Börjar få lite fredagsfeeling nu. Spruta bokad till måndag blir en bra ingång på helgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack @StarMan ! Allt som kan bringa lite reda i virrvarret är välkommet. Dock lite otydligt betr somt, ex att 1171 är en utveckling från 1039 m fl vilket ju kan stämma allmänt men inte i meningen flatlink. Moonwatch ger mycket info men rent praktiskt kan det vara bra att veta vilken länk som passar till vilken Speedy-ref resp endlinks avs mått. Hittade denna bild på Omegaforums vilken är användbar om man tar sig tid att kolla lite närmare.
+1. Ej sett länken och smuk patinaRätt cool den där. Har aldrig sett någon in the flesh.
Redan???!! Vad hände?? @FilPro
Avslutad - Speedmaster Professional .005 - Fullset, toppskick, SV-såld, Uttagen 20210330
Hej, Jag sitter på ett super fint exemplar av Speedmaster Professional. Jag måste dock ha den nya så den får gå. Toppskick. Endast att anmärka är spår av bandbyten och mikrospår av användning (svårt att få med på bild). Den är svensksåld och kommer full set med samtliga tillbehör samt...klocksnack.se
Köp först sälj sen-Ni blir inte av med mig Jag måste bara ha den nya
Snälla ge oss inga falska förhoppningar! Du och dina bilder är ju rena speedy inspiratörer-Ni blir inte av med mig Jag måste bara ha den nya
Snälla ge oss inga falska förhoppningar! Du och dina bilder är ju rena speedy inspiratörer
Vad är ologiskt med det?För er som är vana Speedy-bärare;
Hur länge tror ni att tidtagningen varit igång?
Svaret är 1 timma o 43 min.
Ska den visa som den gör?
Känns en smula ologiskt kan jag tycka. Men det kanske är normalt?
Den är så nära två timmar att jag blev frågande om den var 2 timmar och 13 minuter, eller nästan 2 timmar. Alltså 1:43. Men jag har å andra sidan inte kunnat titta hela tiden när den arbetat sig fram. Trodde att den kanske stegade sig fram 30 min i taget med timräknaren, men det gör den väl inte(?). Som sagt, har inte tittat kontinuerligt...Vad är ologiskt med det?
Om jag kommer ihåg rätt så är kronominuten stegande medan kronotimmen flytande. Låt den gå till exakt två timmar och se om alla visare lajnar upp. Jag tycker också det ser ut som kronotimvisaren är lite för nära 2h strecket för att ha gått 43 min över en timme nu när jag kollar igen.Den är så nära två timmar att jag blev frågande om den var 2 timmar och 13 minuter, eller nästan 2 timmar. Alltså 1:43. Men jag har å andra sidan inte kunnat titta hela tiden när den arbetat sig fram. Trodde att den kanske stegade sig fram 30 min i taget med timräknaren, men det gör den väl inte(?). Som sagt, har inte tittat kontinuerligt...
Timräknaren rör sig inte i inkrement, som minutvisaren, om jag fattat rätt...
Ska du köpa den nya istället så är det befogat att sälja... annars inte-Ni blir inte av med mig Jag måste bara ha den nya
Ojdå, jag skulle aldrig gå med på att en 1171/633 någonsin kom som original på en 145.012-67/68. Där litar jag nog till 100% på MWOIngen aning, lätt rörigt med alla referenser där i slutet på 60, början på 70. Möjligen att de allra sista 145.012 levererades med 1171 men det vet nog bara omega.
-Haha! Tack, det var smickrande Jag kan inte ge min kärlek till någon annan klocka än Speedmaster
Var det @Chuck som köpte tillbaka den?
De här osunda tankarna har börjat hemsöka mig också. Men är det värt 20 lax extra? Det kanske det är. Bara länken är nog värd hälften för mig iaf. För att inte tala om klicket när man vrider upp-Ni blir inte av med mig Jag måste bara ha den nya
Jag ger det en månadVar det @Chuck som köpte tillbaka den?
De här osunda tankarna har börjat hemsöka mig också. Men är det värt 20 lax extra? Det kanske det är. Bara länken är nog värd hälften för mig iaf. För att inte tala om klicket när man vrider upp
Svarar mig själv nu när jag time:at den. Kass ljus men innebörden framgår ändå.För er som är vana Speedy-bärare;
Hur länge tror ni att tidtagningen varit igång?
Svaret är 1 timma o 43 min.
Ska den visa som den gör?
Känns en smula ologiskt kan jag tycka. Men det kanske är normalt?
Jag fick oxå klia mig i huvudet första gången jag tajmade något över 30 min.Svarar mig själv nu när jag time:at den. Kass ljus men innebörden framgår ändå.
Det ser ut att vara som det ska, tror jag. Bara jag som inte hade koll. Sen ska väl tilläggas att det är rätt lite kronotimvisaren rör sig, så man får vara observant när man vill se med hög precision.
Bilderna är framstegade som 10 min, 20, 30, 40, 50, 60 och 70 min.
Som sagt, jag ser inte att det är nåt att gnälla över. Man kan också påverka hur det ser ut genom att vinkla klockan.
Sant.Jag fick oxå klia mig i huvudet första gången jag tajmade något över 30 min.
Lite märkligt att Omega (eller om vi ska skylla på Albert Piguet) valde att ha 12h på ett varv då de uppenbart tyckt att 60min på minuttavlan hade blivit för svårläst.
Ja, det är ju egentligen bara att kolla vilket index visaren är närmast. Inte supertydligt, med det funkar.Sant.
Nu är jag ingen verkkonstruktör, men hade man valt att låta timvisaren röra sig i 30 minuterssteg, pss som minutvisaren gör med sina minutsteg, så hade jag tyckt det varit enklare att läsa av.
Men detta system har ju funkat sen 1957, så det är bara att tugga i sig