• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Extremt nöjd än så länge, vilken otroligt snygg klocka detta är, den perfekta kronografen :) förstört fingrarna totalt efter länkjustering eftersom Omega hade gått all in med loctite men det var det värt :D nästan perfekt fit, liiiiiite lite för tight för min smak men det får duga, finns halvlänkar och vad kostar dessa? Ska man undvika att winda tills det tar stopp vanligen, är det bättre att bara winda en bit?
20160610_112901.jpg
 
Hej!
Jag är helt ny här och skriver mitt första inlägg på forumet i Speedmaster-tråden. Jag har läst tråden från start till där vi är nu då jag är fast besluten att skaffa en Speedmaster Professional inom kort. Jag har gjort min research väl och läst på i några månader, läst och tittat på ändlösa mängder klipp på youtube. Jag velar fram och tillbaka mellan att köpa en ny från AD i Malmö och mellan att köpa nästan nytt från KS om det dyker upp en med den skruvade länken.
Det som jag vill fråga är om någon känner till eller har handlat från http://www.watchvaultnyc.com de har "pre-owned" Omega i New York och en bekant till mig skulle kunna plocka upp en där och ta med eller skicka. De skickar även från butiken men måste jag i så fall betala tull på en "pre-owned" klocka?
Om jag skulle bestämma mig för att köpa över disk i Sverige, då är listpriset 42.400kr, var går gränsen för vad jag bör betala och även känna mig nöjd med tanke på att jag inte har någon historik i butiken?

//M
Var själv i samma situation som dig. Kom väl igenom halva tråden innan jag bestämmt mig. Jag har dock sneglat på en speedmaster tidigare, typ 20 år sedan, men då fick mångsidighet gå före (läs vattentät) så det blev en seamaster den gången. Hursom mitt råd är att köpa en ny då nytt är nytt och det fina med speedmastern är ju att du får en likadan klocka ,i princip, som en från 90-talet utan att behöva betala 25k +service7k. Köper du den dessutom via chrono24 så hamnar du under trettio dvs billigare. Jag förstår inte riktigt oron över gråhandlare, kontrollera bara att du får ett korrekt stämplat garantibevis. Är klockan ny så är den ny och alla kommer ju från samma fabrik. Visst skulle något strula så är det väl lättare att få hjälp om den är såld här men man har ju världsgaranti som gäller.
 
Extremt nöjd än så länge, vilken otroligt snygg klocka detta är, den perfekta kronografen :) förstört fingrarna totalt efter länkjustering eftersom Omega hade gått all in med loctite men det var det värt :D nästan perfekt fit, liiiiiite lite för tight för min smak men det får duga, finns halvlänkar och vad kostar dessa? Ska man undvika att winda tills det tar stopp vanligen, är det bättre att bara winda en bit?
20160610_112901.jpg
Grattis och välkommen! Tänk på att länken kommer bli lite mer följsam efter en tids användning. Känns den lite tight nu kommer den sitta PERFEKT om någon månad. :D
 
Grattis och välkommen! Tänk på att länken kommer bli lite mer följsam efter en tids användning. Känns den lite tight nu kommer den sitta PERFEKT om någon månad. :D
Låter bra! Det är ju en väldigt skön länk annars, påminner lite om jubilee i känslan tycker jag :) Känner redan att det här nog blir den första klockan i samlingen jag aldrig flippar.
 
Extremt nöjd än så länge, vilken otroligt snygg klocka detta är, den perfekta kronografen :) förstört fingrarna totalt efter länkjustering eftersom Omega hade gått all in med loctite men det var det värt :D nästan perfekt fit, liiiiiite lite för tight för min smak men det får duga, finns halvlänkar och vad kostar dessa? Ska man undvika att winda tills det tar stopp vanligen, är det bättre att bara winda en bit?
20160610_112901.jpg
Välkommen!
Jag brukar aldrig dra tills det blir stopp, brukar dra 20-25 varv men vet inte riktigt varför ;)
 
Extremt nöjd än så länge, vilken otroligt snygg klocka detta är, den perfekta kronografen :) förstört fingrarna totalt efter länkjustering eftersom Omega hade gått all in med loctite men det var det värt :D nästan perfekt fit, liiiiiite lite för tight för min smak men det får duga, finns halvlänkar och vad kostar dessa? Ska man undvika att winda tills det tar stopp vanligen, är det bättre att bara winda en bit?
20160610_112901.jpg
Välkommen! Ser riktigt snygg ut! Jag brukar dra tills det tar stopp, en gång per dag när jag har klockan. Men har koll på ungefär hur många varv som behövs så tar det lite lugnt i slutet. Länken är riktigt grym och fin, tycker den är riktigt skön.

Du har ju helt rätt i att det är en perfekt krono, en Speedy är ju faktiskt lättläst! Lagom stor, diskret och helt fantastisk i solsken.
 
