bluetrain
Silver
Mycket trevlig video! Det är egentligen sanslöst att en klocka framtagen på femtiotalet håller än idag. Undrar var den första iteration kan gå loss på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En 2915-1 kostar väl 150k+ i riktigt risigt skick och långt mycket mer än så fullset. Problemet är väl att majoriteten säljs på stora auktionshus som Christies, där folk med till synes obegränsade pengar hänger.Mycket trevlig video! Det är egentligen sanslöst att en klocka framtagen på femtiotalet håller än idag. Undrar var den första iteration kan gå loss på?
Kul att du är intresserad av en Speedy!Tjena, har kollat på en speedmaster. Tänkt mig att det skulle bli min nästa, men vilken är frågan.
Jag är lite rädd att den bärs för liten, 42 är i mitt tycke det minsta jag vill bära. Ex Seiko skx som är ca 42 men bärs väldigt liten om ni förstår vad jag menar.
Vilken modell bärs störst, special modeller undantagna?
Vilken modell är mest bang for the buck?
Jag använder en klocka som klocka, den är på armen hela tiden oavsett om jag mekar, duschar eller vad det nu är.
Är speedmastern en schysst beater?
Hjälp till att ordna reda i oredan...
Jag tycker du bör fokusera på safirglas och vattentäthet, dvs ej en speedy. Sedan kan du ha en speedy när du inte mekar och håller på.Tjena, har kollat på en speedmaster. Tänkt mig att det skulle bli min nästa, men vilken är frågan.
Jag är lite rädd att den bärs för liten, 42 är i mitt tycke det minsta jag vill bära. Ex Seiko skx som är ca 42 men bärs väldigt liten om ni förstår vad jag menar.
Vilken modell bärs störst, special modeller undantagna?
Vilken modell är mest bang for the buck?
Jag använder en klocka som klocka, den är på armen hela tiden oavsett om jag mekar, duschar eller vad det nu är.
Är speedmastern en schysst beater?
Hjälp till att ordna reda i oredan...
Är själv väldigt ny på detta med alla olika Speedmasters, men eftersom att jag själv precis har beställt en så anser jag mig ha hyfsat bra koll på de olika "nutida" versionerna:Ni som har koll på speedmaster. Vilken ref är det med glasbaksida? 3570.50?
Fetade, 311.30.42.30.01.005 är ersättaren av 3570, inte 3572 .Är själv väldigt ny på detta med alla olika Speedmasters, men eftersom att jag själv precis har beställt en så anser jag mig ha hyfsat bra koll på de olika "nutida" versionerna:
3570.50: Hesalite (plexi) på framsidan & aluminium baksida med odjuret. 1861 urverk, Officiella Moonwatch
3572.50: Hesalite (Plexi) på framsidan & Safirglas på baksidan, 1863 Urverk, dvs lite finare finish (samt bromsen är bytt från plast till metall och en extra juvel). Ion glasbaksidan är den inte officiellt godkänd för rymdfärder. Men Enormt vackert urverk att drömma sin in i. Ersattes år 2002 av 3573.50
3573.50: Safirglas på fram och baksidan, 1863 urverk. Dvs motsvarande 3572.50, dock med safir på framsidan med istället för Hesalit.
Dock så har nyligen 35XX.50 serien utgått, exakt motsvarande klockor finns dock kvar men med nya ref nummer enligt:
3572.50 => 311.30.42.30.01.005
3573.50 => 311.30.42.30.01.006
Denna förändring skedde vad jag förstår 2014/2015 och innebär en markant förändrad leveransbox där det ingår lite mer prylar, där ibland ett extra svart nato samt kardborre armband. Dock så innebar denna förändring även en justering av prislappen.
Hoppas detta rätade ut lite av dina frågetecken mellan de aktuella modellerna i produktion, om man då pratar den normala "Moon watch".
Som info har jag valt att försöka jaga rätt på en 3572.50 för att få "original" framsida och dylikt men ändå kunna njuta av det mekaniska urverket.
Inväntar mitt exemplar med spänning i början på nästa vecka förhoppningvis.
