sneakers. Jag jobbar inom media och tror att jag kan flyga det mesta utan att någon reagerar, så det behöver jag väl inte ta hänsyn till. Generellt så gillar jag klockor på max 40 mm (18,5 cm handled), även om jag på sistone har blivit förälskad i en Panerai 1312 på hela 44 mm. Historiskt så har jag hunnit beta av allt ifrån SubC (satt dåligt på min arm), Speedmaster (för mycket pappaklocka, och går inte att bada med), modern Datejust på superjubilee (gubbig men snygg) och ett antal Seikos. Nu söker jag något som jag kan ha ett tag och som känns allround. Viktigt för mig är att klockan inte är för känslig, jag måste kunna ha den när jag är med småbarn, jagar, jobbar, duschar, badar osv. Så sportigt är bättre än dressat helt enkelt, annars hade t ex en DD varit snyggt.

Till att börja med - ni som har gjort klivet från ca 50-60 tkr till 150 tkr, är det värt det eller är det roligare att ha flera "billigare" klockor? Jag kommer fortsätta att ha mina älskade Seikos som beaters, men ibland kan det ju vara kul att variera sig även med finare klockor.

Kandidater so far:
rolex-oyster-perpetual-cosmograph-daytona-40-mm-116500-ln-nero.jpg


Rolex Daytona 116500
+ Snygg som fan
- PCL kommer bli repiga direkt
- Lite plottrig



shopping.jpeg


AP Royal Oak 15450 med blå/grå tavla

+ Är en Royal Oak
+ Designikon
- Är jag en RO-kille?
- Dyr att serva


Rolex.jpeg


Rolex 116655
+ Sjukt fet
- Är jag en guldkille?
- Kommer att bli repig direkt


5167A_001.jpg

PP Aquanaut
+ Udda
+ Är en Patek :)
- Är lite rädd att jag kommer tröttna på designen
- Dyr att serva

Fler förslag?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är biased mot Daytona, och PCLen kommer bli repig - men det blir alla klockor med tiden så strunta i den tanken.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Till att börja med - ni som har gjort klivet från ca 50-60 tkr till 150 tkr, är det värt det eller är det roligare att ha flera "billigare" klockor?

Kandidater so far:
rolex-oyster-perpetual-cosmograph-daytona-40-mm-116500-ln-nero.jpg


Rolex Daytona 116500
+ Snygg som fan
- PCL kommer bli repiga direkt
- Lite plottrig

shopping.jpeg


AP Royal Oak 15450 med blå/grå tavla

+ Är en Royal Oak
+ Designikon
- Är jag en RO-kille?
- Dyr att serva

Rolex.jpeg


Rolex 116655
+ Sjukt fet
- Är jag en guldkille?
- Kommer att bli repig direkt

5167A_001.jpg

PP Aquanaut
+ Udda
+ Är en Patek :)
- Är lite rädd att jag kommer tröttna på designen
- Dyr att serva

Fler förslag?

Jag har vandrat den vägen; dvs. gått mot få men för mig finare klockor. Jag tycker det är värt det steget alla dagar i veckan, men givetvis är det högst subjektivt..
Vad gäller kandidaterna du presenterar beror det lite på.. Överlägset minst bang for the buck ger Rolexarna, som ju hantverksmässigt befinner sig på en lägre nivå än tex. AP:n och PP:n.. Får du Daytonan till listpris är det ett vettigare köp, men talar vi nu rådande (andrahands)marknadsvärde så blir det i mitt tycke ett klart nej.. Guldrollen kan man ju iofs inte kalla för taskig bang for the buck eftersom det är guldet som driver upp priset; här handlar det egentligen om hur högt man premierar just guldet..

Skippar att föreslå VC 49150 eftersom du uttryckt max 40mm..
Annars kan det vara värt att spana in RO 15300 som jag tror skulle sitta som en smäck på dina 18,5 handleder (jag har samma storlek och AP:n sitter kalas på mig). Vad sägs annars om att spana in BP FF Tribute to Mil-Spec? Finns ju en till salu på KS som ryms inom din budget.. Med tanke på att endast 500 har/ska producera(t)s tror jag det kan vara ett vettigt köp även ur minskat värdetappshänseende..
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Har nästan precis gjort en sådan resa, kolla min tråd här: https://klocksnack.se/threads/zwg-zero-watch-guy.81648/

Slutresultat här: https://klocksnack.se/threads/zwg-zero-watch-guy.81648/page-5#post-2089170

För mig blev det en Patek och en Panerai på samma gång. Har sedan dess sålt Patek för att prova annat och att jag helst vill så ny som möjligt. Min var 2011.

Är inte helt säkert 150 räcker för en Patek mer så kanske den faller bort nu?

Patek var annars enormt trevlig. Inget fel på den alls. Enligt mig perfekt till det mesta.

Har provat vit 15450 som jag gillade och blå 15450 som jag också gillade men den kändes av någon anledning mindre än den vita.

