• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Glömmer aldrig när jag skulle flyga till Japan och tar av mig min Omega PO och lägger den på min dunjacka när jag ska gå igenom kontrollen, tar på mig allt och har väl gått i några minuter när jag inser att jag inte har klockan på armen. Kollar i alla fickor och inser att jag inte har klockan på mig. Tillbaks till kontrollen men där finns ingen klocka. Börjar misstänka att den är snodd. Börjar småspringa mot mitt resesällskap när jag inser att luvan till dunjackan känns lite konstig när jag springer. Kollar varför och där i luvan ligger klockan 😍, klockan hade ramlat ned där när jag tog på mig jackan. Det var hemska 10minuter det där men jag lärde mig en läxa.
 
När jag flög från Tyskland för ett par år sedan så tog jag av mig klockan och lade dem i mina skor i lådan där väskorna åker igenom röntgenkontrollen. Såg att personalen bakom skärmen reagerade på just min låda, de stannade och kollade noga. 3 personer kollade på skärmen och kliade sig i huvudet. Sedan tog de mig åt sidan, var märkbart upprörda och frågade mig vad jag har lagt i lådan. "Min klocka" sa jag, den ligger i mina skor. Personalen trodde inte mig och undrade med bruten engelska på tyska "why would you put a watch in your shoe?!". Helt bisarrt konstig stämning och jag fick gå åt sidan och blev visiterad av ytterligare en säkerhetskontrollant. De trodde på riktigt att det var en bomb och var nära att tillkalla polisen. Som tur var blev det inget mer med det och jag kunde resa vidare. Så ja, lägg inte klockan i skorna under säkerhetskontrollen om ni reser från Tyskland.
 
När jag flög från Tyskland för ett par år sedan så tog jag av mig klockan och lade dem i mina skor i lådan där väskorna åker igenom röntgenkontrollen. Såg att personalen bakom skärmen reagerade på just min låda, de stannade och kollade noga. 3 personer kollade på skärmen och kliade sig i huvudet. Sedan tog de mig åt sidan, var märkbart upprörda och frågade mig vad jag har lagt i lådan. "Min klocka" sa jag, den ligger i mina skor. Personalen trodde inte mig och undrade med bruten engelska på tyska "why would you put a watch in your shoe?!". Helt bisarrt konstig stämning och jag fick gå åt sidan och blev visiterad av ytterligare en säkerhetskontrollant. De trodde på riktigt att det var en bomb och var nära att tillkalla polisen. Som tur var blev det inget mer med det och jag kunde resa vidare. Så ja, lägg inte klockan i skorna under säkerhetskontrollen om ni reser från Tyskland.
Haha, det har hänt att jag också lagt klocka, korthållare och telefon i skon ett par gånger. Aldrig blivit stoppad men när jag läser din story så känns det ju lite skumt 😉
 
När jag flög från Tyskland för ett par år sedan så tog jag av mig klockan och lade dem i mina skor i lådan där väskorna åker igenom röntgenkontrollen. Såg att personalen bakom skärmen reagerade på just min låda, de stannade och kollade noga. 3 personer kollade på skärmen och kliade sig i huvudet. Sedan tog de mig åt sidan, var märkbart upprörda och frågade mig vad jag har lagt i lådan. "Min klocka" sa jag, den ligger i mina skor. Personalen trodde inte mig och undrade med bruten engelska på tyska "why would you put a watch in your shoe?!". Helt bisarrt konstig stämning och jag fick gå åt sidan och blev visiterad av ytterligare en säkerhetskontrollant. De trodde på riktigt att det var en bomb och var nära att tillkalla polisen. Som tur var blev det inget mer med det och jag kunde resa vidare. Så ja, lägg inte klockan i skorna under säkerhetskontrollen om ni reser från Tyskland.
En klassisk shoe bomb! :eek:
75EC7EDC-EEEC-4E27-8919-A515EE17441C.jpeg
 
Haha, det har hänt att jag också lagt klocka, korthållare och telefon i skon ett par gånger. Aldrig blivit stoppad men när jag läser din story så känns det ju lite skumt 😉
Tyskar är speciella.
Hade ett par Red Wing Iron Rangers och de har ju nitad sula, så antar det såg märkligt ut. Självklart måste det varit en bomb...
 
Behåller den på 9/10 gånger. Funkar på de flesta stora flygplatser (…)

Försöker se hur de agerar för personer framför. Och annars åker den ner i väskan rejält så att ingen ska kunna kurs enkelt.

