En kort recension av boken Moonwatch Only:
Först och främst. Boken fokuserar endast på den sk Månklockan och dess historia. Du hittar alltså ingen information om Speedmaster modeller med automatiska urverk då de inte ses som Månklockor!
Är du intresserad av äldre "månklockor" då är denna bok en juvel. Fantastiska bilder på varenda modell, från urverk, tavla, visare, krona och lysmassa mm. Du har ett helt kapitel som bara tar upp hur man skall tyda alla de olika referensnummer då de har ändrats genom åren. Perfekta boken för de som jagar vintage modeller. Det hittas även tips om vad man skall titta på och vara noga med innan köp.
Bortsett från en del förord och introduktion så hamnar man direkt in i början med det första urverket som senare blev Cal A1 321. Sedan rullar det bara på med info och bilder om hur dess evolution har fortsatt fram till dagens Cal 1861. Det blir lite "wow" för en amatör som mig själv. Inte visste jag att Cal 321 fanns i olika versioner, och detta fortsätter med Cal 861 osv. Visste vi redan om tänker en del av er. Man kan hitta den infon i andra böcker och på klockforum. Jag vill dock tillägga att man har all info samlad på ett ställe som dessutom stöds av Omega själva. Med andra ord, infon är inte förvrängd för att den skall tilltala en en speciell modell eller ett urverk bättre.
Ett bra exempel ges faktiskt med de äldre månklockorna med Cal 321. Majoriteten av dessa klockor är inte längre original idag. Detta pga av att Cal 321 har så många år på nacken och att de går sönder med tiden. Reservdelar av nyare och bättre kvalitet har ersatt det som har gått sönder. Att hitta en helt original månklocka med Cal 321 är ytterst sällsynt. Tror ni mig inte? Köp boken och läs själva. Så här fortsätter boken med analyser och information om varenda viktig del av klockorna från tavla, visare baklock mm. Ni hittar allt och lite till!