• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har de annars kopierat?
Allt utom loggan. Viktigt i sammanhanget.
Fullständig designstöld? Jajamän! Men en kopia är det inte.

Det som jag dock inte fattar är att en del andra märken kommer undan med exakt samma sak? Steinhart däremot blir fullständigt nersablade hela tiden.
2f89630efabe046325b8a37e59fde7cd.jpg

MKII_NASSAU_FACE1.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Allt utom loggan. Viktigt i sammanhanget.
Fullständig designstöld? Jajamän! Men en kopia är det inte.

Det som jag dock inte fattar är att en del andra märken kommer undan med exakt samma sak? Steinhart däremot blir fullständigt nersablade hela tiden.
2f89630efabe046325b8a37e59fde7cd.jpg

MKII_NASSAU_FACE1.jpg
Kopierar man designen blir det en kopia? Ingen illegal sådan men visst är det en kopia. Squale är lika smutsiga även om de även förr gjort en modell som var väldigt lik en Rolex.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Intressant tråd. Det var länge sen nån skrev nåt. Men just det här med att gilla en design men inte ha råd med just det märket.
Jag kanske kunde starta egen tråd. Men jag frågar här.
Jag gillar tex Panerai Luminor.
Finns det nåt märke som gör liknande design?
Du gillar kronskyddet?
Om ja, nej det finns inga kopio...”homager” som är legit.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kopierar man designen blir det en kopia? Ingen illegal sådan men visst är det en kopia. Squale är lika smutsiga även om de även förr gjort en modell som var väldigt lik en Rolex.
Efter att DW vann över Ur&Penn undrar man ju vad som är illegalt och inte... Alla dessa designkopior/starka hommager etc borde rimligen åka dit om Ur&Penn gjorde det...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En del av Steinhart-grejen är också att det är ju den modell de rimligen lever av. De har egna designer och men det är inte många sådana man kan se i verkligheten. Åtminstone inte här, där rimligen en rätt stor del av Steinhartköparna finns. Det som köps är det som liknar Rolex. Övrigt roteras i liten omfattning.
Om man jämför det med t ex Squale så ser situationen helt annorlunda ut. Visst köps det Rolexlika klockor även fr Squale, men det finns minst lika många andra som har egen design. Och märket lever rimligen gott även på sina egna modeller.

Gissar att sådant kan ligga bakom föraktet mot Steinhart.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fattar inte att efterapningarna kan växa sig så stora.Åtminstone på ett forum likt detta, där det finns hur många alternativ som helst. Det finns ju så mycket annat som ser bra ut som inte ser ut som något det inte är.
För den icke klockintresserade, men som ändå vill ha något som liknar originalet är det väl ett fynd, men annars förstår jag inte riktigt. Det ser ut som en Rolex. Men tittar man nära står det nåt annat. MK2 är inget bättre de heller. Oinitierade är övertygade om att det är en sak till de lusläser tavlan. Och inser att det var nåt annat.
Nä. Köp nåt som står på egna ben. Eller köp originalet.
 
Kopierar man designen blir det en kopia?

Nej det blir det faktiskt inte.

I alla fall inte om vi ser till ordets definition eller rent juridiskt. Känslomässigt kanske, men det är subjektivt och går inte att pressa på andra. Hade jag gått på din definition så tillverkar både Rolex och Breitling kopior. Men det tycker jag inte.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Allt utom loggan. Viktigt i sammanhanget.
Fullständig designstöld? Jajamän! Men en kopia är det inte.

Det som jag dock inte fattar är att en del andra märken kommer undan med exakt samma sak? Steinhart däremot blir fullständigt nersablade hela tiden.
2f89630efabe046325b8a37e59fde7cd.jpg

MKII_NASSAU_FACE1.jpg

Skillnaden på f.eks Squale og Steinhart er at Squale har en hel del egne modeller. Steinhart er et merke som startet med og lever så og si kun av å selge Rolex-kopier. Ja, de har noen egne modeller nå, men i flere år solgt de ingenting annet en Rolex Homage/kopier.

