• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Lite nyfiken på vad ni har för teori varför denna modellen inte är mer populär, i mina ögon är den riktigt bra, men jag gillar ju lite avarter också.
Automat, 100m wr, datum, kul tavla med fina blå index, Chronometer klassat Piaget verk med vertikalt kolumnhjul ger en härlig känsla när man trycker på kronograf knappen.

Kan det vara urverket som hade lite barnsjukdomar i början?
Att det inte är en "Moonwatch" och puristisk?
Dyr service?

Det är alltså en ref. 3881.20 / 3851.20 (länken som skiljer).

Väldigt bra fråga du, håller med dig 100% att den är sjukt läcker! älskar kombon av vitt + blått, och tycker även att datumet vid 6 passar väldigt bra då den inte förstör symmetrin.

Men en anledning kan vara att den inte påminner om "månklockan" nog, och därför inte får den respekt den förtjänar?
Skulle själv gärna ägt en om den inte var 42mm, tycker att dem asymmetriska Speedmaster's på 42mm bärs lite för stort på mina handleder, jämför men dom vintage-inspirerade modellerna.

Klart pappsen ska ha speedy han med :)

B34864B0-F67D-4D74-8610-7DD8360AAECE.jpeg
19E80CA9-460D-469E-A8E8-CE7B3ED44266.jpeg

Lite nyfiken på vad ni har för teori varför denna modellen inte är mer populär, i mina ögon är den riktigt bra, men jag gillar ju lite avarter också.
Automat, 100m wr, datum, kul tavla med fina blå index, Chronometer klassat Piaget verk med vertikalt kolumnhjul ger en härlig känsla när man trycker på kronograf knappen.

Kan det vara urverket som hade lite barnsjukdomar i början?
Att det inte är en "Moonwatch" och puristisk?
Dyr service?

Det är alltså en ref. 3881.20 / 3851.20 (länken som skiljer).
E1053265-6244-475C-AD31-ACA0AB5215EA.jpeg
Vit urtavla med blå visare och index är läckert, 100m WR praktiskt, gillar den men för egen del är det som du säger: Det är inte en Pro och barnsjukdomarna, dessa är säkert åtgärdade sedan länge, men krångel är det första jag tänker på när jag ser modellen. Tyvärr, för den är riktigt fin.

Jag är ändå lite intresserad av att fixa den nya länken till min 005a. Ska ju tydligen passa även 1861 månklockor (som på den lånade bilden nedan). Den ”pistade” claspen är möjligen det jag ogillar, men länken verkar följsam och lite lyxigare än 1171 som jag har för det mesta. Nån mer som funderar på samma? FC9A765F-20E8-41EA-B288-85B5115D8F54.jpeg

Jag är ändå lite intresserad av att fixa den nya länken till min 005a. Ska ju tydligen passa även 1861 månklockor (som på den lånade bilden nedan). Den ”pistade” claspen är möjligen det jag ogillar, men länken verkar följsam och lite lyxigare än 1171 som jag har för det mesta. Nån mer som funderar på samma? FC9A765F-20E8-41EA-B288-85B5115D8F54.jpeg

När det kommer till länk är jag 1171 for life på speedys - möjligtvis att jag tänkt om på en av de äldre vintage referenserna. Så I korta ordalag - nej :)

Men oavsett reagerade jag på en sak - om du inte tycker den nya claspen är trevlig varför ska du byta till den nya länken öht? Den är nog långt ifrån gratis så jag menar bara att den ska väl kännas helrätt för att bytet ska vara värt mödan och pengen? Mina två ören.

/J

När det kommer till länk är jag 1171 for life på speedys - möjligtvis att jag tänkt om på en av de äldre vintage referenserna. Så I korta ordalag - nej :)

Men oavsett reagerade jag på en sak - om du inte tycker den nya claspen är trevlig varför ska du byta till den nya länken öht? Den är nog långt ifrån gratis så jag menar bara att den ska väl kännas helrätt för att bytet ska vara värt mödan och pengen? Mina två ören.

/J
Vad kan man tänka sig att länken går på tro, nåt forum sa 800$? Klart saftigt om man inte gillar claspen, men den kanske växer på en he he. Original länk till 1861 är också rätt mängd tyngd/lyx som jag söker men passar inte min handled (mitt imellan två länkbitar). Funderat på att modda till en justerbar Seamaster-clasp, men det kostar ju med en del. Får gå o prova hos AD i mars helt enkelt!

Fråga!

Är det någon som vet om Omega har en ”prioriteringsordning” på vilka länder/världsdelar där dem väljer att släppa nya modeller först?

Tänker t.ex. på nu när den nya Speedmastern har kommit, om den släpps i USA/Asien först innan den dyker upp hos AD:s i Europa? Eller det kanske inte är så det fungerar?

Tack på förhand!

Fråga!

Är det någon som vet om Omega har en ”prioriteringsordning” på vilka länder/världsdelar där dem väljer att släppa nya modeller först?

Tänker t.ex. på nu när den nya Speedmastern har kommit, om den släpps i USA/Asien först innan den dyker upp hos AD:s i Europa? Eller det kanske inte är så det fungerar?

Tack på förhand!
Omega prioriterar sina boutiques före övriga AD. Om de prioriterar några speciella världsdelar vet jag inte.

