• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håller helt och hållet med såklart. Hade blivit galen om bilhandlaren lämnat all skyddsplast plus att jag skulle se ut som en idiot om jag åker hem i bilen. Det skiljer sig såklart från produkt till produkt men när det gäller klockor etc så antar jag att det är en speciell känsla att själv dra av plasten.
Jag har bland annat plastat av en Royal Oak, känslan var inte så speciell. Nästa gång kommer jag uttryckligen be butikspersonalen göra det åt mig.
 

Krabbeluring

Cartier
Alla ni som är så förbannade på att någon begränsar köparens frihet att flippa klockan direkt eller beundra certifikatet varje kväll innan läggdags glömmer en viktig sak - köparen i frågan visste att han skulle behöva avplasta klockan och lämna certet hos ad i 6 månader innan affären var klar. Han kunde ha sagt nej och gått därifrån.

Jag sålde en Panerai med full set, fast boxen fanns utomlands. Köparen var ok med att få klockan och pappren vid köper och vänta på boxen i 4-7 veckor.
Det begränsade inte hans förmåga att använda klockan. Eller att sälja den i fall han skulle behöva - bara att hitta en köpare som är ok med att vänta tills boxen kommer.

Så om jag lovar att sälja en mycket eftertraktad sak till dig, som du kan köpa på hundratals andra ställen med samma väntetid, vi går båda med på det, du betalar handpenning och väntar i månader, kanske år. När jag sedan ska lämna över klockan så säger jag "förresten, jag behåller certet i 6 månader". Hade det varit OK?

Hade han vetat om detta i förväg hade han och ALLA andra i hela världen valt en annan AD om det gått. Det är England, man kan ta ett tåg på några timmar till London där det finns dussintals försäljare om det kniper.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Så om jag lovar att sälja en mycket eftertraktad sak till dig, som du kan köpa på hundratals andra ställen med samma väntetid, vi går båda med på det, du betalar handpenning och väntar i månader, kanske år. När jag sedan ska lämna över klockan så säger jag "förresten, jag behåller certet i 6 månader". Hade det varit OK?

Hade han vetat om detta i förväg hade han och ALLA andra i hela världen valt en annan AD om det gått. Det är England, man kan ta ett tåg på några timmar till London där det finns dussintals försäljare om det kniper.

Ärligt talat, det skulle vara HELT ok för mig eftersom jag skulle ha fått KLOCKAN - det jag egentligen stod i kö för. Du skulle väl ha förklarat för mig att du gör det för att några utnyttjar efterfrågan, ställer sig i alla möjliga köar och köper klockor bara att sälja dem med en fet marginal. Jag, som är en klocknörd, skulle tacka dig för engagemanget och viljan att motverka problemet. Men det är jag som säger så.

Jag letade efter en Batman, ställde mig i en kö. Sedan hittade jag klockan i ett annat land och fick 10% rabatt eftersom jag brukade handla där. En månad sedan fick jag ett sms att en AD i Sverige fick klockan jag ville köpa och jag var välkommen in. Jag tackade nej, men tipsade några medlemmar här genom PM som jag visste var intresserade. Det jag borde har gjort, kanske, var att köpa den andra med och lägga den till försäljning här eftersom, som christian-h säger, Cash is King. Vad härligt att ha en annan King än cash.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Ärligt talat, det skulle vara HELT ok för mig eftersom jag skulle ha fått KLOCKAN - det jag egentligen stod i kö för. Du skulle väl ha förklarat för mig att du gör det för att några utnyttjar efterfrågan, ställer sig i alla möjliga köar och köper klockor bara att sälja dem med en fet marginal. Jag, som är en klocknörd, skulle tacka dig för engagemanget och viljan att motverka problemet. Men det är jag som säger så.

