• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Årets roligaste klockvecka och nyheter 2021. Samlingstråd.

Nya 5711 påminner en aning om en annan klocka.

1617806122962.png
1617806167281.png
Nja. Är en spinn-off på 3700 där ett par versioner patinerades åt det gröna hållet.

B32B6D1C-9DD5-43F2-9104-AA755D61C5B8.png

Jag har en känsla av att 39mm var en extremt populär storlek. Speciellt utomlands och utanför WIS.

Kommer bli spännande att se hur 36 mm-modellen klarar sig utanför WIS-sfären, för inom sfären skulle jag tippa att de flesta diggar det med tanke på hur mycket tjat det är om att klockor är för stora osv. Antagligen fattar väl folk inte att det är någon skillnad och läser bara "ROLEX" på tavlan och nickar glatt medan de blundar och räcker fram kreditkortet. Aldrig träffat nån som inte är nörd som ens har en aning om vad diametern på deras klocka är..

Eller OK, det finns väl säkert många snubbar i kategorin "36 mm är för litet för mig, jag har 16.5 cm handled" på WIS-forumen också, kanske bara är mina preferenser som gör mig fördomsfull om att folk har bättre smak här. 😉

De som prompt vill ha en stor trehandare kommer väl att köpa DJ 41 kanske. Den bärs ju dock betydligt större än exp 39
Jag tror att många utanför vår värld kommer tycka att 36mm är för litet på den typen av klocka. Själv tycker jag att 39mm sitter helt perfekt på min handled (17,5cm) men är 36mm är alltid en trevlig storlek.

Skulle vara intressant att räkna ut... om någon har en stållänk att väga (stål 7,8 densitet, silver 10,5) så kan man ju höfta vad en i silver skulle väga. Silverpriset
ligger på ca 7kr/g i rå material medans stål ligger på ca 0,015kr/g. Översätter man dom värdena ifrån vad en stål länk kostar att tillverka med påslag mot kund lär en silverlänk vara ganska saftig i pris både att tillverka och mot kund. Vad kostar en guldlänk till en DD?
Skrev i Tudortråden följande:

Alltså, kollar ni videon Tudor släppte så säger snubben i videon att man blandat silver med två andra metaller, utan att nämna vilka. Så frågan är vilka metaller och hur mycket silver är det egentligen?

Jag tror att många utanför vår värld kommer tycka att 36mm är för litet på den typen av klocka. Själv tycker jag att 39mm sitter helt perfekt på min handled (17,5cm) men är 36mm är alltid en trevlig storlek.
Så kan det vara men de som tycker om stora klockor tror jag kollar på andra modeller än Explorer 1 oavsett 39 eller 36mm

Kommer bli spännande att se hur 36 mm-modellen klarar sig utanför WIS-sfären, för inom sfären skulle jag tippa att de flesta diggar det med tanke på hur mycket tjat det är om att klockor är för stora osv. Antagligen fattar väl folk inte att det är någon skillnad och läser bara "ROLEX" på tavlan och nickar glatt medan de blundar och räcker fram kreditkortet. Aldrig träffat nån som inte är nörd som ens har en aning om vad diametern på deras klocka är..

Eller OK, det finns väl säkert många snubbar i kategorin "36 mm är för litet för mig, jag har 16.5 cm handled" på WIS-forumen också, kanske bara är mina preferenser som gör mig fördomsfull om att folk har bättre smak här. 😉

Jag tror nog att proportionerna är väldigt viktigt.
Jag har 18,5 i omkrets och 60mm i handledsbredd.
Tar jag på mig en 36mm så har jag 24mm "tomyta" kvar på handleden, då ser den ut som en liten damklocka.
Så för min handled är 40-41mm lika proportionerlig som 36mm är för en med 16-16,5.
Sedan spelar ju givetvis bandhorn osv roll på hur stor klockan ger intryck på att vara.
En RO ger ju t,ex ett klart större intryck än den verkliga storleken.

Någon som vet om Explorer 36:an har blankpolerade bandhorn likt OP och DJ? Tycker det är svårt att bedöma på bilderna. Om så är fallet tar jag tillbaka min glädje.

Edit: Såg bättre bilder nu, ser bra ut.

Tillbaka
Topp