Det där är nog alldeles korrekt och riktigt allting förutom att de solida boettbaksidorna förhoppningsvis är i stål.Är själv väldigt ny på detta med alla olika Speedmasters, men eftersom att jag själv precis har beställt en så anser jag mig ha hyfsat bra koll på de olika "nutida" versionerna:
3570.50: Hesalite (plexi) på framsidan & aluminium baksida med odjuret. 1861 urverk, Officiella Moonwatch
3572.50: Hesalite (Plexi) på framsidan & Safirglas på baksidan, 1863 Urverk, dvs lite finare finish (samt bromsen är bytt från plast till metall och en extra juvel). Ion glasbaksidan är den inte officiellt godkänd för rymdfärder. Men Enormt vackert urverk att drömma sin in i. Ersattes år 2002 av 3573.50
3573.50: Safirglas på fram och baksidan, 1863 urverk. Dvs motsvarande 3572.50, dock med safir på framsidan med istället för Hesalit.
Dock så har nyligen 35XX.50 serien utgått, exakt motsvarande klockor finns dock kvar men med nya ref nummer enligt:
Denna förändring skedde vad jag förstår 2014/2015 och innebär en markant förändrad leveransbox där det ingår lite mer prylar, där ibland ett extra svart nato samt kardborre armband. Dock så innebar denna förändring även en justering av prislappen.
Hoppas detta rätade ut lite av dina frågetecken mellan de aktuella modellerna i produktion, om man då pratar den normala "Moon watch".
Som info har jag valt att försöka jaga rätt på en 3572.50 för att få "original" framsida och dylikt men ändå kunna njuta av det mekaniska urverket.
Fetade, 311.30.42.30.01.005 är ersättaren av 3570, inte 3572 .
Finns 3592 också om man gillar det (i mitt tycke) lite snyggare verket, cal. 863.
Usch två fakta fel i samma post...Det där är nog alldeles korrekt och riktigt allting förutom att de solida boettbaksidorna förhoppningsvis är i stål.
Fast 3592 var väl bara till början en "apollo"-variant? De tidiga hade "Apollo XI" graverat på boetten. Modellen blev standardreferensen för speedys med glasbaksida fram tills ca 1996. Om jag inte virrat ihop något det vill säga...Tackar tackar, Vart en typo där, precis som du skriver är det 3570 som ersätts, inte 3572. Observant!
Just det 3592.50 finns ju med, men valde att utelämna den då det är en "Apollo klocka". Men sant väldigt läcker med sitt guldbelägga verk.
Dock så är min högst personliga åsikt att den rhodium belagda är lite mer "metalliskt härligt" men det är ju en smaksak.
Helt enkelt så behövs det massor med Speedmasters för att man skall bli helt nöjd.
Det har jag isåfall ingen aning om. Som jag skrev tidigare har jag inte haft tiden att lära mig så utförligt om precis alla varianter ännu. Men banen mig skall det gå, om man så behöver plugga ref nummer som glosor.Fast 3592 var väl bara till början en "apollo"-variant? De tidiga hade "Apollo XI" graverat på boetten. Modellen blev standardreferensen för speedys med glasbaksida fram tills ca 1996. Om jag inte virrat ihop något det vill säga...
Hade jag haft MWO på jobbet hade kag kunnat se.
Haha blir lätt sådär. När man tror sif.veta mycket har man i själva verket inte ens kommit halvvägs . Köp boken! Suverän.Det har jag isåfall ingen aning om. Som jag skrev tidigare har jag inte haft tiden att lära mig så utförligt om precis alla varianter ännu. Men banen mig skall det gå, om man så behöver plugga ref nummer som glosor.
Måste även införskaffa mig boken men det får bli prio 3 efter klocka och några alternativa band.