Funderar just nu på någon sorts Daytona, AP eller faktiskt Yachtmaster 116655 precis som du.

Bästa rådet jag kan ge är att bara hoppa i bassängen och välj. Inget fel val av de du listar. Köp, prova, move on :)

Angående tanken att gå från en prisklass upp till en annan så var det precis det jag var sugen på att göra när jag köpte.

Nu kan jag säga att det känns nog lika bra att ha tex 3 klockor för 150 som att ha 2 för 150. Värdet är liksom samma ändå om man vill flippa senare.
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är oftast inte värt klivet upp, nej.

Vill påstå att av de som har en begränsad budget och hänger på det här forumet så går typ 95% tillbaka till ett par "billigare" klockor efter att de konsoliderat och köpt något rejält dyrare.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Det är oftast inte värt klivet upp, nej.

Vill påstå att av de som har en begränsad budget och hänger på det här forumet så går typ 95% tillbaka till ett par "billigare" klockor efter att de konsoliderat och köpt något rejält dyrare.
Jag förstår vad du menar. Men att ändå få ta det steget måste kännas bra. Sen har man gjort det och om det inte var värt det så är det ju bara att gå tillbaka.
Jag har en bit kvar innan jag är där, men det är klart att man vill testa...
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Det är oftast inte värt klivet upp, nej.

Vill påstå att av de som har en begränsad budget och hänger på det här forumet så går typ 95% tillbaka till ett par "billigare" klockor efter att de konsoliderat och köpt något rejält dyrare.

Jag förstår vad du menar. Men att ändå få ta det steget måste kännas bra. Sen har man gjort det och om det inte var värt det så är det ju bara att gå tillbaka.
Jag har en bit kvar innan jag är där, men det är klart att man vill testa...

Tror att om man inte gjort det så kommer det alltid att gnaga lite i bakhuvudet hos många, så var det för mig. Tycker man inte det är värt så är det ju skönt också, då vet man ju vad man vill liksom.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Har ägt alla fyra varianterna du listar med skillnaden att jag hade en 15202.

Alla är grymma klockor men ska du ha en så hade jag valt 116500. Fantastisk klocka! Jag har haft båda varianterna och tycker att den vita är bäst.

116655 sålde jag pga att det inte kändes helt rätt med guld i alla lägen. Men kan säkert äga en igen :)

APn är nog den snyggaste klocka jag ägt men fick lämna pga att den bara tålde 50 meter.

Tror jag haft tre 5167 och en 5711 men kommer inte riktigt överens med PP...
 
Som ägare eller tidigare ägare till tre av de fyra klockor du nämner tycker jag du ska köra Daytonan. Att testa PP och AP var minst sagt spännande, men Rolex känns lite mer robust och stryktålig utan att tappa allt för mycket ”finkänsla” gentemot de andra två. PCL tycker inte jag har repats i den skala jag förväntat mig heller. Att den är billigare att serva och troligtvis har lite längre intervaller mellan dessa är också ett plus:)
 

koze

Panerai
2-Faktor
Tack för alla svar, grymt! Hade man kunnat köpa Daytonan till listpris så hade det nog varit en no-brainer, men när det kryper upp mot 150 så börjar man känna att annat är intressant. Samtidigt har jag haft två moderna Rolex och tror inte att känslan i finish är så enormt mycket större på en Daytona än på en Submariner, eller har jag fel? Har testat en kompis 15300 och det satt som en smäck. Men som sagt är den lite mindre stryktålig.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Som ägare eller tidigare ägare till tre av de fyra klockor du nämner tycker jag du ska köra Daytonan. Att testa PP och AP var minst sagt spännande, men Rolex känns lite mer robust och stryktålig utan att tappa allt för mycket ”finkänsla” gentemot de andra två. PCL tycker inte jag har repats i den skala jag förväntat mig heller. Att den är billigare att serva och troligtvis har lite längre intervaller mellan dessa är också ett plus:)
Låter rimligt, tror att jag behöver en bruksklocka mer än en finklocka.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Har ägt alla fyra varianterna du listar med skillnaden att jag hade en 15202.

Alla är grymma klockor men ska du ha en så hade jag valt 116500. Fantastisk klocka! Jag har haft båda varianterna och tycker att den vita är bäst.

116655 sålde jag pga att det inte kändes helt rätt med guld i alla lägen. Men kan säkert äga en igen :)

APn är nog den snyggaste klocka jag ägt men fick lämna pga att den bara tålde 50 meter.

Tror jag haft tre 5167 och en 5711 men kommer inte riktigt överens med PP...
Om jag hade haft budget för en 5711 så hade den legat först på listan tror jag :)
 

EWEA

Cartier
Av klockorna du kollar på tycker jag PP är det roligaste alternativet (har haft en själv). Daytonan till listpris hade varit nice, men kan man vara owg med en klocka som saknar datum??? :)
 
Topp