Ser at det også blir sammelignet med biler tidligere i tråden og at bilmerker låner av hverandre, men det er en helt idiotisk jämförelse.
Det finns ingen bilmerker (Store merker som selges i Sverige) som lager nöyaktige desigkopier. Det er en veldig stor skillnad på å låne deler av et design og gjöre en nöyaktig kopi som f.ex Steinhart gjör.

Mistet all respekt for Steinhart den dagen de lanserte en pepsi på jubilee bare noen timer etter Rolex lanserte nye pepsi på Bazel..
Dock får gjerne andre använde klokkene så mye de vill. Helt sikkert bra klokker med ok kvalitet. Funderade faktisk på å kjöpe en selv for noen år siden, men så hvor obekväm en kollega av meg ble når en annen kollega frågade om han bar en Rolex og måtte forklare at det ikke var det.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det blir det faktiskt inte.

I alla fall inte om vi ser till ordets definition eller rent juridiskt. Känslomässigt kanske, men det är subjektivt och går inte att pressa på andra. Hade jag gått på din definition så tillverkar både Rolex och Breitling kopior. Men det tycker jag inte.
Klart det är. Kopierar man design blir produkten en slags kopia. Det tror jag alla förstår. Ingen varumärkesförfalskning däremot. Varför Rolex eller Breitling skulle vara kopior förstår jag inte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det svarar jag inte. Som du kan se i mitt inlägg tidigare så finns där en hel del skillnader i designen, vilket gör att det inte är en kopia.
Ren tillfällighet att de blir så lika Rolex hela tiden? Skulle inte tro det. Man kopierar Rolex design, rent trams att vägra ta ordet kopia i munnen när det kommer till dessa. Kopia är en klart mer korrekt benämning än den ägarna försöker normalisera. Det är verkligen ingen hyllning till originalen. Så har du ett nättre ord än kopia får du gärna dela den med oss.
 

deddas

Rolex
Ren tillfällighet att de blir så lika Rolex hela tiden? Skulle inte tro det. Man kopierar Rolex design, rent trams att vägra ta ordet kopia i munnen när det kommer till dessa. Kopia är en klart mer korrekt benämning än den ägarna försöker normalisera. Det är verkligen ingen hyllning till originalen. Så har du ett nättre ord än kopia får du gärna dela den med oss.
Haha "homage"?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ren tillfällighet att de blir så lika Rolex hela tiden? Skulle inte tro det. Man kopierar Rolex design, rent trams att vägra ta ordet kopia i munnen när det kommer till dessa. Kopia är en klart mer korrekt benämning än den ägarna försöker normalisera. Det är verkligen ingen hyllning till originalen. Så har du ett nättre ord än kopia får du gärna dela den med oss.
Inte speciellt många av Steinhart klockorna som är hommager till Rolex. Sen är det inga kopior, det står inte Rolex på dem.

Tänk vilken värld vi skulle levt i om en design skulle vara din för evigt? Vilken bil skulle vi åkt i då? Hur många människor skulle dö för att det bara finns en tillverkare av varje medicin och en huvudvärkstablett kostar 10000kr? När allt kommer omkring så är det bara en klocka och inget annat, om Rolex kunnat skulle de vilja ha patent på tre visare för att peka på timmar, minuter och sekunder. Rolex skulle inte ha något emot att patentera tiden om dem kunde för att om du vill mäta ”deras” tid måste du köpa en Rolex.

Ensamrätt är samma sak som monopol och monopol gagnar inte den vanliga konsumenten. Monopol är ingenting annat än kommunism, och fördrar man monopol så är man en kommunist. Ingen gör något för att vara snäll. Astra Zeneca sålde inte Losec för att göra ditt liv bättre utan för att du skulle ge dem så mycket pengar som möjligt, hur mycket skulle samma sak idag kosta när det finns alternativ?
 
