• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

Det är helt sant! Kan hålla med om det, dock hade dessa märken inte samma marknadsföring som Rolex har haft och har.

Nä? Men man kan inte saluföra skit hur länge som helst, oavsett marknadsföringsbudget. Varför säljer inte Invicta som smör? Gammalt anrikt märke med en historia betydligt längre än rolexs. Att produkten är skit spelar ju ingen roll. Ingen bryr sig ändå.

Som andra redan sagt tror jag svaret på den frågan är nej.
På kort sikt har Omega inte möjlighet att hota Rolex starka varumärke, men vem vet vad som händer på längre sikt om Omega skärper upp sig avseende sin strategi att släppa ett otal versioner av sina modeller för att fira diverse tillställningar.
Bra urverk och innovationer har dom redan, men ses i dagsläget inte rikta sig till samma målgrupp.

Senast ändrad:
Något som inte nämnts är också hur långt före typ alla andra klocktillverkare Rolex ligger vad gäller göra "smyckesur" i ädelmetall med ädelstenar. Rolex gör det med en elegans som ingen annan gör.
Sen som sagt, det är en Rolex. Vi alla älskar det varumärket av just den anledningen.

Flörtar Globemaster med Rolex, möjligen.
Men när man släpper dessa två gör man det inte för att ta upp kampen mot Rolex.
Man gör det för att mjölka ut allt man kan ur Deep black-konceptet.
Det gör inte att varumärket känns mer exklusive direkt.
Screenshot_20160702-131010.png
Screenshot_20160702-130958.png

Saker och ting brukar ha en förmåga att falla när det står högst upp på toppen. Historien ger mig rätt, vilket kommer att innebära att Rolex har 10-15 år kvar innan de blir omsprungna av sina konkurrenter. Rolex är det nya Omega. Rolex blir mellanchef och enorma bostadslån. Rolex blir ingen hjärna och att göra precis som alla andra.

Det där är ju inte 100% sant. Sant är att Rolex inte har några LEs men de har betydligt fler varianter och modeller än vad som ofta hävdas här och där några är rejält hiskeliga.

Fast å andra sidan spelar det egentligen ingen roll. Om Omega uppfattas som ett 'rörigare' märke med för många LE's och modeller så är det ju det som är lite av Omegas problem. Ur ett varumärkesperspektiv så är ju just upplevelsen en central parameter.

Det spelar ingen som helst roll hur bra Omegas urverk är. Omega tilltalar mig inte över huvud taget (proplof undantaget).

Okej, då har vi kommit fram till att Rolex förmodligen varken känner sig eller bör känna sig hotade av Omega.
Men hur tänker de båda företagen i urverksmatchen? Där är det betydligt mer lika. 3135 är ett fantastiskt urverk och vi vet vad Omegas Co-axial är kapabel till...
Finns det konkurrens på det området, eller sitter Rolex lugnt i båten och jobbar på mitt sitt utan att bry sig...

Fast å andra sidan spelar det egentligen ingen roll. Om Omega uppfattas som ett 'rörigare' märke med för många LE's och modeller så är det ju det som är lite av Omegas problem. Ur ett varumärkesperspektiv så är ju just upplevelsen en central parameter.

Absolut, vist är det så. Men å andra sidan är det rätt nyligen de ökat takten och blivit lite mer wild and crazy. Explorer 2an, explorer 1an och sen en ny 1a igen. Dd2an som de inte ens gilla själva och nu dd40. Dj2 och inte att glömma ögonsåret ym2.

Men jag tror absolut inte Omega kommer ta Rolex plats i närtid. Vill de ens det? Men att tro att sakernas tillstånd är absolut är både dumt och naivt. Även när det gäller rolex.
image.jpg

Undersköterskan? Opartisk gällande Omega? :D
Kommer det en post nu från honom utan orden "fantastisk" och "anrik" i när han beskriver Co-Ax så blir jag mycket förvånad! :D
Jag tänkte att han inte skulle prata så mycket utifrån vad han själv gillar utan mer i allmänna ordalag. :rolleyes:

Flörtar Globemaster med Rolex, möjligen.
Men när man släpper dessa två gör man det inte för att ta upp kampen mot Rolex.
Man gör det för att mjölka ut allt man kan ur Deep black-konceptet.
Det gör inte att varumärket känns mer exklusive direkt.
Screenshot_20160702-131010.png
Screenshot_20160702-130958.png

Du har nog rätt i det du skriver, men den med blått tilltalade iaf mig!

image.png

Som varumärke är Rolex i dagsläget starkare än Omega utav tvekan, men gällande själva klockorna är Omega klart steget före Rolex!

Som varumärke är Rolex i dagsläget starkare än Omega utav tvekan, men gällande själva klockorna är Omega klart steget före Rolex!
Utveckla gärna. Tänker du att omega gör bättre klockor rent kvalitetsmässigt? Eller menar du utseende, eller finish, eller vilka modeller de erbjuder (i antal vinner Omega stort) osv...

Jag tror inte det är en sådan marknad att de konkurerar ut varandra. Så ingen rädsla. De har båda så mycket historia och egen design att även om man ställs inför valet av globemaster/AT eller DJ alt. seamaster eller submariner så stärker de nog snarare varandra än sänker varan. Plus ingen kan dra utvecklingen själv.

Omega är ju hyfsat duktiga på marknadsföring till lyxköpare också. Som konkreta exempel här i Sverige så täcker de hela baksidorna på åtminstonde de två senaste utgåvorna av Connoisseur.
Rolex sitter nog säkert ett tag, men på lite längre sikt vore jag inte alls överraskad om Omega kör om.

Man får ju fråga sig hur Rolex kom att få sitt starka namn. Tidlöst designade klockor byggda för att klara av det mesta vad en mekaniska klocka kan tåla och ändå erbjuda mångsidighet. Vad är Omega kända för förutom månklockan? Inget emot Omega, klockan jag ägt längst och som är en definitiv keeper råkar just vara en Omega. Men fan, finns nog ingen Omega, I alla fall (återigen) historiskt som är lika mångsidig som min 116200. //Före detta hatare av Rolex.

Jag tror inte det är en sådan marknad att de konkurerar ut varandra. Så ingen rädsla. De har båda så mycket historia och egen design att även om man ställs inför valet av globemaster/AT eller DJ alt. seamaster eller submariner så stärker de nog snarare varandra än sänker varan. Plus ingen kan dra utvecklingen själv.
Om det är som du säger känns det som att det skulle vara den bästa av världar. Ingen konkurrens utan att de snarare behöver varandra... :)

Du har nog rätt i det du skriver, men den med blått tilltalade iaf mig!

image.png
Du är nog inte ensam om det.
Och träffar man rätt försäljningssiffror får vi säkert se en gul och grön variant också.
Personligen tycker jag det känns trist då jag hade hoppats på en utveckling med mer exklusive känsla kring Omega.
Men så äger jag inga aktier i Swatch group heller.

Om det är som du säger känns det som att det skulle vara den bästa av världar. Ingen konkurrens utan att de snarare behöver varandra... :)

Jo men just vad geller Rolex och Omega trot jag det. :)

Sedan tror jag att det blir enort svårt för andra märken att slå sig in i det prissegmentet uttan att ha en ordentlig USP.

Tillbaka
Topp