Jag letade efter en Batman, ställde mig i en kö. Sedan hittade jag klockan i ett annat land och fick 10% rabatt eftersom jag brukade handla där. En månad sedan fick jag ett sms att en AD i Sverige fick klockan jag ville köpa och jag var välkommen in. Jag tackade nej, men tipsade några medlemmar här genom PM som jag visste var intresserade. Det jag borde har gjort, kanske, var att köpa den andra med och lägga den till försäljning här eftersom, som christian-h säger, Cash is King. Vad härligt att ha en annan King än cash.
Att du stod i kö från början är ju pga att Rolex stryper tillverkningen så att dessa typer av situationer uppstår. Att man vill kunna göra vad man vill med sin dyrköpta klocka innebär inte att man är en girigbuk, även om det såklart finns sådana också. Det jag stör mig på är att Rolex straffar köparna för ett problem de själva skapat.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fånigt detta.. och med detta menar jag alla som ursäktar Rolex/ADns beteende i denna fråga. Samtidigt står det var och en fritt att köpa en klocka av annat märke som inte tramsar på detta vis.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ärligt talat, det skulle vara HELT ok för mig eftersom jag skulle ha fått KLOCKAN - det jag egentligen stod i kö för. Du skulle väl ha förklarat för mig att du gör det för att några utnyttjar efterfrågan, ställer sig i alla möjliga köar och köper klockor bara att sälja dem med en fet marginal. Jag, som är en klocknörd, skulle tacka dig för engagemanget och viljan att motverka problemet. Men det är jag som säger så.

Jag letade efter en Batman, ställde mig i en kö. Sedan hittade jag klockan i ett annat land och fick 10% rabatt eftersom jag brukade handla där. En månad sedan fick jag ett sms att en AD i Sverige fick klockan jag ville köpa och jag var välkommen in. Jag tackade nej, men tipsade några medlemmar här genom PM som jag visste var intresserade. Det jag borde har gjort, kanske, var att köpa den andra med och lägga den till försäljning här eftersom, som christian-h säger, Cash is King. Vad härligt att ha en annan King än cash.

Full disclosure: Jag är köparen som kunde vänta på lådan.
Jag var dock ok med detta eftersom säljaren (evki) inte bara är en privatperson utan också en användare på detta forum med bra renommé. Vi kom även överens om att en del av köpeskillingen skulle betalas ut för klockan och en separat del för lådan.
Hade säljaren varit en AD/motsvarande hade samma agerande varit helt oacceptabelt för mig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fånigt detta.. och med detta menar jag alla som ursäktar Rolex/ADns beteende i denna fråga. Samtidigt står det var och en fritt att köpa en klocka av annat märke som inte tramsar på detta vis.
På vilket sätt är det fånigt? Att ADn agerar så kommer ifrån frustration från kunder vill köpa modellen i fråga för att bära och ser personer få tilldelning innan som sedan omedelbart säljer vidare för egen vinning. Jag stöttar marknadsekonomi så jag ser inget fel i att folk passar på att tjäna en liten hacka där de kan. Dock så vill jag inte heller blunda för att det orsakar frustration hos köande köpare.
Så länge efterfrågan är större än tilldelningen så kommer det uppstå frustration, fullt normalt. Vinnaren här är Rolex, och jag respekterar deras strategi. De tänker långsiktigt och inser värdet på att sitta på en produkt som marknaden högre mer än de begär.
 