Senast ändrad:
J

Jimmy042

Guest
Ren tillfällighet att de blir så lika Rolex hela tiden? Skulle inte tro det. Man kopierar Rolex design, rent trams att vägra ta ordet kopia i munnen när det kommer till dessa. Kopia är en klart mer korrekt benämning än den ägarna försöker normalisera. Det är verkligen ingen hyllning till originalen. Så har du ett nättre ord än kopia får du gärna dela den med oss.
Solklart att de har Rolex design i grund, som jag tidigare skrivit. Men om du läser mitt inlägg en sida bak, där jag delade en bild, så ser du att där finns skillnader både i lugs, kronskydd, urtavla, bezel osv. Alltså är det ingen ren kopia, så enkelt är det.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ren tillfällighet att de blir så lika Rolex hela tiden? Skulle inte tro det. Man kopierar Rolex design, rent trams att vägra ta ordet kopia i munnen när det kommer till dessa. Kopia är en klart mer korrekt benämning än den ägarna försöker normalisera. Det är verkligen ingen hyllning till originalen. Så har du ett nättre ord än kopia får du gärna dela den med oss.
Håller med.
Knappast hyllningar, ”homager”, vi pratar om. Anspelningar på design, kopior av vissa element... allt för att konsumenten ska känna ”åhh, jag äger nästan en rolex. Hoppas folk tycker jag är cool”.
Hade det gjorts seriösa försök att hylla en modell där tillverkaren gjorde sitt yttersta för att använda de bästa verken, materialen etc hade det varit en annan sak. Många s.k. Micro brands snyltar ju bara på rennomé.
 
J

Jimmy042

Guest
Håller med.
Knappast hyllningar, ”homager”, vi pratar om. Anspelningar på design, kopior av vissa element... allt för att konsumenten ska känna ”åhh, jag äger nästan en rolex. Hoppas folk tycker jag är cool”.
Hade det gjorts seriösa försök att hylla en modell där tillverkaren gjorde sitt yttersta för att använda de bästa verken, materialen etc hade det varit en annan sak. Många s.k. Micro brands snyltar ju bara på rennomé.
”Nästan äger en Rolex” tror du verkligen att folk känner så? Sjukt trångsynt, men man kan kanske inte begära mer av Rolex fanboys. Det är ingen Rolex och kommer aldrig bli.

Känner du samma sak i allt? Du har INGET hemma som ursprungligen designades av ett annat företag/person?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
”Nästan äger en Rolex” tror du verkligen att folk känner så? Sjukt trångsynt, men man kan kanske inte begära mer av Rolex fanboys. Det är ingen Rolex och kommer aldrig bli.

Känner du samma sak i allt? Du har INGET hemma som ursprungligen designades av ett annat företag/person?
Dem är ju kommunister och det är svårt att få dem att se det ur en annan synvinkel när man hela tiden förespråkar monopol. Det är klart att dem har mängder av kopior hemma, säkerligen när det kommer till klockor också.

Frågan är hur långt man skall dra det? Jag har patent på bilar med fyra hjul och byxor med två ben?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte speciellt många av Steinhart klockorna som är hommager till Rolex. Sen är det inga kopior, det står inte Rolex på dem.

Tänk vilken värld vi skulle levt i om en design skulle vara din för evigt? Vilken bil skulle vi åkt i då? Hur många människor skulle dö för att det bara finns en tillverkare av varje medicin och en huvudvärkstablett kostar 10000kr? När allt kommer omkring så är det bara en klocka och inget annat, om Rolex kunnat skulle de vilja ha patent på tre visare för att peka på timmar, minuter och sekunder. Rolex skulle inte ha något emot att patentera tiden om dem kunde för att om du vill mäta ”deras” tid måste du köpa en Rolex.

