• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Överskattade klockor?

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
tenor.gif
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Inte är det klockan till höger iallafall.

j6q994mbxxc71.png

Den till höger (typ) körde @Jakob Häll OWG March-utmaningen framgångsrikt med förra året. Den ”överskattade” till vänster är en av de klockor jag har, bär och gillar bäst. Tycker att trådens frågeställning som har varit uppe flera gånger tidigare är ganska trist på ett forum för klockentusiaster.
 
Den till höger (typ) körde @Jakob Häll OWG March-utmaningen framgångsrikt med förra året. Den ”överskattade” till vänster är en av de klockor jag har, bär och gillar bäst. Tycker att trådens frågeställning som har varit uppe flera gånger tidigare är ganska trist på ett forum för klockentusiaster.
För mig är en del av entusiasmen att jämföra olika klockor och jämföra vad man får för pengarna, men vi är väl olika antar jag.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
I grund och botten är väll de flesta klockor överskattade. Det finns troligtvis alltid någon med bättre finish, tidshållning etc för billigare pris än den jag just äger och valt att köpa…

Det roliga med klockor är väll att det finns något för alla att både roa sig som klaga på (tack och lov!) vare sig man köper high end eller lågpris 🙈
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja, det kanske bör poängteras att överskattad inte är samma sak som dålig. Rolex är t.ex. en utmärkt klocka. MoonSwatch är en kul grej.
Överskattningen ligger i oproportionerlig(t) hög(t) pris, värde, status, uppmärksamhet, o.s.v. i förhållande till vad det är.
 

PNM

Panerai
Faktum är väl att i princip ALLA klockor är övervärderade idag?

Hype-mostren Rolex, RO och Nautilus är givna, men även hommage-marknaden och i princip hela lyxsegmentet som kört följa John på Rolex (Omega och IWC mfl känns löjligt överprissatta..). Svårt att hitta värde idag.. typ Tissot är det närmaste man kommer.

Den enda kategori som jag eventuellt ser som undervärderad är vintage-marknaden, särskilt NOS / det välbevarade segmentet… även om jag vet att många skulle skratta åt det påståendet.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
För mig är en del av entusiasmen att jämföra olika klockor och jämföra vad man får för pengarna, men vi är väl olika antar jag.

Jag tror att frågor som dessa ofta beror på att man inte vill eller vågar köpa en klocka man själv gillar men som man är rädd för att andra tycker är överskattad, ful, dålig eller på annat sätt inte är ett bra köp. Om man bara släpper sargen och vågar lita på sig själv blir allt så mycket enklare och roligare. Så tänker jag.

Ibland tror jag också att trådstarter som denna är ett sätt att snabbare komma upp i 50 inlägg för tillgång till Köp & Sälj, så inte denna gång dock.

En klocka jag gillar nedan, säkert överskattad i någons ögon men inte i mina. Bilder i inläggen är dessutom trevliga.

327F8B60-30E3-41CE-AEA8-3E525363200D.jpeg
 

Willen95

Omega
Är frågan överskattad menad som överprisad, eller vad ligger till grund för frågan @Willen95?
Nämen snarare personligt naturligtvis så är vall alla klockor egentligen överskattade med tanke på att man kan köpa ett kvartsur för 200 kr på uropenn som förmodligen kommer att visa tiden perfekt eller eftersom att alla har en smartphone med exakt klocka. Men tex så tycker jag att Seiko skx007 är en överskattad modell. Älskar Seiko men dom har andra mer prisvärda och bättre modeller i mina ögon
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Tycker ej alls Rolex är överskattad, har haft många, ingen som gjort mig missnöjd, tvärtom, däremot overpriced, det är en annan femma. Av de som jag personligen har haft, som ej levde upp till hype och förväntan: moonwatchen, har tom haft 3 ( jag vet, varför), men den levde ej upp till hypen…visst trevlig dinka, no hard feelings, men överskattad. Kan ej uttala mig om Richard Mille annat än i teorin, men det märket tar guld ?
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Generellt sett är väl problemet med mekaniska ur eller högkvalitativa kvartsur att de är underskattade? Jag menar; man får tag ett ett helt underbart ur, vintage eller nytt, men när man kommer till jobbet etc är det ingen som ens sneglar på klockan. 🤷‍♂️ Folk har ingen bildning numera, det går utför med världen. 😉
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nämen snarare personligt naturligtvis så är vall alla klockor egentligen överskattade med tanke på att man kan köpa ett kvartsur för 200 kr på uropenn som förmodligen kommer att visa tiden perfekt eller eftersom att alla har en smartphone med exakt klocka. Men tex så tycker jag att Seiko skx007 är en överskattad modell. Älskar Seiko men dom har andra mer prisvärda och bättre modeller i mina ögon
Då förstår jag bättre och har lättare att ta ställning till frågan. Jag håller med om SKX. Stor, dålig tidshållning och går inte att hacka, rasslig länk, mineralglas som repas. ”Kult statusen” står inte i proportion till vad man får. Jag misstänker att många även kommer bli besvikna på hur MoonSwatch presterar i förhållande till hypen. Om den håller sitt värde över tid kanske den inte är överprisad, bara överskattad. Jag har mer en känsla av att det finns komplikationer av olika slag som gör olika klockor överskattade. Typ 200m wr vs 100m wr då ingen någonsin använder prestandan som erbjuds. De senaste årens hype med GMT visare känns klart överskattat. Både för att betala extra och för själva funktionen. Funktionen med skruvad krona, som ifrån början hänger ihop med iso för dykare, som många nu inte ens vågar diska utan. Hellre betala överpris för modeller med skruvad krona 🫣
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Generellt sett är väl problemet med mekaniska ur eller högkvalitativa kvartsur att de är underskattade? Jag menar; man får tag ett ett helt underbart ur, vintage eller nytt, men när man kommer till jobbet etc är det ingen som ens sneglar på klockan. 🤷‍♂️ Folk har ingen bildning numera, det går utför med världen. 😉
Så är det, samt när ngn vid fika bordet comment ngns fake guld Mikael Kors/DW dinka, va fiiiin, men wtf kolla på min NOS dinka då från 70’s som jag letade efter i 2 år…fattar ni ingenting ? Och nej de gör det ej, enda som hård glott på mina dinkor (Rolex) är folk som man inte vill glo på den ….
 
Topp