• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Själv har jag bestämt mig för hesalite oavsett modell. Hade safir på fois men vill ha plexi på en speedmaster 😀
Helt förståeligt, är nog bara jag som är lite konstig😂 Den nya safir-varianten med applied logo, tunnare profil, nya länken och det bättre urverket gör det värt de extra tusenlapparna i min mening. Med det sagt så skulle du säkerligen bli riktigt nöjd med 005 också😃

Vad bra den är alltså, jäklar vad jag saknat speedy!
6292DE08-AB8F-407E-A0AF-33F11BA70334.jpeg

Själv har jag bestämt mig för hesalite oavsett modell. Hade safir på fois men vill ha plexi på en speedmaster 😀

Helt förståeligt, är nog bara jag som är lite konstig😂 Den nya safir-varianten med applied logo, tunnare profil, nya länken och det bättre urverket gör det värt de extra tusenlapparna i min mening. Med det sagt så skulle du säkerligen bli riktigt nöjd med 005 också😃
Jag tycker det ska bli väldigt spännande att se på nya safirglasversionen om Omega lyckats få bort den vita ”ringen” runt tavlan som det ryktas om. Det har ju onekligen varit en vattendelare på 006an :)

Senast ändrad:
Jag tycker det ska bli väldigt spännande att se på nya safirglasversionen om Omega lyckats få bort den vita ”ringen” runt tavlan som det ryktas om. Det har ju onekligen varit en vattendelare på 006an :)
Verkligen! Efter att ha sett lite videos verkar den inte vara helt borta, men mycket mindre än på 006an😃

-Det beror på hur sugen du är? 😀

Nu när den nya är på gång så känns .005:a som ett mer prisvärt alternativ. Men den nya kommer definitivt ta över på sikt... 005:a har du redan haft så det kanske är mer intressant att prova den nya? Men vet inte när den släpps?
Har hört slutet av mars från två svenska ADs nu i veckan (vad det nu är värt :) )

Vad är det för bilhandskar du har? Nöjd?

Edit: Ser nu att det borde vara dessa...

Har du haft Hestras variant? Skulle vara kul med en jämförelse.
Stämmer! Det är café! Tycker dom är bra, om du ska köpa, ta en storlek mindre bara 👍🏻
inte testat hestra!

Vad kan man tänka sig att länken går på tro, nåt forum sa 800$? Klart saftigt om man inte gillar claspen, men den kanske växer på en he he. Original länk till 1861 är också rätt mängd tyngd/lyx som jag söker men passar inte min handled (mitt imellan två länkbitar). Funderat på att modda till en justerbar Seamaster-clasp, men det kostar ju med en del. Får gå o prova hos AD i mars helt enkelt!
Låter inte ändå 800 dollars ganska billigt i sammanhanget? Med tanke på att Omega tar 8400kr för tygband med viklås..

1an är snyggast tycker jag sedan 3an. Dom andra två hade jag avfärdat helt.

Tjenare kamrater!

Har lite smått börjat fundera om jag ska utöka min kollektion med en till Speedmaster. Är sjukligt nöjd med min FOIS och den kommer få vara kvar, men det finns så jävla många läckra modeller av Speedyn att jag mer än gärna tar en till. Sen fyller jag jämt i år lagom till hösten så där har jag en bra anledning också ;)

Dom modellerna jag kikat mest på just nu är följande 4:
Omega Speedmaster Apollo 11 35th anniversary "panda" ref.35693100
Omega Speedmaster CK2998 "panda" ref.311.32.40.30.02.001
Omega Speedmaster Olympic 2020 "panda" ref.522.30.42.30.04.001
Omega 1957 Trilogy Speedmaster ref.311.10.39.30.01.001

Det jag älskar med min FIOS är avsaknaden av kronskydden(samt alphahänderna), vilket gör att bärs mindre enligt mig(vet att det finns delade meningar där!) och passar mina mindre handleder väl, så där passar ju CK2998 samt 1957-trilogin in riktigt bra. Men "Apollo 11-pandan" har varit en favorit hos mig ett bra tag, och även den nya olympiska pandan ser ju riktigt trevlig ut så bör kunna få dom att funka ändå med sina 42 mm.