Så du menar alltså att det 3592.50 startade som Apollo variant, för att övergå och bli standard med glasbaksida och 863 verk, vilket således sedan ersattes med 3572.50 iim uppdateringen till 1863 verk? Känns inte helt orimligt
Stort tack för utförlig beskrivning. Forumet när det är som bäst! 3572.50 hade varit perfekt.Är själv väldigt ny på detta med alla olika Speedmasters, men eftersom att jag själv precis har beställt en så anser jag mig ha hyfsat bra koll på de olika "nutida" versionerna:
Ber om ursäkt för mina små missar, men skoj att det uppskattas i övrigt. Sedan var ju forumet grymt snabba med att kommentera så du inte fick fel information.Stort tack för utförlig beskrivning. Forumet när det är som bäst! 3572.50 hade varit perfekt.
16 tror jagNågon av er som vet hur många länkar som är fullängd på en ref. 1998 länk med 840 endlinks är? Alltså den näst modernaste länken
Jag tycker du bör fokusera på safirglas och vattentäthet, dvs ej en speedy. Sedan kan du ha en speedy när du inte mekar och håller på.
Kul att du är intresserad av en Speedy!
Speedy Pro är som du säger 42, men den bärs ganska liten. Det finns ju nyare modeller som är co-axial som är större. 44-isch?
Just Pro'n vet jag inte om jag skulle klassa som en beater. Vet att några har det med skulle jag meka med bilen eller duscha så skulle jag välja en annan. Åka på weekend till mars, absolut! Den skulle säkert tåla det, men pro'n är inte direkt känd för sin vattentäthet.
Jag har den inte som grov beater men enkelt okej vardagsklocka!
Insikter is a bitch.Tackar, det är lite vad jag har misstänkt men inte viljat inse...
Får leta vidare efter den ultimata klockan..
Jag har en Omega Seamaster och tycker att den funkar till allt. Min Speedmaster tar jag bara på när jag känner att den inte kommer att bli misshandlad.Någon som du kan rekommendera lite snabbt för att inte sabba tråden för mycket?
Men det som är spännade är ju att den uppenbarligen tål det mesta! Annars hade man inte skickat ut denna rymden ffs!Jag har en Omega Seamaster och tycker att den funkar till allt. Min Speedmaster tar jag bara på när jag känner att den inte kommer att bli misshandlad.
Spontana tanken är nog att den tål mycket, stryk och dylikt därav att den klarade NASAs kravbild. (Vibrationer,slag, temperaturer är väl mest rimligt att de testat emot?)Men det som är spännade är ju att den uppenbarligen tål det mesta! Annars hade man inte skickat ut denna rymden ffs!
Jag förstår hur du tänker och känner lika dant, men kan det va så att skenet bedrar och den egentligen tål mer än man tror? Har nån en Speedmaster som har gått sönder?
Jag är kanske överbeskyddande? Men det känns som att det är tufft på väldigt olika sätt att gräva i rabatten och att åka till månen. (För mig är det inte så tufft i rabatten, men kanske för en Speedmaster?)Men det som är spännade är ju att den uppenbarligen tål det mesta! Annars hade man inte skickat ut denna rymden ffs!
Jag förstår hur du tänker och känner lika dant, men kan det va så att skenet bedrar och den egentligen tål mer än man tror? Har nån en Speedmaster som har gått sönder?
rent kosmetiskt kanske det blir lite repor och jocks på den, men tror inte det händer så mycket mekaniskt.Jag är kanske överbeskyddande? Men det känns som att det är tufft på väldigt olika sätt att gräva i rabatten och att åka till månen. (För mig är det inte så tufft i rabatten, men kanske för en Speedmaster?)
Jag ser framför mig hur det hamnar jord i kronografknapparna och att det sedan alltid kommer att kännas lite knastrigt när man trycker på dem. Ryser.rent kosmetiskt kanske det blir lite repor och jocks på den, men tror inte det händer så mycket mekaniskt.
sen är det ju det där att det blir svårt att bara "skölja av den" efter är väll det som drar ner det hela.
känns som att en dykare klär mer i repor och dings än en speedy.
Om det är Omega som lockar så kanske en seamaster istället?Någon som du kan rekommendera lite snabbt för att inte sabba tråden för mycket?
Du beskriver en av mina mardrömmar..Jag ser framför mig hur det hamnar jord i kronografknapparna och att det sedan alltid kommer att kännas lite knastrigt när man trycker på dem. Ryser.