Mauritz

Rolex
Låter helt sjukt, så om man vil köpa en Rolex i present så får man den av-plastad och utan cert. i 6 månader? Lite av det sjukaste jag hört faktiskt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
På vilket sätt är det fånigt? Att ADn agerar så kommer ifrån frustration från kunder vill köpa modellen i fråga för att bära och ser personer få tilldelning innan som sedan omedelbart säljer vidare för egen vinning. Jag stöttar marknadsekonomi så jag ser inget fel i att folk passar på att tjäna en liten hacka där de kan. Dock så vill jag inte heller blunda för att det orsakar frustration hos köande köpare.
Så länge efterfrågan är större än tilldelningen så kommer det uppstå frustration, fullt normalt. Vinnaren här är Rolex, och jag respekterar deras strategi. De tänker långsiktigt och inser värdet på att sitta på en produkt som marknaden högre mer än de begär.
Jag förstår det och jag förstår Rolex - de har ju ett vinnande koncept. Men om de verkligen brydde sig om att kunderna skulle få tillgång till deras produkter skulle de öka produktionen av de populära modellerna.
Ur ett konsumentperspektiv är det rimligt att köparen får en obruten förpackning vid ett köp samt allt som ingår i köpet (läs garantibevis).
Ur ett producentperspektiv är det rimligt att producenten dikterar villkoren (så långt det är rimligt och lagligt). Det jag tycker är är fånigt är hur många oavlönade Rolexambassadörer det finns som skall försvara detta. Återigen - om det verkligen handlade om att göra kunderna nöjda skulle de producera fler klockor, detta är bara en kompromiss till Rolex fördel.
Tycker jag.
Men jag borde kanske inte lagt mig i, jag bryr mig inte så mycket om Rolex egentligen även om jag gillar flertalet modeller.
 

JB_XII

Rolex
Trams alltihop, det är väl självklart att cert, box, länkbitar och rubb/stubb skall med om du köper en ny klocka av en AD? Om inget annat sagts i förväg.
Vad är det att snacka om? För mig är det en no brainer. Dessutom... vill jag ha plasten på så lämnar de plasten på!

Vet inte om folk trollar som försvarar ett sånt beteende :confused:

De kan säkert neka mig att köpa klockan av en rad olika anledningar, men om jag köper den... och betalar dem med mina pengar. Då får jag väl göra vad jag vill med klockan???
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Men vadå, vad får man ge för en ny sub c på eftermarknaden? Tycker de flesta man se ligger ca 10k under listpris, ca ett år gamla i bra skick. Man ser ju inga "nya" subs säljas på ks iaf, inte har jag sett någon iaf..
 

linus282

Breitling
Väldigt märkligt med certet.. skulle köpt den ett halvår för tidigt och sedan hämtat ut den efter ett halvår ;)
 

ScubaKing

Audemars
Kan vara det sjukaste jag hört rörande klockor. Kan inte förstå att någon skulle acceptera detta när dem köper och betalar för en premiumprodukt. Ännu en anledning till att jag köper min nästa Rolex från en gråhandlare på Chrono24.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Finns ju gladpack annars

image.png
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hur kan några här ens försvara beteendet?

Man får väl göra vad man vill med sina grejer man har köpt. Butikerna får väl höja priset eller Rolex öka produktionen istället för att grina om re-sell och försöka kontrollera marknaden.

Kan nog fö. bli ett spännande försäkringsärende om man blir av med klockan första halvåret.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Steg två är väl att göra så garantin bara gäller för den som köpt klockan ursprungligen.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Förekommer i andra branscher. Var några år sedan det var ett jäkla liv i media om barnvagnar där garantin endast gällde första ägaren.
Mjo, har varit så rätt länge på cykelramar. Där brukar de ha ett par år garanti på arbetet men livstids rea alt utbyte för ny ram om du krashar den gamla (för ursprungliga ägaren). Vet inte om det påverkar så mycket egentligen, folk handlar ju begagnat ändå. Vill man ha en ny daytona och nån vill sälja fast garantikortet kommer om sex månader tror jag inte det är något större problem. Folk är ju som galna i dem :)
 

poormans

Rolex
som jag fattade klagade killen till rolex men de sa att det var upp till AD'n att göra så

om det gör något åt kötiderna jämfört med att öka produktionen tvivlar jag starkt på

klockan kan ju ändå säljas som BNIB och certet kommer ju senare

sen finns det fortfarande riktigt bra AD's som håller bra priser och lämnar med rubbet:D:D:D

received_10154652864139646.jpeg
 
Topp