• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tisdagsspeedyn :)
A2693A2C-7EE1-4D75-A833-1382345789CE.jpeg
Jävlar vad rå! När är den från?

Min fysikutbildning från gymnasiet säger mig att ha kronografen igång kräver energi och energin i fallet en mekanisk klocka kommer från en fjäder man "drar upp". Men är öppen för att ämnet i verkligheten kan vara lite mer komplicerat än så.
Mja, knepigt. Det finns ju fyra urverk i klockan, ett stort och tre små. Frågan är om fjädern jobbar åt all fyra, verkar onekligen mest logiskt….🤔

Godmorgon Speedyvänner.
IMG_0191.jpg

Den drar väl inte mer för att man har kronografen igång? Med batteri kanske jag kan förså men inte med en mekanisk klocka, men rätta mig gärna om jag har fel.

Den maskinella trögheten, momentet, gör att den stannar tidigare med chronometern igång. Slår man av den så tickar den vidare ett tag till. Finns diskuterat här.

Den maskinella trögheten, momentet, gör att den stannar tidigare med chronometern igång. Slår man av den så tickar den vidare ett tag till. Finns diskuterat här.
Ja precis så som jag ser att det skulle fungera 👍

Eftersom verket är designat för att gå i en konstant hastighet även med kronografen igång betyder det att även fjädern snurrar ut sig i en konstant hastighet.

Möjligt att den på slutet kan gå lite kortare om man har kronografen igång då friktionen troligen är snäppet större och kraften inte riktigt räcker till för att putta verket frammåt... men om man då stänger av konografen så borde den ticka vidare den sista biten också och på så sätt gå lika långt.

Ja precis så som jag ser att det skulle fungera 👍
Ja, jag börjar förstå (tror jag :wideyed: ).

1/6.
Kolla från tid 26:00

Intressant inslag. Där lärde man sig något nytt. Jag trodde att Omega Speedmasters tavla och tachymeter ring index har stämt ända sedan 321 fram t om idag. Visste sedan tidigare att Daytonan inte var det. Tycker det är helt rätt av Omega att korrigera det med sin nya version av Speedmastern. Det är trots allt ett mätinstrument i grunden som visar tiden. Förutsätter väl då att nya 321:an också är korrekt precis som den gamla.

Hej! Hur ser det ut med nya Ed White och 321-verket, har någon fått hem en? Står ni på kö? Vad har ni hört om eventuell leveranstid?

Ha en fin kväll alla!

Har inte sett någon posta att de har fått nya Speedmaster 321 på det här forumet än. Någon har säkert satt upp sig i kö. Vill påminna mig om att jag sett någon nämna det redan förra året. Leveranstid är nog högst oklart med tanke på Covid-19 och den begränsade tillverkningen av modellen.

Jag har inte satt upp mig i kö. Hörde mig för förra året lite. Har inte bestämt mig för om jag vill ha en vintage Speedmaster eller en ny 321:a. Det är bara att hoppas att inte Omega stänger listorna på samma sätt som Rolex om man nu beslutar sig för att man ändå är beredd att sätta upp sitt namn och vänta på sin tur.

Intressant inslag. Där lärde man sig något nytt. Jag trodde att Omega Speedmasters tavla och tachymeter ring index har stämt ända sedan 321 fram t om idag. Visste sedan tidigare att Daytonan inte var det. Tycker det är helt rätt av Omega att korrigera det med sin nya version av Speedmastern. Det är trots allt ett mätinstrument i grunden som visar tiden. Förutsätter väl då att nya 321:an också är korrekt precis som den gamla.

Har inte sett någon posta att de har fått nya Speedmaster 321 på det här forumet än. Någon har säkert satt upp sig i kö. Vill påminna mig om att jag sett någon nämna det redan förra året. Leveranstid är nog högst oklart med tanke på Covid-19 och den begränsade tillverkningen av modellen.

