• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Äntligen! Så kan jag göra min första post i denna tråd som en stolt Speedy ägare.
Det blev ett köp hos Erikson Urhandel idag.
Alltid lika bra service och bemötande, så jag kom tillslut hem med denna påse!
20160608_170607.jpg

20160608_171128.jpg

Läderbandet åkte på så snabbt som möjligt!
20160608_171600.jpg

Väldigt väldigt nöjd med mitt köp, synd bara att jag måste vänta 6 dagar till innan jag kan delta på Speedy tisdag. :rolleyes:
Grattis till köpet och välkommen i klubben! :)

Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag köpte en triple calendar med "felvända" subdials istället för en moonwatch. Tror att jag resonerade att man fick safirglas och "day-date" för ett lågt pris jämfört med originalet (för att inte tala om sandwich/co-actual-varianterna). Grunkan har legat i en låda i flera år, men när jag nu tog av länken och satte på ett läderband tycker jag att den är helt okej trots allt.
Som jag uppfattat det har 3520.50.00 slutat tillverkas, och den var nog inte ens i närheten lika eftertraktad som den vanliga Speedyn.

Senast ändrad:
Jag har fastnat för speedyn men det är ju en jungel med olika modeller ( Tycker jag) är det någon speciell skillnad på dom olika modellerna som är värt att tänka på.

Vad kostar det att serva en "vanlig" speedy? Dvs inte de absolut äldsta med vad jag förstår ett urverk som är svårt att hitta delar till?

Äntligen! Så kan jag göra min första post i denna tråd som en stolt Speedy ägare.
20160608_170607.jpg

20160608_171128.jpg

20160608_171600.jpg

Väldigt väldigt nöjd med mitt köp, synd bara att jag måste vänta 6 dagar till innan jag kan delta på Speedy tisdag. :rolleyes:
Varmt välkommen till en av trevligaste klockklubbarna! Tycker läderbandet ser ut att passa alldeles utmärkt också! Har du funderat länge på Speedy?

Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag köpte en triple calendar med "felvända" subdials istället för en moonwatch. Tror att jag resonerade att man fick safirglas och "day-date" för ett lågt pris jämfört med originalet (för att inte tala om sandwich/co-actual-varianterna). Grunkan har legat i en låda i flera år, men när jag nu tog av länken och satte på ett läderband tycker jag att den är helt okej trots allt.

Som jag uppfattat det har 3520.50.00 slutat tillverkas, och den var nog inte ens i närheten lika eftertraktad som den vanliga Speedyn.

Vad kan sälj/bytesvärdet vara på en sån här om man har låda men har supit bort papprena?

Det är ju ändå en fin svart klocka! För någon som vill ha en kalender är det en helt okej kompromiss, även om det missar lite av lättlästheten hos en "vanlig" Speedy. Hur känner du inför den nu? Kanske ska ha den ett tag och se om den växer på dig?

Jag har fastnat för speedyn men det är ju en jungel med olika modeller ( Tycker jag) är det någon speciell skillnad på dom olika modellerna som är värt att tänka på.

Lite grovt finns det två varianter: "vanlig" Speedy Pro Moonwatch, en ganska spartansk svart kronograf. Lättläst och med hesalitglas och manuellt uppdrag. Har sett ganska lika ut de senaste 40-50 åren. Sen finns det de övriga, som t.ex. tripple calendar ovan, reduced, date och massa andra mer eller mindre ovanliga modeller i olika prisklasser.

Lite grovt finns det två varianter: "vanlig" Speedy Pro Moonwatch, en ganska spartansk svart kronograf. Lättläst och med hesalitglas och manuellt uppdrag. Har sett ganska lika ut de senaste 40-50 åren. Sen finns det de övriga, som t.ex. tripple calendar ovan, reduced, date och massa andra mer eller mindre ovanliga modeller i olika prisklasser.[/QUOTE]

jag tycker om automat klockor och det får nog bli en sådan,måste bara hitta en till vettigt pris:)

20160608_170607.jpg

20160608_171128.jpg

20160608_171600.jpg

Välkomme in i värmen :)

20160608_170607.jpg

20160608_171128.jpg

20160608_171600.jpg

Grattis! Riktigt snyggt!
Vad är det för ref. nr på den där pärlan?

