• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

9 sidor senare.... vad kan vi dra för slutsats?
Det blir så som det alltid har varit. :)
Jag _tror_ att de flesta r överens om att omega inte kan slå rolex i närtid. Men då de har en hel del innovativa idéer och har en ganska diger historia så ska rolex inte känna sig helt säkra för framtiden.
Något kommer få rolex på fall. Men om det är Omega, seiko, eller Asiens i framtiden kan vi bara spå om.

Jag _tror_ att de flesta r överens om att omega inte kan slå rolex i närtid. Men då de har en hel del innovativa idéer och har en ganska diger historia så ska rolex inte känna sig helt säkra för framtiden.
Något kommer få rolex på fall. Men om det är Omega, seiko, eller Asiens i framtiden kan vi bara spå om.
vad är det som får dig att tro att Rolex faller? Se bara på andrahandsvärde på Omega Vs Rolex, så är det nog mer troligt att Omega ska falla. :)

Tycker bilden talar sitt tydliga språk. :)
4m9hdo-l.jpg

Vad är det du inte gillar av det jag skrev? Att jag först skojade om framgångssignalen? Eller är det för att jag senare påpekar att det inte ses som givet att den som bär en dyr klocka är framgångsrik? Eller något annat där jag har fel? Förklara gärna.
Gör ett försök att förklara. Jag tyckte att du bommade jag var ironiskt petig när jag citerade dig första gången och påstod att du inte läst ordentligt. Då förklarade du vad du menade på ett pruseluskigt sätt och understök att du hade förmåga att förstå ironi. Då skrev jag att du skulle se över ironifiltret. Ogillar inget speciellt i det du skrev eller tycker inte du hade särdeles fel. Mismatch vad gäller ironistil, inget konstigt...

Milgauss klarar magnetfält upp till 1 000 gauss, Omegas urverk klarar magnetfält över 15 000 gauss och det i samtliga klockor med master co-axial-verk (dvs snart sagt alla Omegaklockor).
Tackar för infon! :)

Ska inte hälla mer bensin på brasan men för oss som inte jobbar i miljöer med extrema magnetfält känns den finessen lika viktig som att min Deepsea klarar 3900 meter.

Tackar för infon! :)

Ska inte hälla mer bensin på brasan men för oss som inte jobbar i miljöer med extrema magnetfält känns den finessen lika viktig som att min Deepsea klarar 3900 meter.
Jaha är du elallergiker och arbetar under förhållanden utan mobiltelefon, dator, etc? Jag beklagar, hoppas att du tillfrisknar ;)

Jaha är du elallergiker och arbetar under förhållanden utan mobiltelefon, dator, etc? Jag beklagar, hoppas att du tillfrisknar ;)
Bor i en stuga i skogen utan el och rinnande vatten. Den här texten har jag skickat med snigelpost till en bekant som skriver in det på KS ;)

Har ett par mekaniska klockor, vistas dagligen i normala miljöer med mikrougnar, routers, mobiler osv men ingen av klockorna avviker i tid. Mycket märkligt :confused:

Bor i en stuga i skogen utan el och rinnande vatten. Den här texten har jag skickat med snigelpost till en bekant som skriver in det på KS ;)

Har ett par mekaniska klockor, vistas dagligen i normala miljöer med mikrougnar, routers, mobiler osv men ingen av klockorna avviker i tid. Mycket märkligt :confused:
Hade du gnällt lika mycket angående detta om det var Rolex som hade det i sina klockor?

Som Nymans verkstadschef sa så är det inget ovanligt.

Jag tror utan tvekan att det finns plats för båda utan risk att den ena eller andra försvinner. Dock tycker jag att Rolex har ett tryggare utbud medans Omega fladdrar en del med otroligt många modeller.

@Undersköterskan
Vad säger du om kiselfjärdar och tålighet mot stötar samt hållbarhet över tid?

It will keep its shape forever menar Omega i sin marknadsföring och fortsätter med att kiselspiralen är helt oberörd av både magnetism och stötar. Jag pratade för något år sedan med en urmakare som menade att man kunde ta en kiselspiral och dra ut den till ett rakt streck - när man sedan släpper återgår den till sin ursprungliga form. Rätt fantastiskt med tanke på att kisel i grunden är ett sprött material. Ingen metallegering, hur raffinerad den än är, kan matcha en balansspiral i kisel - det är därför kisel är framtiden, och då inte bara som balansspiraler utan också som material för gånghjul, spärrhake o.s.v.

