• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Du kan knappast jämföra Omega 321 som är en nyproduktion av en gammal modell med en modern så kallad Daytona som är långt ifrån lik orginalet. Den riktiga daytonan var manuell och 37 mm. Vore en annan sak om Rolex tillverkade en mer eller mindre exakt version av den riktiga typ 6263. då skulle man kunna jämföra.
Personligen tycker jag att det är mer hantverk i 321.an och skulle hellre lägga pengar på den än en modern Daytona som har så mycket text på urtavlan att det knappt går att läsa av tiden. :)
Fast är inte det också ett jäkligt bra argument för varför speedyn är mer spännande, den är mycket mer lik originalet 😊

Firar ST med nytt band. Helt omöjlig färg att fota. Betydligt mörkare i verkligenten.

20210525_201546.jpg
20210525_201524.jpg
20210525_201347.jpg

Efter år av velande är beslutet fattat, jag ska ha tag i en vintage Speedy med 321 istället för min moderna. Jag ska inte säga att det var ett misstag att köpa ny, jag har verkligen gillat och använt den mycket men det har mer och mer skavt att det är en gammal jag vill ha. Var kanske återlanseringen av step dial som satte finger på en av svagheterna med 005an och som puttade mig över kanten. Så nu börjar jakten....

Det var faktiskt inte planerat just nu men så fick chansen i ett byte och kunde inte säga nej 😊

-Helt rätt att passa på! Intressant att höra vad du tycker efter att du har burit klockan ett tag🙂

När den nya modellen lanserades ville man intala sig själv om att det inte är några större skillnader förutom länken...

Det är först när man placerar 005:an bredvid den nya modellen som man inser att det har hänt en del...

0A4DA345-6901-4690-A9D0-CEA4FF2AA42F.jpeg

Det är verkligen en djungel, jag skulle nog inte lyckas få det rätt så jag skulle vilja ha det rätt från början och då kostar det ju huggorm ändå, gärna bra skicka. För mig är inte vintage det viktigaste utan jag gillar verket så det är mina för- och nackdelar som väger tyngst. Det blir spännande att höra vad du landar i till slut, för egen del har jag precis gjort det! Tack!

spännande jämförelse! Håller med om att nya 321 är mycket roligare då. Den är även mer true to the original.

321:an är i princip en nytillverkad gammal klocka som man kan skapa sin egen patina på genom livet.

Skulle inte ha några problem med att vänta några år på tilldelning om jag beslutar mig för att sätta upp mig på en lista till en ny. Förutsatt att man får en tillslut utan att behöva spela ett marknadsspel. Sånt vägar jag av principskäl.

Krävs det att man spelar kommer jag söka mig till vintage marknaden. Man får bara sätta sig in mer och se till att man får tag i ett komplett exemplar. Även om det kostar mer är det värt det i slutändan.

Håller med dig i allt du skriver. Om jag utvecklat mina tankar hade det innehållit dina synpunkter.

Lägger hellre pengarna på en ny 321:a också. Det är en mer speciell klocka.

Den reflektion jag gjorde var att Daytonan ligger i samma prissegment. Omega ska inte skämmas för det pris de valt att ta ut.
Klart att inte Omega ska skämmas för priset. Glöm inte att varje klocka monteras av en enda urmakare till skillnad mot Daytona som monteras av flera tiotals ROBBOTAR.
Håller verkligen med om att 321.an är en speciell klocka. Vist kan man väll köpa en vintage men vad kostar då en helt original utan skavanker? :)

Efter år av velande är beslutet fattat, jag ska ha tag i en vintage Speedy med 321 istället för min moderna. Jag ska inte säga att det var ett misstag att köpa ny, jag har verkligen gillat och använt den mycket men det har mer och mer skavt att det är en gammal jag vill ha. Var kanske återlanseringen av step dial som satte finger på en av svagheterna med 005an och som puttade mig över kanten. Så nu börjar jakten....
Bra beslut! Jag vet var det finns en Ed White om du blir sugen på en sådan ;)

Bra beslut! Jag vet var det finns en Ed White om du blir sugen på en sådan ;)
Ja tack, jag är plågsamt medveten. :) Tror den hjälpte till att komma till skott. Men tyvärr, i slutändan är det en asymmetrisk jag alltid velat ha så jag ska hålla mig till det. Jävla synd för annars är skicket fantastiskt på din, precis som man vill ha det. Har du nåt specifikt nytt som hägrar eller är det bara ombyte som gör att du säljer?

-Helt rätt att passa på! Intressant att höra vad du tycker efter att du har burit klockan ett tag🙂

När den nya modellen lanserades ville man intala sig själv om att det inte är några större skillnader förutom länken...

Det är först när man placerar 005:an bredvid den nya modellen som man inser att det har hänt en del...

0A4DA345-6901-4690-A9D0-CEA4FF2AA42F.jpeg
Ja det är intressant, för mig var det 90% länken och 10% klickljudet vid uppvridet sol lockade innan. Men nu när jag haft den något dygn så har jag upptäckt vilken stor skillnad tavlan faktiskt gör i vardagen. Den behandlar ljuset helt annorlunda. Vet inte om det faktiskt är så men känns som att subdialsen är mycket djupare. Blir väldigt tredimensionellt.