Jag har inte satt upp mig i kö. Hörde mig för förra året lite. Har inte bestämt mig för om jag vill ha en vintage Speedmaster eller en ny 321:a. Det är bara att hoppas att inte Omega stänger listorna på samma sätt som Rolex om man nu beslutar sig för att man ändå är beredd att sätta upp sitt namn och vänta på sin tur.
Tack för svar! Jag har heller inte sett eller hört mycket! Jag är faktiskt i samma fundering gällande ny vs gammal, det lutar åt nya men jag tycker de kunde prissatt den liiiiiite bättre bara 😅

Tack för svar! Jag har heller inte sett eller hört mycket! Jag är faktiskt i samma fundering gällande ny vs gammal, det lutar åt nya men jag tycker de kunde prissatt den liiiiiite bättre bara 😅

Har vägt fram och tillbaka. Det finns inte många nya klockor jag kan tänka mig att köpa nya. 321:an är en av dem. Samtidigt är jag svag för vintage. Det är dock en djungel och det gäller att få tag i ett bra exemplar. Om man ska behöva komplettera klockan med detaljer från 60- talet. Då har man sysselsättning. Det finns både för och nackdelar med båda valen.

Rolex tar ungefär samma pengar för sin Daytona och i mitt tycke är Omega 321 en intressantare klocka. Sett i det perspektivet tycker jag nog att Omega är rätt ute. Klockan tillverkas i en liten serie årligen. Den kommer aldrig att sitta på var mans handled. Det är mer en klocka för entusiaster.

Har vägt fram och tillbaka. Det finns inte många nya klockor jag kan tänka mig att köpa nya. 321:an är en av dem. Samtidigt är jag svag för vintage. Det är dock en djungel och det gäller att få tag i ett bra exemplar. Om man ska behöva komplettera klockan med detaljer från 60- talet. Då har man sysselsättning. Det finns både för och nackdelar med båda valen.

Rolex tar ungefär samma pengar för sin Daytona och i mitt tycke är Omega 321 en intressantare klocka. Sett i det perspektivet tycker jag nog att Omega är rätt ute. Klockan tillverkas i en liten serie årligen. Den kommer aldrig att sitta på var mans handled. Det är mer en klocka för entusiaster.
Det är verkligen en djungel, jag skulle nog inte lyckas få det rätt så jag skulle vilja ha det rätt från början och då kostar det ju huggorm ändå, gärna bra skicka. För mig är inte vintage det viktigaste utan jag gillar verket så det är mina för- och nackdelar som väger tyngst. Det blir spännande att höra vad du landar i till slut, för egen del har jag precis gjort det! Tack!

spännande jämförelse! Håller med om att nya 321 är mycket roligare då. Den är även mer true to the original.

Du kan knappast jämföra Omega 321 som är en nyproduktion av en gammal modell med en modern så kallad Daytona som är långt ifrån lik orginalet. Den riktiga daytonan var manuell och 37 mm. Vore en annan sak om Rolex tillverkade en mer eller mindre exakt version av den riktiga typ 6263. då skulle man kunna jämföra.
Personligen tycker jag att det är mer hantverk i 321.an och skulle hellre lägga pengar på den än en modern Daytona som har så mycket text på urtavlan att det knappt går att läsa av tiden. :)

Du kan knappast jämföra Omega 321 som är en nyproduktion av en gammal modell med en modern så kallad Daytona som är långt ifrån lik orginalet. Den riktiga daytonan var manuell och 37 mm. Vore en annan sak om Rolex tillverkade en mer eller mindre exakt version av den riktiga typ 6263. då skulle man kunna jämföra.
Personligen tycker jag att det är mer hantverk i 321.an och skulle hellre lägga pengar på den än en modern Daytona som har så mycket text på urtavlan att det knappt går att läsa av tiden. :)

Håller med dig i allt du skriver. Om jag utvecklat mina tankar hade det innehållit dina synpunkter.

Lägger hellre pengarna på en ny 321:a också. Det är en mer speciell klocka.

Den reflektion jag gjorde var att Daytonan ligger i samma prissegment. Omega ska inte skämmas för det pris de valt att ta ut.

Tillbaka
Topp