coolt förutom det olyckliga med att postaren råka trycka tummen på insidan av glaset
Det där gav mig PTSD.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
coolt förutom det olyckliga med att postaren råka trycka tummen på insidan av glaset
Fummelfinger är framme!coolt förutom det olyckliga med att postaren råka trycka tummen på insidan av glaset
Eller så pratar han ihjäl en... och det är inte dammskyddet han tar bort. Utan plåten blir Speedyn känsligare för magnetfält.Det där gav mig PTSD.
Generellt skulle jag säga ja om du inte kräver dokumentation utan går på serienummer. Eller så letar du upp en med originalpapper alternativt Extract from Archive. Men då lär du få leta lite längre.Hejsan, en fundering; finns det relativt god tillgång på Speedys från specifika år i början av 70-talet? Har kommit dit i samlandet att jag söker efter min årsklocka, en Speedy pro som pojken skulle ärva efter att jag fått njuta av den i många år…
Det beror lite på vad man jämför med med tanke på att månlandningen var 69 så såldes det ju en del klockor åren där efter. Om du är lite mer specifik ang. år så kan vi hjälpa dig lite mer.Hejsan, en fundering; finns det relativt god tillgång på Speedys från specifika år i början av 70-talet? Har kommit dit i samlandet att jag söker efter min årsklocka, en Speedy pro som pojken skulle ärva efter att jag fått njuta av den i många år…
Generellt skulle jag säga ja om du inte kräver dokumentation utan går på serienummer. Eller så letar du upp en med originalpapper alternativt Extract from Archive. Men då lär du få leta lite längre.
Ok, tack! 72 hade isåfall vart mitt år, men som jag förstår så är det inte helt säkert att pricka rätt om man inte har extract från omegas arkiv? Jag har inte bråttom utan söker gärna rätt exemplarDet beror lite på vad man jämför med med tanke på att månlandningen var 69 så såldes det ju en del klockor åren där efter. Om du är lite mer specifik ang. år så kan vi hjälpa dig lite mer.
En sak som du bör tänka på redan nu är att om det tex står 145.022-69 som referens i klockan är den troligen inte tillverkad det året. Den kan vara tillverkad någonstans mellan 69 och år 74. Hypotesen är att års-ändelsen på referensen refererar till när den designades och inte när den började tillverkats.
Som @StarMan säger så är det serienumret du ska koncentrera dig på. Här är ett urklipp från Moon Watch Only's hemsida.
THE MOONWATCH PRODUCTION OVERVIEW - Watchfid
Overview of the Speedmaster Moonwatch production, based on the research conducted by the authors of the Moonwatch Only book.www.watchbooksonly.com
Sen har du I Love My Speedmaster hemsidan som kan baserat på extracts göra en kalkyl som beräknar ett troligt produktionsdatum.
I Love my Speedmaster
www.ilovemyspeedmaster.com
Ett kanonverktyg för att bättre pricka rätt
Om det tex finns papper på klockan kan det ju vara så att den kan vara tillverkad ett år men såld ett annat så du får väl gå på vad som känns bäst.Ok, tack! 72 hade isåfall vart mitt år, men som jag förstår så är det inte helt säkert att pricka rätt om man inte har extract från omegas arkiv? Jag har inte bråttom utan söker gärna rätt exemplar
Jag tänker tillverkningsår, så 31,92k-31.93k skall jag vara på jakt efter. Grymt när det är folk som har ruggigt bra koll på vintage speedysOm det tex finns papper på klockan kan det ju vara så att den kan vara tillverkad ett år men såld ett annat så du får väl gå på vad som känns bäst.
Men vad det gäller serienummer så borde det vara någonstans mellan ca 31 920 000 och ca 31 930 000 som den är tillverkad år 72 och med referens 145.022-69 (stright writing) eller -71.
Grattis en keps också?!-Dags att sätta fart i tråden igen
Grattis en keps också?!
-Dags att sätta fart i tråden igen
Snyggt, den nya länken skämtar man inte bort! Grattis.-Dags att sätta fart i tråden igen
Grattis ser fram emot lite sköna pics. Känn ingen press-Dags att sätta fart i tråden igen
Grattis! och den kepsen va ju trevlig(säger jag som aldrig använder keps själv, men står det Speedmaster på den så)!-Dags att sätta fart i tråden igen
Men shit Nu snackar vi, grattis! Fredagsfeeling deluxe-Dags att sätta fart i tråden igen
Stort grattis, och den kepsen-Dags att sätta fart i tråden igen
Antagligen för dyr i jämförelse med uncle seikos motsvarighet. Deras flatlink kostar 150$ jämfört med uncle seikos flatlink för 89$. Men ruskigt snygga och för mig en no-brainer till 005 med den tråkiga länken.Era tankar?
Forstner on Instagram: "The Forstner 1450-style bracelet is coming! Expected release end of July/early August 2021. Thanks to everyone for their patience while we were fine tuning the details! Final product much improved over the initial prototype.
1,059 likes, 103 comments - forstnerofficial on May 28, 2021: "The Forstner 1450-style bracelet is coming! Expected release end of July/early August 2021. Thanks to everyone for their patience while we were fine tuning the details! Final product much improved over the initial prototype. Some...www.instagram.com