Vänligen
Forumets undersköterska

Gör ett försök att förklara. Jag tyckte att du bommade jag var ironiskt petig när jag citerade dig första gången och påstod att du inte läst ordentligt. Då förklarade du vad du menade på ett pruseluskigt sätt och understök att du hade förmåga att förstå ironi. Då skrev jag att du skulle se över ironifiltret. Ogillar inget speciellt i det du skrev eller tycker inte du hade särdeles fel. Mismatch vad gäller ironistil, inget konstigt...
OK. Då har vi båda varit ironiska och inte förstått att vi varit ironiska. Inget allvarligare än att vi kan stryka ett streck över allt. Mitt förslag är då att vi taggar ner och tar en kopp kaffe, skakar symboliskt hand och går vidare.

Ska man bli ovänner finns det betydligt allvarligare saker att bråka om. Kan bara säga att jag inte menade så illa som du uppfattade det.

Kan ingen magnetism-är-inget-problem-förespråkare mäta gångprecisionen på sin klocka, sedan lägga sin klocka på ett ipad-fodral (med magnet) och mäta precisionen igen. Plus en kompletterande mätning när klockan tagits bort från fodralet. Det vore intressant att se resultatet.

Sen kan någon med en super-Omega göra samma mätning.

Mycket snack om Omegas limited editions här.
Om man ser det som serier som tillverkas under begränsad tid, vilket det är, så gör alla tillverkare det även Rolex!

Kan ingen magnetism-är-inget-problem-förespråkare mäta gångprecisionen på sin klocka, sedan lägga sin klocka på ett ipad-fodral (med magnet) och mäta precisionen igen. Plus en kompletterande mätning när klockan tagits bort från fodralet. Det vore intressant att se resultatet.

Sen kan någon med en super-Omega göra samma mätning.

Jag är inte säker på att det är så enkelt - magnetism i urverk byggs ofta upp under tid. Kraftiga magnetfält kan förvisso sätta en klocka ur spel direkt (ja, inte en Omega med Master-verk då men alla andra), medan mindre kraftiga magnetfält kan kräva upprepade exponeringar under tid innan möjligheten finns att detta påverkar urverkets gångprecision.

Vänligen
Forumets undersköterska

vad är det som får dig att tro att Rolex faller? Se bara på andrahandsvärde på Omega Vs Rolex, så är det nog mer troligt att Omega ska falla. :)

Tycker bilden talar sitt tydliga språk. :)
4m9hdo-l.jpg
Allt faller till slut. Frågan är bara vadsomhelst överlever längst av rolex eller omega, seiko eller aliens;)

Du måste vara ypperligt dålig på att läsa, 8500-verket är knappast en "traditionell ETA-konstruktion", urverket byggdes speciellt FÖR och runt co-axial-tekniken och är in house i bemärkelsen in house för koncernen. 8500 är ett otroligt modernt urverk, både tekniskt och materialmässigt.

Vad menar du med att man inte kan använda quick set? Exempelvis Aqua terra har jumping hour hand för quick set.

Eftersom Omega är en del av Swatch och ETA är de som traditionellt gjort urverken inom Swatch (förutom Lemania som numera ingår helt i Breguet delen av Swatch), så är det ju inte konstigt att "Omegas" urverk är starkt ETA inspirerade. Det här luktar t ex ETA lång väg, :
IMG_3169.jpg

Vad det gäller datumet så skriver Omega själv så här på sin hemsida:
"Avoid changing the date manually between 8 pm and 2 am, since this is the period during which the automatic date-change is in operation."
Det tycker inte jag känns så modernt och att kunna ställa datum när som hells är en funktion som i varjefall jag tycker är bra att ha i en klocka.

Jag håller med, men ändå inte. Problematiken är inte omfattande, agreed, men magnetism är ett problem och kommer att vara ett växande sådant i vår moderna värld. Alla manufakturer har uppmärksammat detta och också skapat sina egna modeller, särskilt kapabla för att klara av starka magnetfält. Vi har Milgauss, Railmaster, Ingenieur o.s.v. Många tillverkare, exempelvis JLC, uppmanar också aktivt sina kunder att undvika starka magnetfält.

Varenda servicecenter har en demagnetizer - ja, det räcker ju med att lyssna på poden här på KS där urmakare Henrik berättar att det kommer in åtminstone någon klocka varje vecka där uppbyggnaden av magnetism är den enskilda orsaken till en klockas stora gångavvikelse. Det finns massor med trådar på nätet och ett flertal skribenter här på KS med egna erfarenheter av vad starka magnetfält kan ställa till med. Så att problemet finns måste vi rimligen alla vara överens om, även om långt ifrån alla drabbas i sådan utsträckning att klockan behöver lämnas in för åtgärd.