(…) Var med om att jag fick ta av den på Landvetter, personalen la den en liten låda. När den kom ut på bandet (medan jag visiteras) ser jag hur en i kontrollen tar lådan och lägger den under maskinen… jag får gå fram och be om min klocka. De såg förvånade ut..

Kan än idag inte vara säker på om de gjorde det för att undvika stöld eller om den personen hade onda avsikter. Givet att de själva sitter i kontrollerad miljö säger logiken det första alternativet…
 
Låter alltid klockan sitta. Skulle den ge utslag ger jag den till tjänstemannen som kollar bågen.

Senast förra veckan, hade två klockor. Planet Ocean på titanlänk gav utslag, gav den till mannen som höll den snällt. Aquanaut på gummi gav inte utslag..
 
Plöjer ner den i handbagaget. Jag ser alltid till att tajma så att jag släpper boxarna när det är fritt eller en person framför i kön samt ser till att boxarna gått tillräckligt långt att de är bortom räckvidd för de bakom innan jag går igenom kontrollen. Sedan spenderar jag endast så mycket uppmärksamhet på kontrollanten som krävs av artighet och håller mina ögon fokuserade på bandet framför och vad filurerna där pysslar med. Möjligheten för någon att osett stå och rota i min väska och fiska upp en klocka är mycket liten med rätt tajming. Däremot vill jag inte under några omständigheter att kontrollanten ber mig ta av klockan och lägga den i en ny box så att boxarna kommer osynk - det känns betydligt mer riskabelt.
 
Plöjer ner den i handbagaget. Jag ser alltid till att tajma så att jag släpper boxarna när det är fritt eller en person framför i kön samt ser till att de gått tillräckligt långt att de är bortom räckvidd för de bakom innan jag går igenom kontrollen. Sedan spenderar jag endast så mycket uppmärksamhet på kontrollanten som krävs av artighet och håller mina ögon fokuserade på bandet framför och vad filurerna där pysslar med. Möjligheten för någon att osett stå och rota i min väska och fiska upp en klocka är mycket liten med rätt tajming. Däremot vill jag inte under några omständigheter att kontrollanten ber mig ta av klockan och lägga den i en ny box så att boxarna kommer osynk - det känns betydligt mer riskabelt.

Boxarna komma i osynk är verkligen mardrömmarnas mardröm.
 
Man är kanske inte världens globetrotter, men man undrar ju stilla vad det är för kontroller som är så besvärliga? I säkerhetskontrollen är det väl inga direkta problem om man tar av klockan? Tar man av klockan och lägger med andra grejer så ser du ju när den åker in i maskinen och när den kommer ut. Man ser man ju klockan hela tiden? Vi talar om några meter att ha koll på? Har svårt att se något reellt problem i detta. 🤔
 
Man är kanske inte världens globetrotter, men man undrar ju stilla vad det är för kontroller som är så besvärliga? I säkerhetskontrollen är det väl inga direkta problem om man tar av klockan? Tar man av klockan och lägger med andra grejer så ser du ju när den åker in i maskinen och när den kommer ut. Man ser man ju klockan hela tiden? Vi talar om några meter att ha koll på? Har svårt att se något reellt problem i detta. 🤔

Håller med. Problemet uppstår bara om det är trängsel och kaos och man är ouppmärksam. Typ, det byggs upp en kö framför kontrollanten så att ens boxar hinner igenom innan man kommit till andra sidan, eller att du vinkas igenom medan boxarna är kvar på kö framför scanningen för att spaknisse sitter och granskar något suspekt…
 
Man är kanske inte världens globetrotter, men man undrar ju stilla vad det är för kontroller som är så besvärliga? I säkerhetskontrollen är det väl inga direkta problem om man tar av klockan? Tar man av klockan och lägger med andra grejer så ser du ju när den åker in i maskinen och när den kommer ut. Man ser man ju klockan hela tiden? Vi talar om några meter att ha koll på? Har svårt att se något reellt problem i detta. 🤔
Ibland har man ingen som helst koll på lådan/lådorna om det är mycket folk. Brukar lägga klockan i jackfickan eller väska.
 
Läste om en samlare som blivit av med en hel klockrulle vintage i säkerhetskongrollen på Bryssels flygplats i våras. Länge sedan jag var där men det ska tydligen vara rörigt. Tror att det är läge att hålla ögonen öppna när man lägger ifrån sig sina grejer.
 
Jag är oftast full när jag kommer till säkerhetskontrollen. Sen ser man ju rätt misstänkt ut så det blir ofta en power probe och då känns det rätt meningslöst att ha tagit av sig klockan.

