• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Å andra sidan är ju Speedyn en av få klockor som nästan blir snyggare ju mer sliten den är. När man väl fått första dingen är det ju bara att ösa på. Helst ska det ju se ut som att den varit med om ett återinträde från omloppsbana. ;)
img_7079_zps35d68cfb-jpg.49171

(Lånad bild)
Utanpå kapseln!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ursäkta språket, men helvete vad sugen jag är på en speedmaster nu. Jag har alltid varit fascinerad av månen. Den är så häftig i min värld. Jag stannar ofta till en klar kväll för att bara studera hur den ser ut, vilken form, vilken färg, skiftningarna osv. Det är lite magi över den tycker jag. Och efter att tänkt om när det gäller min nästa klocka (vintage rolex DJ) och lyckats ramla in på den här tråden, lite läsning på olika sajter, wikipedia osv så är speedmastern precis lika fascinerande. Jag har helt enkelt blivit lika såld på klockan som på månen. Dessutom hör de ihop.
 

Joseph

Cartier
Behöver lit hjälp här i Speedmaster-träsket. Är på jakt efter en Speedy som är så nära orginalet som möjligt. Vilka ref. bör jag kika på?
 

Icaras

Rolex
Inser nu att jag var lite otydlig i min fråga. Men söker efter "Månklockan". Svart urtavla, vita index och visare, manuellt urverk. Min egentliga fråga är egentligen hur klockan förändras genom åren och vad som skiljer dessa år.
Mest bang for the buck är i mitt tycke 145.022 från 70-talet med step dial. Bortsett från länk och step dial (vissa 70-talare) har tavla etc. sett i princip likadan ut från 1969 tills nu.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ett par frågor till speedmaster-folket. Hur upplevs den speedmaster på 40(39,7?)mm jämfört med 42an... Liten? Liten eftersom det är en kronograf?
Sen undrar jag om nån har koll på vad en "see through" baksida kostar om man vill byta från en klassisk stängd variant?
 

Afvskrap

Breitling
Ett par frågor till speedmaster-folket. Hur upplevs den speedmaster på 40(39,7?)mm jämfört med 42an... Liten? Liten eftersom det är en kronograf?
Sen undrar jag om nån har koll på vad en "see through" baksida kostar om man vill byta från en klassisk stängd variant?
Jag har FOISen på 39,7, jämfört med andra jag burit (Professionals mest) så tycker inte jag att den känns liten. Har dock babywrists, allt över 42mm ser fel ut på mig. Men allmänt skulle jag säga nej, det ser inte litet ut.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ett par frågor till speedmaster-folket. Hur upplevs den speedmaster på 40(39,7?)mm jämfört med 42an... Liten? Liten eftersom det är en kronograf?
Sen undrar jag om nån har koll på vad en "see through" baksida kostar om man vill byta från en klassisk stängd variant?

Och jag anser motsatsen mot Afvskrap, jag tyckte att den kändes väldigt liten. Speciellt med tanke på det väldigt smala armbandet (18mm tror jag).
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ett par frågor till speedmaster-folket. Hur upplevs den speedmaster på 40(39,7?)mm jämfört med 42an... Liten? Liten eftersom det är en kronograf?
Sen undrar jag om nån har koll på vad en "see through" baksida kostar om man vill byta från en klassisk stängd variant?
Att byta baksida är inger som Omega vill att man gör. Hört att dom inte vill sälja den bakboetten som "reserv del" utan då är det välvillig urmakare och köpa delar från ofrei som gäller. Just nu hittar jag inga uppe med räkna med 5-6000 skulle jag tro.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fråga till panelen; borde inte en länk med ref 1450 och enlinks 808 passa till min 1979 145.022?
Ytterst tacksam för vägledning :)
FullSizeRender.jpg
 

Starship

Cartier
Att byta baksida är inger som Omega vill att man gör. Hört att dom inte vill sälja den bakboetten som "reserv del" utan då är det välvillig urmakare och köpa delar från ofrei som gäller. Just nu hittar jag inga uppe med räkna med 5-6000 skulle jag tro.
Är det jag som är källan? Har för mig att jag skrev det i någon tråd förut. Jag har för mig att jag läste någonstans att Omega bara kör utbyte av den bakboetten. Man får typ skicka in den gamla för att få en ny. Är dock lite osäker på vart jag fick den informationen så det blir lite av ryktesspridning... Hos Ofrei kan jag inte hitta Safirbaksida till Speedmaster.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Är det jag som är källan? Har för mig att jag skrev det i någon tråd förut. Jag har för mig att jag läste någonstans att Omega bara kör utbyte av den bakboetten. Man får typ skicka in den gamla för att få en ny. Är dock lite osäker på vart jag fick den informationen så det blir lite av ryktesspridning... Hos Ofrei kan jag inte hitta Safirbaksida till Speedmaster.
Troligen du som är källan.
Din källa sa det, du sa det, jag har sagt det..
3ggr = måste vara sanning
;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kanske en dum fråga? Förstår att det är ganska kreddit att ha en äldre, men är jag helt galet ute som funderar på ett nyköp?
Kredd och kredd, jag har en -79 145.022 och den ser likadan ut som en ny (ny glasring), och nytt är ju nytt. Är väl mest patina man går lite miste om i början. Alla klockor har ju varit nya någon gång :)
 

GH410

Cartier
2-Faktor
Inga problem med att köpa en ny. Inte lika prisvärt, men då får du den enorma boxen och två extra band.
 
Topp