Det unika med Omegas antimagnetiska revolution är främst två saker; dels löser man faktiskt problemet - magnetismen tas bort ur ekvationen genom att motståndskraften höjs till minst 15000 gauss, det vill säga så långt vi i nuläget med säkra mätmetoder kan fastställa urverkets motståndskraft. Dels löser Omega problemet på ett så innovativt vackert sätt genom att helt bortse från Faraday-buren och istället bearbeta urverkets komponenter.

Hade denna revolution istället presenterats av Rolex hade den höjts till skyarna här i tråden istället för att som nu marginaliseras. Nåja, Rolex kommer att följa i Omegas fotspår - Syloxispiralen finns redan och kommer förstås att ersätta Parachrom på sikt då ingen metallegering kan mäta sig med kisel. Kisel är framtiden och jag är helt övertygad om att även Rolex kommer att ha urverk kapabla att motstå barnleksaker och iPad-covers på sikt.

Vänligen
Forumets undersköterska

Lite läsning för övrigt om Omegas antimagnetiska revolution som presenterades i kaliber 8508 år 2013 och som nu implementeras i produktionen i stort med några få undantag: http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vad många Omega fans glömmer eller låtsas glömma är att kisel-balansfjädern, kisel-gånghake/hjul inte alls är Omega uppfinning utan har använts av Breguet i många år.

Eftersom Omega är en del av Swatch och ETA är de som traditionellt gjort urverken inom Swatch (förutom Lemania som numera ingår helt i Breguet delen av Swatch), så är det ju inte konstigt att "Omegas" urverk är starkt ETA inspirerade. Det här luktar t ex ETA lång väg, :
IMG_3169.jpg

Vad det gäller datumet så skriver Omega själv så här på sin hemsida:
"Avoid changing the date manually between 8 pm and 2 am, since this is the period during which the automatic date-change is in operation."
Det tycker inte jag känns så modernt och att kunna ställa datum när som hells är en funktion som i varjefall jag tycker är bra att ha i en klocka.
Vad är din poäng? Kaliber 8500 utvecklades till 100 % utifrån Co-Axial istället för att försöka passa Co-Axial i redan existerande urverk såsom 2500. Urverket designades och utvecklades av av omega ensam från grunden. Däremot har de tagit hjälp av företag inom swatch group och eventuellt fortfarande gör det i tillverkningen.

Ja fyfan att man avråds från de där tvångstankarna om att konstant sitta och byta datum på klockan, det till skillnad från magnetism är ju ett reellt problem...

Förstår inte varför man ens kommenterar i den här tråden, är ju som att se trailern till Trolls på repeat...

Vad många Omega fans glömmer eller låtsas glömma är att kisel-balansfjädern, kisel-gånghake/hjul inte alls är Omega uppfinning utan har använts av Breguet i många år.
Vad många Rolexfans glömmer eller låtsas glömma är att den automatiska klockan inte alls är Rolex uppfinning utan hade använts av John Harwood i många år.

Vad är din poäng? Kaliber 8500 utvecklades till 100 % utifrån Co-Axial istället för att försöka passa Co-Axial i redan existerande urverk såsom 2500. Urverket designades och utvecklades av av omega ensam från grunden. Däremot har de tagit hjälp av företag inom swatch group och eventuellt fortfarande gör det i tillverkningen.

Ja fyfan att man avråds från de där tvångstankarna om att konstant sitta och byta datum på klockan, det till skillnad från magnetism är ju ett reellt problem...

Förstår inte varför man ens kommenterar i den här tråden, är ju som att se trailern till Trolls på repeat...
Jag ställer oftare om datumen på natten, än vad jag har problem med magnetism. Jag har aldrig haft roblem med magnetism i någon av mina mekaniska klockor någonsin.
Du har kanske en annan erfanhet.

Var någonstans har jag skrivit att Omega uppfunnit kiselspiralen ?

Eftersom Omega är en del av Swatch och ETA är de som traditionellt gjort urverken inom Swatch (förutom Lemania som numera ingår helt i Breguet delen av Swatch), så är det ju inte konstigt att "Omegas" urverk är starkt ETA inspirerade. Det här luktar t ex ETA lång väg.

Vad jag och troligen också @Nicbex reagerade över var att du kallade kaliber 8500 för "en traditionell ETA konstruktion". Då får du nog läsa vad Christian, vars bild du lånat, skriver - givetvis är ETA en aktör bakom urverket, konstigt vore väl annars, men att keyless works/datumskiftesdelen bär likheter med befintliga konstruktioner gör ju knappast att urverket som helhet kan kallas för "en traditionell ETA konstruktion". Den åsikten har jag tidigare aldrig hört och du torde rimligen vara rätt unik med att uttrycka den då det är så långt från sanningen man kan komma.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tillbaka
Topp