20160608_170607.jpg

20160608_171128.jpg

20160608_171600.jpg

Grattis ännu en gång och varmt välkommen hit! Det är förvisso bara speedy tuesday en dag i veckan men Speedmastern skäms aldrig för sig. Oavsett vilken dag det än är! Dessutom hinner du ju ladda rejält inför kommande tisdag nu!;)
PS snyggt band du skaffat till din speedy! DS

Grattis ännu en gång och varmt välkommen hit! Det är förvisso bara speedy tuesday en dag i veckan men Speedmastern skäms aldrig för sig. Oavsett vilken dag det än är! Dessutom hinner du ju ladda rejält inför kommande tisdag nu!;)
PS snyggt band du skaffat till din speedy! DS
Tack så mycket! Är väldigt nöjd som sagt :)

Hej!
Jag är helt ny här och skriver mitt första inlägg på forumet i Speedmaster-tråden. Jag har läst tråden från start till där vi är nu då jag är fast besluten att skaffa en Speedmaster Professional inom kort. Jag har gjort min research väl och läst på i några månader, läst och tittat på ändlösa mängder klipp på youtube. Jag velar fram och tillbaka mellan att köpa en ny från AD i Malmö och mellan att köpa nästan nytt från KS om det dyker upp en med den skruvade länken.
Det som jag vill fråga är om någon känner till eller har handlat från http://www.watchvaultnyc.com de har "pre-owned" Omega i New York och en bekant till mig skulle kunna plocka upp en där och ta med eller skicka. De skickar även från butiken men måste jag i så fall betala tull på en "pre-owned" klocka?
Om jag skulle bestämma mig för att köpa över disk i Sverige, då är listpriset 42.400kr, var går gränsen för vad jag bör betala och även känna mig nöjd med tanke på att jag inte har någon historik i butiken?

//M

Hej!
Jag är helt ny här och skriver mitt första inlägg på forumet i Speedmaster-tråden. Jag har läst tråden från start till där vi är nu då jag är fast besluten att skaffa en Speedmaster Professional inom kort. Jag har gjort min research väl och läst på i några månader, läst och tittat på ändlösa mängder klipp på youtube. Jag velar fram och tillbaka mellan att köpa en ny från AD i Malmö och mellan att köpa nästan nytt från KS om det dyker upp en med den skruvade länken.
Det som jag vill fråga är om någon känner till eller har handlat från http://www.watchvaultnyc.com de har "pre-owned" Omega i New York och en bekant till mig skulle kunna plocka upp en där och ta med eller skicka. De skickar även från butiken men måste jag i så fall betala tull på en "pre-owned" klocka?
Om jag skulle bestämma mig för att köpa över disk i Sverige, då är listpriset 42.400kr, var går gränsen för vad jag bör betala och även känna mig nöjd med tanke på att jag inte har någon historik i butiken?

//M
Välkommen till KS! Kul att du hittade hit och vill ha en Speedmaster :)
Känner igen det där med att tråka internet på information och kolla klipp på klipp på klipp. En härlig känsla.
Vad jag förstår verkar just priset på speedmasters i butik vara lite förhandlingsbart. Vågar inte säga hur mycket dock.. På gråhandeln, tillexempel uret.se kan man hitta en spritt ny för 33,8 kkr.
Om man köper utan historik får man räkna men service à 5-7000..

Lycka till i ditt tänkande/köpande :)

Hej!

//M
Välkommen till forumet och kul att du hittade till Speedmaster-tråden! Det är så klart även kul att du har bestämt dig för att köpa en Speedy, helt rätt val! :)
Har inte handlat från nämnda sida men moms/tull får du vara beredd att betala oavsett om klockan är begagnad eller ny.
Jag skulle tippa på att du med lite tur kan få runt 15-20% på priset hos en AD så blir du erbjuden ett pris på närmare 35' bör du definitivt vara nöjd.

Tack! Jag lägger dock stor vikt vid att cert är stämplat och att antingen jag eller förra ägaren köpt klockan över disk så att alla papper mm finns kvar, därför känns uret.se inte som ett alternativ. Vad jag förstått kan intyg och cert vara stämplat eller skrivet på Kinesiska och då känns det inte rätt i magen för mig.

Jag hade hoppats på rabatt på runt 10% så mer än det känns ju bra.

Tack! Jag lägger dock stor vikt vid att cert är stämplat och att antingen jag eller förra ägaren köpt klockan över disk så att alla papper mm finns kvar, därför känns uret.se inte som ett alternativ. Vad jag förstått kan intyg och cert vara stämplat eller skrivet på Kinesiska och då känns det inte rätt i magen för mig.

Jag hade hoppats på rabatt på runt 10% så mer än det känns ju bra.
10% är absolut rimligt att kunna få. Beroende på var du tänkt köpa klockan kan du alltid försöka höra dig för på fler ställen än ett och ställa deras priser mot varandra för att på så vis få möjlighet till bästa tänkbara pris.

Hej!

//M
AD i Malmö gav 10% direkt utan omsvep. Vill man pusha lite släpper de säkert nån krona till.

Tillbaka
Topp