• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kamrater,
Jag är speedyless!
1464189433756834940217.jpg

(ta det lugnt: inte såld, borttappad, stulen eller något sånt. Den är inne hos Rob. Behövde rätta till en sak)
Stort avslöjande på fredag!
Broad arrow coming up? :)
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Är på jakt efter ny vintage speedy som komplement till min moddade. Saknar verkligen den svarta tavlan.

Efter mycket bildgooglande är det dags att punktera drömmandet och börja jaga efter något realistiskt.

Det här med lollipop-visare och 321-verk får vi ta på höstens äldre dagar.

Det jag är ute efter är följande:

* Kraftigt patinerad lume. Gärna så orange som möjligt.

* Visarna får ha blivit bytta i service även om jag föredrar visare med gräddig originallume.

* 861/1861-verk då jag vill hålla servicekostnaderna nere.

* Bezel som inte är naggad för mycket. Får dock gärna vara lite matt. Plus i kanten för don bezel.

* Gärna med originallänk men inget krav. Jag föredrar speedy på läder och har tänkt att ha klockan som keeper så bryr mig mindre om andrahandsvärdet.

Budget >60.000 kr

Tar gärna emot tips om ni ser något intressant ligga ute.

Allt gott!
Finns en på crafoord auktion nu!!!
 

Servo

Omega
Kära Speedmaster ägare, uppfattar jag er rätt ifall jag påstår att man inte tröttnar på sin speedy?

Provade en 42 mm i helgen dock limiterad historia. Vilken klocka även om det var safir! Blev sjukt kär, tavlan var magiskt.... Kan bero på att materialet var emalj.
image.jpeg

Du har nog uppfattat det hela rätt. Har ägt min i hela tre veckor och är fortfarande nykär. Sen fick jag med en groteskt stor box. Funderar på att använda den istället för en urna, då det blir dags att resa mot de sälla jaktmarkerna.
 
Senast ändrad:

nonne23

Omega
Hur pass är vattentät är en Speedmaster Proff -13, håller den för vanligt bad och sim?
Känns ju lite otryggt att lägga den i solstolen under tiden man är i vattnet.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hur pass är vattentät är en Speedmaster Proff -13, håller den för vanligt bad och sim?
Känns ju lite otryggt att lägga den i solstolen under tiden man är i vattnet.
Det är väll 50 m på den tror jag.. men det är 50 meter statiskt tryck! Om man simmar runt med den eller hoppar ner i vattnet vet man aldrig vad det är för krafter som verkar på den.
man brukar säga:
30 m meter kan man ha när det regnar
100 m kan man bada med utan problem.
300m kan man dyka med tubet
Jag skulle inte ha på mig den när jag badar, men vet några som duschar och badar med dom utan problem.
 

Patrik J

Rolex
Är på jakt efter ny vintage speedy som komplement till min moddade. Saknar verkligen den svarta tavlan.

Efter mycket bildgooglande är det dags att punktera drömmandet och börja jaga efter något realistiskt.

Det här med lollipop-visare och 321-verk får vi ta på höstens äldre dagar.

Det jag är ute efter är följande:

* Kraftigt patinerad lume. Gärna så orange som möjligt.

* Visarna får ha blivit bytta i service även om jag föredrar visare med gräddig originallume.

* 861/1861-verk då jag vill hålla servicekostnaderna nere.

* Bezel som inte är naggad för mycket. Får dock gärna vara lite matt. Plus i kanten för don bezel.

* Gärna med originallänk men inget krav. Jag föredrar speedy på läder och har tänkt att ha klockan som keeper så bryr mig mindre om andrahandsvärdet.

Budget >60.000 kr

Tar gärna emot tips om ni ser något intressant ligga ute.

Allt gott!
Sikta på en från senast ca -74 med bruten tavla så du får den riktiga vintage-känslan.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag är lite splittrad när det kommer till min Triple Cal. Tycker att tavlan är lite för busy och jag funderar på att byta till en annan 39/40mm speedy med datum.
Under tiden som mina hjärnspöken bråkar så testar jag ett nytt nato. Vad tycker ni?
Om jag skall byta. Vilka tips har ni ?
(Vanlig Speedy vill jag inte ha. Tycker dom är för stora och jag klarar mig inte utan datum)

20160526_110943~2.jpg


20160526_110858~2.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag är lite splittrad när det kommer till min Triple Cal. Tycker att tavlan är lite för busy och jag funderar på att byta till en annan 39/40mm speedy med datum.
Under tiden som mina hjärnspöken bråkar så testar jag ett nytt nato. Vad tycker ni?
Om jag skall byta. Vilka tips har ni ?
(Vanlig Speedy vill jag inte ha. Tycker dom är för stora och jag klarar mig inte utan datum)

20160526_110943~2.jpg


20160526_110858~2.jpg


Snyggt tycker jag! Tycker också att tavla är snygg, men om något rörig plottrig kanske, som du nämner.

Vart är bandet och spännet ifrån? :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Oväntat cool sommarcombo det där! Så coolt att speedy kan vara allt från dressare till sportklocka beroende på bandval. Den där ser ju ut att passa fruktansvärt bra på läktaren i Båstad med en piké ;) Vart har du köpt bandet?
Om jag minns rätt var det från Cheapest natostraps. Kul att du gillar't:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag är lite splittrad när det kommer till min Triple Cal. Tycker att tavlan är lite för busy och jag funderar på att byta till en annan 39/40mm speedy med datum.
Under tiden som mina hjärnspöken bråkar så testar jag ett nytt nato. Vad tycker ni?
Om jag skall byta. Vilka tips har ni ?
(Vanlig Speedy vill jag inte ha. Tycker dom är för stora och jag klarar mig inte utan datum)

20160526_110943~2.jpg


20160526_110858~2.jpg
Älskar trippel calandern!! Skulle vilja prova en för att så hur den känns på handleden.
Snygg kombo också!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag är lite splittrad när det kommer till min Triple Cal. Tycker att tavlan är lite för busy och jag funderar på att byta till en annan 39/40mm speedy med datum.
Under tiden som mina hjärnspöken bråkar så testar jag ett nytt nato. Vad tycker ni?
Om jag skall byta. Vilka tips har ni ?
(Vanlig Speedy vill jag inte ha. Tycker dom är för stora och jag klarar mig inte utan datum)

20160526_110943~2.jpg


20160526_110858~2.jpg

En Mark 4,5 för Herren då?
image.jpg

Annars för att ha koll på datum så föreslår jag klassikern att stoppa kronon 1 snäpp varje dag i samband med morgonveven :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Damer och herrar,
Låt mig presentera ..

Ms. Blueberry Moon.
(Det är tydligen kutym att namnge sin modd)
image.jpg


Det är en vanlig 145.022 med 861 kaliber som jag bytt tavla, visare och bezel på.
När jag såg den blåa tavlan på gemini 4 blev jag kär och jag har alltid varit svag för blåa tavlor. Detta är garanterat en keeper!!
Fler bilder kommer garanterat senare!

image.jpg

Dessa är snabbt tagna med mobilen efter upphämtning.
@klocknooben @Krostiffer
 
Topp