• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Riktigt konstigt. Och dessutom så följer inte ens linjerna, linjerna på låset! Första gången jag ser någon påpeka det, måste ju vara fler som stör sig på det!

Helt sant.

Men. Så länge man kör innersta läget är det ju lugnt, så beställde enbart nya länken idag. Skulle det skita sig, så får man väl avyttra till nån som inte bryr sig/klarar sig bättre. 🙂

Blir spännande det här!
 
Skönt att ha nått att göra i rödljusen.
Glad påsk hörrni!
20210403_121630 (1).jpg
 
Fd ägare till Speedmaster Professional här. :)

Har nu insett att det var en dum idé att runt 2014 sälja den. Har dock några frågor. Har förstått att det finns en nyare modell än den gamla modell jag tror jag hade, nämligen 311.30.42.30.01.005. Vad skiljer den från den/de nyare modellerna som fortfarande är den manuella med plexiglass mm?

Och, jag tycker jag den här FIOS är riktigt vass, kanske är det en utmanare till ovan trots allt. Den verkar lite nättare och lite med stiren tom. Jag har uteslutande tänkt använda mina "nya" Speedmaster" på svart läder som är det jag tycker är snyggast. Har 2 andra klockor på länk som är spot on så behöver ingen ytterligare i den aspekten. :)

Vad tycker ni, en nygammal Professional eller FOIS om det enbart skall bäras på läder?
 
Fd ägare till Speedmaster Professional här. :)

Har nu insett att det var en dum idé att runt 2014 sälja den. Har dock några frågor. Har förstått att det finns en nyare modell än den gamla modell jag tror jag hade, nämligen 311.30.42.30.01.005. Vad skiljer den från den/de nyare modellerna som fortfarande är den manuella med plexiglass mm?

Och, jag tycker jag den här FIOS är riktigt vass, kanske är det en utmanare till ovan trots allt. Den verkar lite nättare och lite med stiren tom. Jag har uteslutande tänkt använda mina "nya" Speedmaster" på svart läder som är det jag tycker är snyggast. Har 2 andra klockor på länk som är spot on så behöver ingen ytterligare i den aspekten. :)

Vad tycker ni, en nygammal Professional eller FOIS om det enbart skall bäras på läder?
1. Den som slutar på .005 är samma klocka som föregångaren . Det som skiljer är att länken har skruvade länkbitar och en stor box med ett gäng tillbehör: nato, velcro, lupp och bandverktyg.
2. FOIS är mindre och har 19mm bandbredd. Jag har haft bägge och upplevde FOIS "spinkig" i jämförelse. Nu kan man trycka på 20mm band men lite kraftigare läderband som jag tyckte funkade bra på Pro upplevdes för feta för FOIS. Originallädret till FOIS var rätt spinkigt med 19/16 i bredd. Visarna skiljer också och det ger en annan upplevelse.
 
1. Den som slutar på .005 är samma klocka som föregångaren . Det som skiljer är att länken har skruvade länkbitar och en stor box med ett gäng tillbehör: nato, velcro, lupp och bandverktyg.
2. FOIS är mindre och har 19mm bandbredd. Jag har haft bägge och upplevde FOIS "spinkig" i jämförelse. Nu kan man trycka på 20mm band men lite kraftigare läderband som jag tyckte funkade bra på Pro upplevdes för feta för FOIS. Originallädret till FOIS var rätt spinkigt med 19/16 i bredd. Visarna skiljer också och det ger en annan upplevelse.
Ok, så jag som är 2m lång, väger +110 med hyfsade handleder bör kika vidare på 1. sol första alternativ?
 
Ok, så jag som är 2m lång, väger +110 med hyfsade handleder bör kika vidare på 1. sol första alternativ?
Jadu, det här är ju helt individuellt så du bör försöka prova FOIS men det är väl lättare sagt än gjort? Den är mer dressad, kanske lite för mycket? Pro är liksom en perfekt kompromiss mellan sport och dress om man bär den på ett elegant läder och jag tycker storleken är sweetspot (18cm arm). Det märkliga är att jag tyckte FOIS var klart bäst på länk vilket den inte ens levereras på men den 1125-länk jag hade var också i spinkigaste laget. Glömde skriva att FOIS har safirglas och jag hade helst sett att den hade haft hesalit (plexi) som .005, saknade den varma känslan från det. Nu är FOIS absolut en väldigt fin och bra klocka, jag gillade avsaknaden av kronskydd som gör den lättare att vrida upp.
 
