• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Kollar sommarekiperingen ☀️
Perlon från @Feskarn och lite småttågott från @StarMan! 🤗👍

B836850A-780F-4441-BE06-01C816CCCA6C.jpeg

AC1C8CAF-868B-450F-A15A-677F673FEF0D.jpeg

Gamle beaterspeedyn har fått en sig sån där 1450-klon från onkel seiko. Tidstypiskt utseende till klockan såvitt jag förstår och ärligt talat bekvämare än 1171-länken som är originalet. Sjukt bra med solida ändlänkar! Lite rå och vass i kanterna men i stort är den riktigt bra.

När är klockan från? 1450 är väl en 80-tals länk?
Ska vara sent 70-tal. Jag är iofs inte superbra på 80-talsspeedys men tror att den i princip bör se identisk ut med en från mitten av 80-talet då 1450-länken gjordes (ref var fortfarande 145.022). Kändes mer rätt än att klicka hem en flatlink iaf, och jag ville testa nåt nytt.

Då var man med speedy igen. Än så länge så har jag reflekterat över följande.
*Länken är ljusår bättre för mig, skönare, lättare att få den att sitta bra, snyggare. På gränsen till för litet lås.
*Uppvridningen är grym, bland de bästa jag testat, distinkt och men trevlig respons även i ljudet den avger.
*Tryckknapparna har trevligare känsla
*Märker ingen stor skillnad på boetten, kanske upplevs lite nättare.
*Tittar man snabbt på tavlan så ser man ingen stor skillnad. När ljuset träffar tavlan händer det mer, step dial kommer fram och den känns lite mer detaljrik än den gamla.

Har ingen negativt att säga än bortsett att givetvis gamla boxen var roligare med allt den innehöll.

AED1399F-DC53-4280-A866-42DAE3214D93.jpeg

*Länken är ljusår bättre för mig, skönare, lättare att få den att sitta bra, snyggare. På gränsen till för litet lås.
*Uppvridningen är grym, bland de bästa jag testat, distinkt och men trevlig respons även i ljudet den avger.
*Tittar man snabbt på tavlan så ser man ingen stor skillnad. När ljuset träffar tavlan händer det mer, step dial kommer fram och den känns lite mer detaljrik än den gamla.

Har ingen negativt att säga än bortsett att givetvis gamla boxen var roligare med allt den innehöll.

Fina tår!🦶

För övrigt en fin klocka! Och uppdateringen är som tidigare diskuterat mycket trevlig.

älskar den nya Omega!

Grattis! En höjdare!

Ska vara sent 70-tal. Jag är iofs inte superbra på 80-talsspeedys men tror att den i princip bör se identisk ut med en från mitten av 80-talet då 1450-länken gjordes (ref var fortfarande 145.022). Kändes mer rätt än att klicka hem en flatlink iaf, och jag ville testa nåt nytt.

1450 är skitsnygg på 145.022 , var mest lite frågande om de tidsmässigt hängde ihop egentligen.
Facit:
Omega Speedmaster Bracelet History.png

Ingen aning, lätt rörigt med alla referenser där i slutet på 60, början på 70. Möjligen att de allra sista 145.012 levererades med 1171 men det vet nog bara omega.
Var det liknande som med Rolex så verkar ju attityden till länkar och armband varit betydligt mer avslappnad på den tiden. Man kunde välja och vraka lite och urmakaren kunde sätta på vad han ville och hade hemma. Så om det fanns osålda 012 kvar på marknaden samtidigt som 1171 producerades så kan man ju mycket väl tänka sig att den kombon förekom.

Tillbaka
Topp