Men tänkte i alla fall kika vad ni tycker här på KS bästa forumtråd, alltid bra med andras synpunkter!

Ha en riktigt trevlig fredag nu gubbar! slänger även upp lite bilder som jag lånade från nätet på dinkorna i fråga.

Apollo 11 35th anniversary
14011101_zoom_v1580486244069.jpg

CK2998
17559009-7e6ou4nb4bg0lyjrt28gvl8d-Zoom.jpg

Olympic 2020 panda
522-30-42-30-04-001-omega-speedmaster-tokyo-2020-black.png

1957-trilogy
Omega-1957-Trilogy-311.10.39.30.01.jpg
Själv tycker jag att trilogy modellen är snyggast! Tycker att hela den serien är grymt läcker...

Sitter och funderar på hur länge man ska behöva vänta på att få gulnande index.. kommer det någonsin hända? Klockan är från tidigt 2000-talet så den börjar ju få några år på nacken.. kan man påskynda den här processen på något sätt?😅 (förutom att kladda runt med kaffe, det är uteslutet)

1613124676644.jpeg
Fördelen med superluminova är att det inte gulnar. Eller hur man nu vill se det.
Vedertaget är, såvitt jag känner till iaf, är som sagt att det inte gulnar. Men så finns det några klockor där det har antagit en lite gräddvit ton. Konstigt, för det ska ju inte hända.
Hur som helst, har din klocka superluminova så skulle jag bli mycket förvånad om du får uppleva en färgförändring.

Äntligen! Min första Omega och en efterlängtad Speedmaster 😊 Velade som många andra fram och tillbaka mellan en FOIS och .005 men när rätt objekt dyk upp några minuter hemifrån blev det affär på en FOIS! Till en början kändes den lite liten på min breda handled men använt mycket Panerai på sistone och säkert det som spökat - Efter en halv dag på handleden känns den väldigt naturlig i storleken och extremt lättburen med sin tunna läderrem, exakt det jag var ute efter!
45379F36-6249-4A8F-A79B-F0DDDAF2D115.jpeg

Sitter och funderar på hur länge man ska behöva vänta på att få gulnande index.. kommer det någonsin hända? Klockan är från tidigt 2000-talet så den börjar ju få några år på nacken.. kan man påskynda den här processen på något sätt?😅 (förutom att kladda runt med kaffe, det är uteslutet)

1613124676644.jpeg

Fördelen med superluminova är att det inte gulnar. Eller hur man nu vill se det.
Vedertaget är, såvitt jag känner till iaf, är som sagt att det inte gulnar. Men så finns det några klockor där det har antagit en lite gräddvit ton. Konstigt, för det ska ju inte hända.
Hur som helst, har din klocka superluminova så skulle jag bli mycket förvånad om du får uppleva en färgförändring.
Som sagt tidigare så kommer du då få vänta livet ut med stor sannolikhet.

Tritium fanns på Speedmaster in på år 1997. Så vill man ha gul lume så bör man köpa en från 97 el tidigare (finns såklart variationer av färg)

Det finns de som har gräddat superluminova tavlor och visare för att få en gulare ton så det går säkert. Alt. så kan man göra en relume med gul ton i.

Äntligen! Min första Omega och en efterlängtad Speedmaster 😊 Velade som många andra fram och tillbaka mellan en FOIS och .005 men när rätt objekt dyk upp några minuter hemifrån blev det affär på en FOIS! Till en början kändes den lite liten på min breda handled men använt mycket Panerai på sistone och säkert det som spökat - Efter en halv dag på handleden känns den väldigt naturlig i storleken och extremt lättburen med sin tunna läderrem, exakt det jag var ute efter!
45379F36-6249-4A8F-A79B-F0DDDAF2D115.jpeg
Den sitter kanon! Välkommen hit till tråden :)

Tillbaka
Topp