Fd ägare till Speedmaster Professional här. :)

Har nu insett att det var en dum idé att runt 2014 sälja den. Har dock några frågor. Har förstått att det finns en nyare modell än den gamla modell jag tror jag hade, nämligen 311.30.42.30.01.005. Vad skiljer den från den/de nyare modellerna som fortfarande är den manuella med plexiglass mm?

Och, jag tycker jag den här FIOS är riktigt vass, kanske är det en utmanare till ovan trots allt. Den verkar lite nättare och lite med stiren tom. Jag har uteslutande tänkt använda mina "nya" Speedmaster" på svart läder som är det jag tycker är snyggast. Har 2 andra klockor på länk som är spot on så behöver ingen ytterligare i den aspekten. :)

Vad tycker ni, en nygammal Professional eller FOIS om det enbart skall bäras på läder?
Tycker personligen att fois känns för blank på något sätt. Och uppskattar professional på urtavlan. Blir bättre balans.
 
Uppsidan som jag ser det är enorm. För även om man mer eller mindre kan kasta vilket band som helst på Speedyn, föredrar jag länk som standardval. Skiter det sig får jag väl backa hem och köpa den där 1171-länken (jag borde köpt för flera år sedan) istället.

Nu ska den bara komma också! 🙂
 
Är inte riktigt med på prisbilden på Speedmaster längre. Det verkar som om de gått upp och idag mer eller mindre ligger ovanför listpris som jag uppfattat är 52 900 kr. Nu pratar jag 311.30.42.30.01.005 alltså.

Var in på Krohns idag och de hade ingen 311.30.42.30.01.005 alls och de kunde inte få hem någon heller då det skulle komma någon ny modell.

På Chrono24 verkar det mesta ligga norr om 60 papp, upplys mig gärna? Köpte min 2013 från en gråhandlare för sub 30' kr... :D
 
Är inte riktigt med på prisbilden på Speedmaster längre. Det verkar som om de gått upp och idag mer eller mindre ligger ovanför listpris som jag uppfattat är 52 900 kr. Nu pratar jag 311.30.42.30.01.005 alltså.

Var in på Krohns idag och de hade ingen 311.30.42.30.01.005 alls och de kunde inte få hem någon heller då det skulle komma någon ny modell.

På Chrono24 verkar det mesta ligga norr om 60 papp, upplys mig gärna? Köpte min 2013 från en gråhandlare för sub 30' kr... :D
Är du sugen på en ny testa kontakta @ERIKSON URHANDEL så löser de nog en till dig. Vill du ha en beg så håll utkik på köp och sälj eller så lägger du upp en köpesannons.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Är inte riktigt med på prisbilden på Speedmaster längre. Det verkar som om de gått upp och idag mer eller mindre ligger ovanför listpris som jag uppfattat är 52 900 kr. Nu pratar jag 311.30.42.30.01.005 alltså.

Var in på Krohns idag och de hade ingen 311.30.42.30.01.005 alls och de kunde inte få hem någon heller då det skulle komma någon ny modell.

På Chrono24 verkar det mesta ligga norr om 60 papp, upplys mig gärna? Köpte min 2013 från en gråhandlare för sub 30' kr... :D
Priserna har stigit de senaste åren. Omega har medvetet förflyttat sitt pris rejält uppåt och med den nya modellen har detta visat sig än mer.
De gamla tiderna som du refererar till är idag ett minne blott.
Du kommer också att se att de beggade klockorna som köptes för de summorna du nämner, idag säljs för ett högre pris än vad de köptes för. Mycket tråkigt.
Skulle gissa att du får räkna med att ge i trakterna av 40' för ett bättre beggat ex, även för en som köptes på Robs julrea för flera år sedan.
 
Nu är Uncle Seiko 1450 tillgänglig!


Med koden ''WISDEAL'' får man lite rabatt också.
 
Nu är Uncle Seiko 1450 tillgänglig!


Med koden ''WISDEAL'' får man lite rabatt också.
Vad var rabatten? Hann trycka igenom innan jag läste här...
 
Tillbaka
Topp