Klart att inte Omega ska skämmas för priset. Glöm inte att varje klocka monteras av en enda urmakare till skillnad mot Daytona som monteras av flera tiotals ROBBOTAR.
Håller verkligen med om att 321.an är en speciell klocka. Vist kan man väll köpa en vintage men vad kostar då en helt original utan skavanker? :)

Det är känns mer småskaligt att man monterar ihop 321:an på det viset. Det hedrar Omega.

Rolex Daytona ger ett närmast kliniskt intryck. Det skulle inte förvåna om Rolex har optimerat industrirobotar i tillverkning och monteringsprocessen.

Jag har inget emot patina på en vintage klocka. Det är det som är charmen och ger klockan ett mer personligt intryck. Problemet är att få tag i ett ärligt exemplar. De har kostat småpengar. Nu när de har uppmärksammats och priserna skenat tror jag att riskerna har ökat. Har inte skrivit av en vintage än.

Har inte bråttom. Så det är egentligen bara att sätta upp sig i kö. Skulle rätt vintage dyka upp under tiden får man ta ställning till det.

Det är känns mer småskaligt att man monterar ihop 321:an på det viset. Det hedrar Omega.

Rolex Daytona ger ett närmast kliniskt intryck. Det skulle inte förvåna om Rolex har optimerat industrirobotar i tillverkning och monteringsprocessen.

Jag har inget emot patina på en vintage klocka. Det är det som är charmen och ger klockan ett mer personligt intryck. Problemet är att få tag i ett ärligt exemplar. De har kostat småpengar. Nu när de har uppmärksammats och priserna skenat tror jag att riskerna har ökat. Har inte skrivit av en vintage än.

Har inte bråttom. Så det är egentligen bara att sätta upp sig i kö. Skulle rätt vintage dyka upp under tiden får man ta ställning till det.
Självklart skulle det vara trevligt med en vintage men jag tror att en i perfekt skick skulle kosta bra mycket mer än en 321.a så jag tar den enkla vägen och väntar på 321.an. Du har helt rätt i det du säger om den moderna Daytonans kliniska intryck. Tacka vet jag en gammal hederlig 6263.a
Med risk att bli utesluten från tråden bjuder jag på en riktig Daytona :)

IMG_1365a.JPG

Självklart skulle det vara trevligt med en vintage men jag tror att en i perfekt skick skulle kosta bra mycket mer än en 321.a så jag tar den enkla vägen och väntar på 321.an. Du har helt rätt i det du säger om den moderna Daytonans kliniska intryck. Tacka vet jag en gammal hederlig 6263.a
Med risk att bli utesluten från tråden bjuder jag på en riktig Daytona :)

IMG_1365a.JPG

Härligt med en gammal Daytona. Är svag för de fyrsiffriga Rolex överlag. På den tiden var inte klockorna kliniska. Du får hålla hårt i den.

Jag tror du har rätt i att en fin vintage 321 kostar minst lika mycket som en ny. Det lutar allt mer åt att jag också tar den enklare vägen.

Härligt med en gammal Daytona. Är svag för de fyrsiffriga Rolex överlag. På den tiden var inte klockorna kliniska. Du får hålla hårt i den.

Jag tror du har rätt i att en fin vintage 321 kostar minst lika mycket som en ny. Det lutar allt mer åt att jag också tar den enklare vägen.
Om du tar den enkla vägen kan jag varmt rekommendera @ERIKSON URHANDEL vet inte hur lång kö det är där men det är inget trams, bara att beställ och invänta leverans även om väntan kan bli rätt lång men till slut kommer klockan utan att du behövt köpa en massa modeller som du inte är intresserad av. vad gäller 6263.an så håller jag stenhårt i den, har haft den i 40 år nu :)

Ja tack, jag är plågsamt medveten. :) Tror den hjälpte till att komma till skott. Men tyvärr, i slutändan är det en asymmetrisk jag alltid velat ha så jag ska hålla mig till det. Jävla synd för annars är skicket fantastiskt på din, precis som man vill ha det. Har du nåt specifikt nytt som hägrar eller är det bara ombyte som gör att du säljer?
Tackar! Trivs sjukt bra med klockan och planen är att hålla fast vid samma referens men gå upp ytterligare ett snäpp i skick ifall denna hittar en ny ägare. Lycka till med jakten!

Den maskinella trögheten, momentet, gör att den stannar tidigare med chronometern igång. Slår man av den så tickar den vidare ett tag till. Finns diskuterat här.
Verkar rimligt 😊

Ska väl inte påstå att jag varit väldigt fascinerad av rymden. Men Speedyn har ändå uppenbarligen väckt intresset så pass att jag köpte den nya modellen.
Och igår kom dottern hem och berättade att du skulle läsa om rymdkapplöpningen i skolan.
Och idag när jag satte mig vid skrivbordet på hemmakontoret hade sambon parkerat sina grejer där sen gårdagen.
Vad finner jag? Jo, en Fisher Space Pen. Sånt gör en ju ändå lite glad i regnvädret 😇
20210526_074516.jpg

Om du tar den enkla vägen kan jag varmt rekommendera @ERIKSON URHANDEL vet inte hur lång kö det är där men det är inget trams, bara att beställ och invänta leverans även om väntan kan bli rätt lång men till slut kommer klockan utan att du behövt köpa en massa modeller som du inte är intresserad av. vad gäller 6263.an så håller jag stenhårt i den, har haft den i 40 år nu :)

Tack för rekommendationen.

Fantastiskt att du har haft klockan så länge i din ägo. Det är precis så det ska vara.

Tillbaka
Topp