Ensamrätt är samma sak som monopol och monopol gagnar inte den vanliga konsumenten. Monopol är ingenting annat än kommunism, och fördrar man monopol så är man en kommunist. Ingen gör något för att vara snäll. Astra Zeneca sålde inte Losec för att göra ditt liv bättre utan för att du skulle ge dem så mycket pengar som möjligt, hur mycket skulle samma sak idag kosta när det finns alternativ?
Steinhart lever på att kopiera Rolex, svårt att argumentera mot det? Sluta försöka försvara designstölden, äg den ist. Var rakryggad och erkänn att de kopierat designen. Det är nästan alltid min poäng i dessa inlägg. Att du sedan gillar dem och att jag avskyr dem är en annan sak.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Solklart att de har Rolex design i grund, som jag tidigare skrivit. Men om du läser mitt inlägg en sida bak, där jag delade en bild, så ser du att där finns skillnader både i lugs, kronskydd, urtavla, bezel osv. Alltså är det ingen ren kopia, så enkelt är det.
Fortfarande en kopia även om det inte är en exakt kopia. Kalla den snällkopia, finkopia, magisk kopia, laglig kopia eller designkopia. Kopia är det däremot.
 
  • Like
Reactions: Eqn

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Fel hade jag där...
 

Bilagor

  • 6729F92D-62B1-40E1-BE9F-FAA7A5A06D77.jpeg
    6729F92D-62B1-40E1-BE9F-FAA7A5A06D77.jpeg
    154.5 KB · Visningar: 4
  • 82569A48-4E6C-4A89-91D0-27184D60D4D0.jpeg
    82569A48-4E6C-4A89-91D0-27184D60D4D0.jpeg
    94 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Steinhart lever på att kopiera Rolex, svårt att argumentera mot det? Sluta försöka försvara designstölden, äg den ist. Var rakryggad och erkänn att de kopierat designen. Det är nästan alltid min poäng i dessa inlägg. Att du sedan gillar dem och att jag avskyr dem är en annan sak.
Jag försvarar den inte utan säger att det inte är Rolex längre då man inte kan äga en design för evigt. Äger dem den inte så är det inte ”stöld”
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Skillnaden på f.eks Squale og Steinhart er at Squale har en hel del egne modeller. Steinhart er et merke som startet med og lever så og si kun av å selge Rolex-kopier. Ja, de har noen egne modeller nå, men i flere år solgt de ingenting annet en Rolex Homage/kopier.

Ser at det også blir sammelignet med biler tidligere i tråden og at bilmerker låner av hverandre, men det er en helt idiotisk jämförelse.
Det finns ingen bilmerker (Store merker som selges i Sverige) som lager nöyaktige desigkopier. Det er en veldig stor skillnad på å låne deler av et design og gjöre en nöyaktig kopi som f.ex Steinhart gjör.

Mistet all respekt for Steinhart den dagen de lanserte en pepsi på jubilee bare noen timer etter Rolex lanserte nye pepsi på Bazel..
Dock får gjerne andre använde klokkene så mye de vill. Helt sikkert bra klokker med ok kvalitet. Funderade faktisk på å kjöpe en selv for noen år siden, men så hvor obekväm en kollega av meg ble når en annen kollega frågade om han bar en Rolex og måtte forklare at det ikke var det.
Eh, alla bilmärken lånar av varandra. Det är ganska ofta när du ser en bil från en vinkel och tror att det är en annan.

Om du inte kan köpa en klocka för att du inte vågar förklara att det inte är en Rolex... då är nog klockan minsta problemet.
 
J

Jimmy042

Guest
Fortfarande en kopia även om det inte är en exakt kopia. Kalla den snällkopia, finkopia, magisk kopia, laglig kopia eller designkopia. Kopia är det däremot.
Vad exakt är det som gör att Ocean 1 är en kopia, men alla andra dykare i världen som har starka likheter med Rolex inte är kopior?

Jag argumenterar inte emot att det är Rolex design i grund, men det finns tydliga medvetna skillnader, därav är det inte en kopia. Vet inte varför jag fortsätter diskutera det ens, det stör mig inte att folk anser det vara en kopia :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp