• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

erolorhun

Cartier
2-Faktor
På Arlanda nu, väntar på flyg till München. Jag stoppade ned Suben i väskan, kompisen lät sin Halios (modell stor) sitta kvar på handleden. Lät ingenting när han klev genom bågen
 

MrPlow

Rolex
Låter klockan sitta på, tillräckligt med saker de tycker att man ska ta av.

Nu kan det ju pipa av ren slump men har aldrig behövt ta av den.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tar av den, ned i fickan/ bra fack smidigt innan man står i kön.

En kursare jobbade tidigare i säkerhetskontrollen på Arlanda och tyckte det var drygt när folk insisterade på att behålla den på. Någon herre hade börjat gasta om att det minsann var en Seiko för 5lax när han var tvungen att ta av den..

Bästa är nog att vara smidig. Någon skrev tidigare i tråden att han gav klockan till den som bad en att ta av den och gå igenom igen. Låter som en bra idé om det är ett land där man kan lita på personalen.
 

Linkan

Rolex
Låter den vara på, piper det så lägger man den i lådan bredvid metalldetektorn så får man tillbaka den snabbt & enkelt
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Sist när jag åkte hem till Sverige var det en lustig sammansättning av asiater framför mig i raden. De verkade inte förstå de enklaste muntliga tillmälen som att ta av sig jackor/ överrock och så vidare. Till slut blev tull personalen vuxna att handgripligen visa dem vad de skulle ta av sig
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Flög igår.
Var på Arlanda och kvinnan framför mig blev ombedd att ta av sin klocka, min flickvän ger mig en pik om att jag kommer behöva ta av den men icke sa jag.
Min tur och tull kvinnan nämnde inte ens klockan som satt synligt på armen (hade tröja med uppkavlade ärmar).

Lämnar icke ifrån mig den.
 

otisred

Omega
Här ser ni vad som händer när man lämnar av sig klockan i säkerhetskontrollen.... :arghh:

Inte min klocka.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    81.5 KB · Visningar: 353

KenKun

Patek
2-Faktor
Flög igår.
Var på Arlanda och kvinnan framför mig blev ombedd att ta av sin klocka, min flickvän ger mig en pik om att jag kommer behöva ta av den men icke sa jag.
Min tur och tull kvinnan nämnde inte ens klockan som satt synligt på armen (hade tröja med uppkavlade ärmar).

Lämnar icke ifrån mig den.
Vilken särbehandling! :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Var på Arlanda i lördags för en resa utomlands. Tog inte av min Rolex, och det pep när jag passerade bågen. Klockan var gömd under skjortan, blev visiterade av säkerhetskillen, och han kände klockan men brydde sig inte.. Behövde aldrig ta av den! :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon sport att gå igenom säkerhetskontrollen med så mycket kraffs på sig som möjligt? Jag har aldrig försökt gå igenom med klockan på armen och kommer aldrig göra det heller av den enkla anledningen att jag tycker att man ska göra allt för att undvika att det piper. Jag slår en duk runt klockan och stoppar i kavajen, allt enligt gentlemannakoden.
 
Tycker att det är smidigare att bara stoppa ner allt i väskan som hänger på axeln, skär, telefon, plånbok rubbet så är det inget som kommer bort och det är bara att ta väskan och gå istället för att stå och knö med alla andra medan man tar på sig skärp och dylikt
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är det någon sport att gå igenom säkerhetskontrollen med så mycket kraffs på sig som möjligt? Jag har aldrig försökt gå igenom med klockan på armen och kommer aldrig göra det heller av den enkla anledningen att jag tycker att man ska göra allt för att undvika att det piper. Jag slår en duk runt klockan och stoppar i kavajen, allt enligt gentlemannakoden.
Saken är just den att klockan ALDRIG piper, flyger 70-100 flygningar per år och har alltid klockan på, har aldrig varit några problem.
 

trumpetera

Panerai
Min Seamaster Pro fick det att pipa vid en säkerhetskontroll på Stanstead för en månad sedan.

Tog av mig den, och räckte över till kontrollanten som sedan räckte tillbaka den så fort jag gått genom "bågen".

Inga problem.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Min Seamaster Pro fick det att pipa vid en säkerhetskontroll på Stanstead för en månad sedan.

Tog av mig den, och räckte över till kontrollanten som sedan räckte tillbaka den så fort jag gått genom "bågen".

Inga problem.
Ska vara större klockor då möjligvis, typ Omega och Breitling, äger dock inga klockor över 40mm.

Edit: KS-klockan är iofs större, men den dyrgripen är jag aldrig ute och flyger med.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Är det någon sport att gå igenom säkerhetskontrollen med så mycket kraffs på sig som möjligt? Jag har aldrig försökt gå igenom med klockan på armen och kommer aldrig göra det heller av den enkla anledningen att jag tycker att man ska göra allt för att undvika att det piper. Jag slår en duk runt klockan och stoppar i kavajen, allt enligt gentlemannakoden.

Håller helt med, har alltid min i en ficka i carry on.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Saken är just den att klockan ALDRIG piper, flyger 70-100 flygningar per år och har alltid klockan på, har aldrig varit några problem.
Men beviserligen så ber anställda vid säkerhetskontroller passagerare att ta av sina klockor i rätt stor utsträckning, samt att enligt mångas utsagor så har klockor en potentiell risk att trigga metalldetektern. Det är tillräckligt för mig att stoppa undan klockan så att jag gör mitt yttersta för att passera säkerhetskontrollen så fort som möjligt.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tog inte av på Arlanda och det pep av något annat förmodligen, fick en slumpmässig extra visitation. I Barcelona pep det dock inget med klockan på, kommer fortsätta ha den kvar på armen oavsett!
 

Wondersack

Breitling
Jag tar inte av mig klockan. 3 ggr har jag blivit ombedd att lägga den på bandet, tre gånger sa jag nej. Jag visade klockan och sa att jag helst undviker det. Det har funkat alla gånger (2 gånger Kastrup 1 gång Heathrow). Den piper aldrig de gånger jag gått igenom "gömd" under kavajärmen.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Men beviserligen så ber anställda vid säkerhetskontroller passagerare att ta av sina klockor i rätt stor utsträckning, samt att enligt mångas utsagor så har klockor en potentiell risk att trigga metalldetektern. Det är tillräckligt för mig att stoppa undan klockan så att jag gör mitt yttersta för att passera säkerhetskontrollen så fort som möjligt.
För att dom tyvärr inte har koll på just det, min kusin jobbar på ett företag som installerat många av bågarna på Arlanda, han bara garvar när vi pratar om det. Verkar nästan som du är rädd för folket i säkerhetskontrollerna :D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För att dom tyvärr inte har koll på just det, min kusin jobbar på ett företag som installerat många av bågarna på Arlanda, han bara garvar när vi pratar om det. Verkar nästan som du är rädd för folket i säkerhetskontrollerna :D
Nej då, inte rädd. Det är dock väldigt ångestframkallande för mig att inte göra mitt bästa och/eller få andra vänta p.g.a. mig. Så ser jag någon längre fram i kön bli tillrättavisad för att ha en klocka på sig så kommer jag inte ens försöka.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nej då, inte rädd. Det är dock väldigt ångestframkallande för mig att inte göra mitt bästa och/eller få andra vänta p.g.a. mig. Så ser jag någon längre fram i kön bli tillrättavisad för att ha en klocka på sig så kommer jag inte ens försöka.
Vi vänder på det, om det nu vore så viktigt att man inte fick ha klockor på sig när man passerar kontrollen så skulle det ju ha varit ett krav att alla var tvungna att ta av den, vilket det inte är.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Även om det ska vara "ok" att ha klockan på, så finns det fortfarande en risk att man råkar på en bitter kontrollant som prompt ska slänga ned den i en av plastkorgarna.
Nä, vågar inte chansa :)
 

Heritage

Omega
Har slutat för länge sedan att ens försöka ha klockan på. Flyger någon gång varje månad mest inrikes. Alltid ett jäkla gnäll om klockan. I synnerhet på Bromma. Å andra sidan blir jag av någon jäkla anledning ofta stoppad av tullare också:confused:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
För att dom tyvärr inte har koll på just det, min kusin jobbar på ett företag som installerat många av bågarna på Arlanda, han bara garvar när vi pratar om det. Verkar nästan som du är rädd för folket i säkerhetskontrollerna :D
Länge sedan jag läste början av tråden, så det kanske har tagits upp - men är det inte mängden metall som ger utslag?
Men vad är ni rädda för ? Att det står ngn tulltjänsteman som snor klockor enligt löpande band principen ?
Tillfället gör tjuven-principen.
 
Topp