Kanske en bra strategi för att slippa riskera klockan genom att köra den i scannern. Ska lägga på lite ölmage, på med pikétröja och rollen, sen hivar man bärs innan man kommer till kontrollen och börjar gorma med rödsprängt ansikte ”I wanna shake his hand”. Då blir det fast-track till kontrollen med klockan på armen sen lugnar man sig efter tillsägelser så blir alla så lättade att de bara vill ge dig dina prylar och se dig försvinna.
 
Läste om en samlare som blivit av med en hel klockrulle vintage i säkerhetskongrollen på Bryssels flygplats i våras. Länge sedan jag var där men det ska tydligen vara rörigt. Tror att det är läge att hålla ögonen öppna när man lägger ifrån sig sina grejer.
 
Man ser man ju klockan hela tiden? Vi talar om några meter att ha koll på? Har svårt att se något reellt problem i detta. 🤔
Håller med. Problemet uppstår bara om det är trängsel och kaos och man är ouppmärksam.
Optimalt är om det skulle fungera som du säger. Men det är ganska vanligt att bandet till säkerhetskontrollen är ganska långt så man lägger på sina saker ganska "tidigt" ijf med när man går igenom säkerhetskontrollen (ex ARN T5). Om det då finns ett par personer före som ska äta senapssill, bråka om en klocka på armen eller på annat sätt håller upp kön igenom bågen så hinner klockan fram innan man själv är igenom. Och därmed inte har någon uppsikt. 🙄

Motargumentet är här att man ska behålla klockan på, vilket bara blir löjligt. Med ca. 150-200 resdagar om året innan COVID så ska som sagt security gå så snabbt och smidigt som möjligt. Billiga poänger finns det andra tillfällen för. Om man blir stoppad då fördröjer man för alla andra bakom. 🤷🏻‍♂️
 
Optimalt är om det skulle fungera som du säger. Men det är ganska vanligt att bandet till säkerhetskontrollen är ganska långt så man lägger på sina saker ganska "tidigt" ijf med när man går igenom säkerhetskontrollen (ex ARN T5). Om det då finns ett par personer före som ska äta senapssill, bråka om en klocka på armen eller på annat sätt håller upp kön igenom bågen så hinner klockan fram innan man själv är igenom. Och därmed inte har någon uppsikt. 🙄

Motargumentet är här att man ska behålla klockan på, vilket bara blir löjligt. Med ca. 150-200 resdagar om året innan COVID så ska som sagt security gå så snabbt och smidigt som möjligt. Billiga poänger finns det andra tillfällen för. Om man blir stoppad då fördröjer man för alla andra bakom. 🤷🏻‍♂️

Det är därför man ”fipplar” oskyldigt med sina grejer och positionerar lådorna nära scannern tills sikten är klar innan man släpper iväg sina lådor…

Sen bör det vara spöstraff för sillätande och andra antisociala beteenden i security-kön.
 
Ja just ja, Amsterdam var det. Men det är säkert lika jäkligt i Bryssel ... ;)
 
Det är därför man ”fipplar” oskyldigt med sina grejer och positionerar lådorna nära scannern tills sikten är klar innan man släpper iväg sina lådor…

Sen bör det vara spöstraff för sillätande och andra antisociala beteenden i security-kön.
Som sagt, därför åker alltid korthållaren och klockan i väskan så slipper man risken med det eller behöva krångla igenom bågen. 😉
Bland antisociala beteenden skulle jag även klassa folk i fast track som inte vet hur security fungerar (ex de som fått FT via sin biljett). 😝
 
Jag förstår inte problemet med att ta av sig klockan eller att man inte alltid ser sin låda. Jag har arbetspendlat mellan Göteborg och Stockholm i ett par år + diverse utlandsresor i tjänsten och privat med en Rolex sub. Har tagit av den, lagt den i en jackficka och sen jackan i lådan. Aldrig haft några problem med personalen eller att nån annan resenär ska ha fipplat med mina grejer.
 
Behåller alltid klockan på. Min far blev tvungen att lämna in sin Breitling på lagning efter att ha tagit av den i säkerhetskontrollen. Minns inte exakt vad som sas men tror urmakaren sa någonting om att magnetismen i maskinen kunde göra att delar i klockan flyttade på sig. Det var nämligen efter säkerhetskontrollen som klockan gick helt åt helvete... Detta var dock ca 10 år sedan och en flygplats modell äldre.
 
Piper ändå så helt meningslöst att ta av klockan.
(har skrot inopererat lite här å där).
 
Tillbaka
Topp