Råkade visst köpa en Speedy reduced igår, dock utan länk
Ngn som har koll på korrekt ref. nr. på passande länk?
MVh
Ola G

Vit urtavla med blå visare och index är läckert, 100m WR praktiskt, gillar den men för egen del är det som du säger: Det är inte en Pro och barnsjukdomarna, dessa är säkert åtgärdade sedan länge, men krångel är det första jag tänker på när jag ser modellen. Tyvärr, för den är riktigt fin.

Ja tyvärr kanske det är så att den får dras med barnsjukdomar, var mycket googlande innan köp, en del hade haft problem och en del fungerade den för utan problem. Hoppas iaf att den går bra i framtiden, jag gillar den, blir glad varje gång jag har den på armen :)

Tjenare kamrater!

Har lite smått börjat fundera om jag ska utöka min kollektion med en till Speedmaster. Är sjukligt nöjd med min FOIS och den kommer få vara kvar, men det finns så jävla många läckra modeller av Speedyn att jag mer än gärna tar en till. Sen fyller jag jämt i år lagom till hösten så där har jag en bra anledning också ;)

Dom modellerna jag kikat mest på just nu är följande 4:
Omega Speedmaster Apollo 11 35th anniversary "panda" ref.35693100
Omega Speedmaster CK2998 "panda" ref.311.32.40.30.02.001
Omega Speedmaster Olympic 2020 "panda" ref.522.30.42.30.04.001
Omega 1957 Trilogy Speedmaster ref.311.10.39.30.01.001

Det jag älskar med min FIOS är avsaknaden av kronskydden(samt alphahänderna), vilket gör att bärs mindre enligt mig(vet att det finns delade meningar där!) och passar mina mindre handleder väl, så där passar ju CK2998 samt 1957-trilogin in riktigt bra. Men "Apollo 11-pandan" har varit en favorit hos mig ett bra tag, och även den nya olympiska pandan ser ju riktigt trevlig ut så bör kunna få dom att funka ändå med sina 42 mm.

Men tänkte i alla fall kika vad ni tycker här på KS bästa forumtråd, alltid bra med andras synpunkter!

Ha en riktigt trevlig fredag nu gubbar! slänger även upp lite bilder som jag lånade från nätet på dinkorna i fråga.

Apollo 11 35th anniversary
14011101_zoom_v1580486244069.jpg

CK2998
17559009-7e6ou4nb4bg0lyjrt28gvl8d-Zoom.jpg

Olympic 2020 panda
522-30-42-30-04-001-omega-speedmaster-tokyo-2020-black.png

1957-trilogy
Omega-1957-Trilogy-311.10.39.30.01.jpg

Härlig start på dagen att möta upp @Diskaren i ett iskallt parkeringsgarage och göra business i bakluckan på väg till jobbet.

Tillbaka efter ca 5 års frånvaro!

Önskar er en trevlig fredag! 👍🏻
0DA503DB-90F8-4B48-9C46-8B288BBD5091.jpeg
47CF7923-89A9-46FE-AA5A-DEE413EF4051.jpeg
Standardförfarande för oss galningar, som på håll säkert ser högst suspekt ut... 😂

Varmt välkommen tillbaka, och grattis till nyförvärvet! 😍👍🏼

Tjenare kamrater!

Har lite smått börjat fundera om jag ska utöka min kollektion med en till Speedmaster. Är sjukligt nöjd med min FOIS och den kommer få vara kvar, men det finns så jävla många läckra modeller av Speedyn att jag mer än gärna tar en till. Sen fyller jag jämt i år lagom till hösten så där har jag en bra anledning också ;)

Dom modellerna jag kikat mest på just nu är följande 4:
Omega Speedmaster Apollo 11 35th anniversary "panda" ref.35693100
Omega Speedmaster CK2998 "panda" ref.311.32.40.30.02.001
Omega Speedmaster Olympic 2020 "panda" ref.522.30.42.30.04.001
Omega 1957 Trilogy Speedmaster ref.311.10.39.30.01.001

Det jag älskar med min FIOS är avsaknaden av kronskydden(samt alphahänderna), vilket gör att bärs mindre enligt mig(vet att det finns delade meningar där!) och passar mina mindre handleder väl, så där passar ju CK2998 samt 1957-trilogin in riktigt bra. Men "Apollo 11-pandan" har varit en favorit hos mig ett bra tag, och även den nya olympiska pandan ser ju riktigt trevlig ut så bör kunna få dom att funka ändå med sina 42 mm.

Men tänkte i alla fall kika vad ni tycker här på KS bästa forumtråd, alltid bra med andras synpunkter!

Ha en riktigt trevlig fredag nu gubbar! slänger även upp lite bilder som jag lånade från nätet på dinkorna i fråga.

Apollo 11 35th anniversary
14011101_zoom_v1580486244069.jpg

CK2998
17559009-7e6ou4nb4bg0lyjrt28gvl8d-Zoom.jpg

Olympic 2020 panda
522-30-42-30-04-001-omega-speedmaster-tokyo-2020-black.png

1957-trilogy
Omega-1957-Trilogy-311.10.39.30.01.jpg
1an är snyggast tycker jag sedan 3an. Dom andra två hade jag avfärdat helt.

Tillbaka
Topp