• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

soderlund

Cartier
Inga problem med att köpa en ny. Inte lika prisvärt, men då får du den enorma boxen och två extra band.
Känner att en ny är ganska safe. får garanti, behöver inte serva inom den närmaste framtiden, och jag får "slita" in klockan. Sen får grabben min en "klassiker" om ca 20 år att kunna "skryta" med.

Sen är dem inte så farligt dyra heller, för 32 får du en ny hos uret.se
 

Icaras

Rolex
Känner att en ny är ganska safe. får garanti, behöver inte serva inom den närmaste framtiden, och jag får "slita" in klockan. Sen får grabben min en "klassiker" om ca 20 år att kunna "skryta" med.

Sen är dem inte så farligt dyra heller, för 32 får du en ny hos uret.se
Du får den för runt 32 hos Rob nu, handlar mycket hellre hos AD än Uret för samma pris :).
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Skaffa mig ett nytt armband igår. Tycker struttsen passa riktigt bra faktiskt!
1449240265592-681528239.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Att byta baksida är inger som Omega vill att man gör. Hört att dom inte vill sälja den bakboetten som "reserv del" utan då är det välvillig urmakare och köpa delar från ofrei som gäller. Just nu hittar jag inga uppe med räkna med 5-6000 skulle jag tro.

Nu tar du nog i lite, vanligt boettlock kostar 1100 kr, glasbaksida kostar nog mellan 2-3 k.
 

Ale

Cartier
Så sant som det är sagt, men vill inte köpa just nu, måste ju ha en morot för att gå ner 15kg till sommaren... :happyhappy:

Äh, jag köpte mig en present i våras inför mina 15 kilo, som motivering, funkade också bra! :D

Ps, OT: Kanske inte samma för alla, men för mig var det kolhydraterna som var boven. Tränade ingenting, drog bara ner rejält på kolhydrater, klockrent!
 

soderlund

Cartier
Äh, jag köpte mig en present i våras inför mina 15 kilo, som motivering, funkade också bra! :D

Ps, OT: Kanske inte samma för alla, men för mig var det kolhydraterna som var boven. Tränade ingenting, drog bara ner rejält på kolhydrater, klockrent!
Här handlar det om att lägga ner läsk och annat onödigt och börja röra på mig. Gått upp 15kg på 6 månader, måste ta tag i det här. Speedmastern är det jag kommer se framför mig för att palla mig till gymmet/simhallen.
 

Fadershan

Patek
Hej! Förlåt men vet någon med säkerhet måttet mellan hornen på en speedmaster date från 1999? Letar armband åt en klocka som inte finns i min ägo än men på väg in :)
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-12-04-13-18-19.png
    Screenshot_2015-12-04-13-18-19.png
    120.9 KB · Visningar: 42

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Äh, jag köpte mig en present i våras inför mina 15 kilo, som motivering, funkade också bra! :D

Ps, OT: Kanske inte samma för alla, men för mig var det kolhydraterna som var boven. Tränade ingenting, drog bara ner rejält på kolhydrater, klockrent!
Precis! Varför bli utan bonus bara för att man inte går enligt plan?
 

Patrik72

Cartier
En kort recension av boken Moonwatch Only:

Först och främst. Boken fokuserar endast på den sk Månklockan och dess historia. Du hittar alltså ingen information om Speedmaster modeller med automatiska urverk då de inte ses som Månklockor!

Är du intresserad av äldre "månklockor" då är denna bok en juvel. Fantastiska bilder på varenda modell, från urverk, tavla, visare, krona och lysmassa mm. Du har ett helt kapitel som bara tar upp hur man skall tyda alla de olika referensnummer då de har ändrats genom åren. Perfekta boken för de som jagar vintage modeller. Det hittas även tips om vad man skall titta på och vara noga med innan köp.

Bortsett från en del förord och introduktion så hamnar man direkt in i början med det första urverket som senare blev Cal A1 321. Sedan rullar det bara på med info och bilder om hur dess evolution har fortsatt fram till dagens Cal 1861. Det blir lite "wow" för en amatör som mig själv. Inte visste jag att Cal 321 fanns i olika versioner, och detta fortsätter med Cal 861 osv. Visste vi redan om tänker en del av er. Man kan hitta den infon i andra böcker och på klockforum. Jag vill dock tillägga att man har all info samlad på ett ställe som dessutom stöds av Omega själva. Med andra ord, infon är inte förvrängd för att den skall tilltala en en speciell modell eller ett urverk bättre.

Ett bra exempel ges faktiskt med de äldre månklockorna med Cal 321. Majoriteten av dessa klockor är inte längre original idag. Detta pga av att Cal 321 har så många år på nacken och att de går sönder med tiden. Reservdelar av nyare och bättre kvalitet har ersatt det som har gått sönder. Att hitta en helt original månklocka med Cal 321 är ytterst sällsynt. Tror ni mig inte? Köp boken och läs själva. Så här fortsätter boken med analyser och information om varenda viktig del av klockorna från tavla, visare baklock mm. Ni hittar allt och lite till!
:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En kort recension av boken Moonwatch Only:

Först och främst. Boken fokuserar endast på den sk Månklockan och dess historia. Du hittar alltså ingen information om Speedmaster modeller med automatiska urverk då de inte ses som Månklockor!

Är du intresserad av äldre "månklockor" då är denna bok en juvel. Fantastiska bilder på varenda modell, från urverk, tavla, visare, krona och lysmassa mm. Du har ett helt kapitel som bara tar upp hur man skall tyda alla de olika referensnummer då de har ändrats genom åren. Perfekta boken för de som jagar vintage modeller. Det hittas även tips om vad man skall titta på och vara noga med innan köp.

Bortsett från en del förord och introduktion så hamnar man direkt in i början med det första urverket som senare blev Cal A1 321. Sedan rullar det bara på med info och bilder om hur dess evolution har fortsatt fram till dagens Cal 1861. Det blir lite "wow" för en amatör som mig själv. Inte visste jag att Cal 321 fanns i olika versioner, och detta fortsätter med Cal 861 osv. Visste vi redan om tänker en del av er. Man kan hitta den infon i andra böcker och på klockforum. Jag vill dock tillägga att man har all info samlad på ett ställe som dessutom stöds av Omega själva. Med andra ord, infon är inte förvrängd för att den skall tilltala en en speciell modell eller ett urverk bättre.

Ett bra exempel ges faktiskt med de äldre månklockorna med Cal 321. Majoriteten av dessa klockor är inte längre original idag. Detta pga av att Cal 321 har så många år på nacken och att de går sönder med tiden. Reservdelar av nyare och bättre kvalitet har ersatt det som har gått sönder. Att hitta en helt original månklocka med Cal 321 är ytterst sällsynt. Tror ni mig inte? Köp boken och läs själva. Så här fortsätter boken med analyser och information om varenda viktig del av klockorna från tavla, visare baklock mm. Ni hittar allt och lite till!
:)
Asså man blir ju sugen..
 
Topp