Var själv i samma situation som dig. Kom väl igenom halva tråden innan jag bestämmt mig. Jag har dock sneglat på en speedmaster tidigare, typ 20 år sedan, men då fick mångsidighet gå före (läs vattentät) så det blev en seamaster den gången. Hursom mitt råd är att köpa en ny då nytt är nytt och det fina med speedmastern är ju att du får en likadan klocka ,i princip, som en från 90-talet utan att behöva betala 25k +service7k. Köper du den dessutom via chrono24 så hamnar du under trettio dvs billigare. Jag förstår inte riktigt oron över gråhandlare, kontrollera bara att du får ett korrekt stämplat garantibevis. Är klockan ny så är den ny och alla kommer ju från samma fabrik. Visst skulle något strula så är det väl lättare att få hjälp om den är såld här men man har ju världsgaranti som gäller.
Hur kontrollerar jag att jag får ett korrekt stämplat garantibevis när jag köper över chrono24. Ser jag inte det först när jag packar upp klockan och det eventuellt är för sent?
 
Hur kontrollerar jag att jag får ett korrekt stämplat garantibevis när jag köper över chrono24. Ser jag inte det först när jag packar upp klockan och det eventuellt är för sent?
Hur menar du att det skulle vara inkorrekt stämplat? Det är ju inte direkt så att gråhandlare på chrono24 säljer klockor de stulit från ett lastbilsflak på väg från fabriken.
 
Hur kontrollerar jag att jag får ett korrekt stämplat garantibevis när jag köper över chrono24. Ser jag inte det först när jag packar upp klockan och det eventuellt är för sent?
Jo så är det ju, men ställer man frågan innan och så inte skulle vara fallet så har du ju möjlighet att "reklamera varan" om du använt trusted checkout om jag förstått rätt. Chrono24 håller inne betalningen till handlaren tills man mottagit varan och den är enligt beskrivning. Om kontakten med handlaren verkar bra så och googling på omdömen är ok så skulle jag nog säga att det är okej. Själv, snål som man är skickade ner pengarna direkt utan trusted checkout och det gick bra det med :). Om det är okej att lägga ut länk till handlare så kan jag lägga in min.
 
Jo så är det ju, men ställer man frågan innan och så inte skulle vara fallet så har du ju möjlighet att "reklamera varan" om du använt trusted checkout om jag förstått rätt. Chrono24 håller inne betalningen till handlaren tills man mottagit varan och den är enligt beskrivning. Om kontakten med handlaren verkar bra så och googling på omdömen är ok så skulle jag nog säga att det är okej. Själv, snål som man är skickade ner pengarna direkt utan trusted checkout och det gick bra det med :). Om det är okej att lägga ut länk till handlare så kan jag lägga in min.
Det går bra! Skriv i den här tråden så ser fler: https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/
 
Hur menar du att det skulle vara inkorrekt stämplat? Det är ju inte direkt så att gråhandlare på chrono24 säljer klockor de stulit från ett lastbilsflak på väg från fabriken.
Jag menade snarare att kortet är stämplat över huvud taget. Vad jag förstått köper vissa AD in klockor som de sen säljer till "gråhandlare" utan att stämpla dem endast för att sälja volymen som krävs av Omega för att bibehålla sin status som AD. Sen kan väl i stort sett vem som sätta en kråka på ett kort?
 
Jag menade snarare att kortet är stämplat över huvud taget. Vad jag förstått köper vissa AD in klockor som de sen säljer till "gråhandlare" utan att stämpla dem endast för att sälja volymen som krävs av Omega för att bibehålla sin status som AD. Sen kan väl i stort sett vem som sätta en kråka på ett kort?
Jaså? Aldrig hört talas om någon som fått ett certifikat som inte är stämplat men visst, kan väl teoretiskt förekomma. Vilken gråhandlare skulle dock köpa en klocka med ett tomt certifikat, då kan de ju inte annonsera att klockan har garanti.
 
Extremt nöjd än så länge, vilken otroligt snygg klocka detta är, den perfekta kronografen :) förstört fingrarna totalt efter länkjustering eftersom Omega hade gått all in med loctite men det var det värt :D nästan perfekt fit, liiiiiite lite för tight för min smak men det får duga, finns halvlänkar och vad kostar dessa? Ska man undvika att winda tills det tar stopp vanligen, är det bättre att bara winda en bit?
20160610_112901.jpg
Wow! Härligt att få välkomna ännu en fin speedy i gänget!:)
 
Kanske är fel ställe att fråga på men som min första "riktiga" klocka så har jag blivit lite smått förälskad i speedy broad arrow. Tror ni det går att få tag i ett bra begagnat exemplar för under 25k eller hur mycket ska man förvänta sig att dem kostar i runda slängar?
 
Kanske är fel ställe att fråga på men som min första "riktiga" klocka så har jag blivit lite smått förälskad i speedy broad arrow. Tror ni det går att få tag i ett bra begagnat exemplar för under 25k eller hur mycket ska man förvänta sig att dem kostar i runda slängar?
Av en händelse satt jag tidigare i veckan o slösurfade på chrono24 och kom in på broad arrow. Vad jag minns såg jag flera exemplar i den prisklassen. Dock tog jag ingen närmre titt då jag jagar en moonwatch :)
 
Tillbaka
Topp