• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Icaras

Rolex
Serienr indikerar att den är från 1998. Tror de slutade använda tritium på indexen 1997. Av den anledningen hade jag velat hitta något år tidigare då jag gillar krämiga index. Kan ju vara en transitional med... Ang priset så har jag dålig koll. Scouta c24!

Edit: kollade på din bild. Pröjsade han över 12k för service? Låter dyrt. Sen att den blivit polerad hade fått mig att checka med poleringskunniga här på forumet. Sen stämmer inte 1998 med att det ska vara 861-verk i. Om det nu inte är en transitional vilket det mycket väl kan vara...
De slutade mig veterligen med tritium 1996 i och med ändringarna på verket, ny länk och nytt referensnummer mm. Har dock ett vagt minne av att 145.0022 stod på insidan av baklocken ganska lång tid efter att referensen försvann, kanske tillverkades baklocken i stora volymer under vissa år. Referensen på certet bör då vara 3570.50 :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag är ju semi-rookie och en sak jag gjort för att underlätta mina köp är att jag slutat tråla på Blocket då jag inte känner mig safe där. Det känns bättre att handla på olika forums köp och sälj istället. Lättare att kolla goodguystråd samt att diskutera objektet med säljaren själv och andra medlemmar på forumet innan köp. Näst efter forum hade jag tittat på C24 och omdömen på dess säljare.

Såg att den modell som du kollat in låg på C24: http://www.chrono24.se/omega/speedm...atch-32332404006001-box-papers--id4455656.htm

Är det refnr på bandhornet du saknar @Bingoraalf? Det som syns tydligt på C24-annonsen. Utveckla gärna detta så man lär sig något :)

Tycker bilderna på blocketannonsen är för otydliga. Vissa redigerar bort detta nr?

Angående modellen i sig så röstar jag likt 99% av forumet för en klassisk månklocka istället!

Edit: Såg att det låg 1 ex ute på bukten med: http://www.ebay.com/itm/Omega-Speed...090877?hash=item4d4494e6bd:g:f7UAAOSwKtlWjV7m

Om vi pratar om speedmastern (http://i.imgur.com/2oDyCnG.jpg) som jag inte tror är reko så menade jag att där finns ju referensnummer till alla modeller och därmed går det ju att hitta bilder att jämföra med.

Anledningen till att jag är skeptisk till klockan är att finishen överlag ser ut att vara urusel samt att boetten har helknasig utformning. Kronskyddan som vanligtvis sitter högt upp på kronan på proffessionalboetter existerar inte ens här.

Den ska väl föreställa något sånthär:
authentic-omega-speedmaster-racing-schumacher-02-limited-automatic-260-001-d78a01f038d8ec9dc09918199e65683a.jpg


Men som du ser så är visarnas längd, datumfönster, finish, boett, kronskydd och länk fel.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Om vi pratar om speedmastern (http://i.imgur.com/2oDyCnG.jpg) som jag inte tror är reko så menade jag att där finns ju referensnummer till alla modeller och därmed går det ju att hitta bilder att jämföra med.

Anledningen till att jag är skeptisk till klockan är att finishen överlag ser ut att vara urusel samt att boetten har helknasig utformning. Kronskyddan som vanligtvis sitter högt upp på kronan på proffessionalboetter existerar inte ens här.

Den ska väl föreställa något sånthär:
authentic-omega-speedmaster-racing-schumacher-02-limited-automatic-260-001-d78a01f038d8ec9dc09918199e65683a.jpg


Men som du ser så är visarnas längd, datumfönster, finish, boett, kronskydd och länk fel.
Nu är jag med. Blandade ihop klockorna lite :)
 

Patrik72

Cartier
De slutade mig veterligen med tritium 1996 i och med ändringarna på verket, ny länk och nytt referensnummer mm. Har dock ett vagt minne av att 145.0022 stod på insidan av baklocken ganska lång tid efter att referensen försvann, kanske tillverkades baklocken i stora volymer under vissa år. Referensen på certet bör då vara 3570.50 :)

1997 slutade de med Tritium. Det är ett övergångs år så du kan hitta en Moonwatch från det året med både Tritium eller Luminova. :)

1998 fick månklockan Ref-nr ST 145.0022 för alla versioner oavsett om klockan kom på stål eller läderband.
 

Icaras

Rolex
1997 slutade de med Tritium. Det är ett övergångs år så du kan hitta en Moonwatch från det året med både Tritium eller Luminova. :)

1998 fick månklockan Ref-nr ST 145.0022 för alla versioner oavsett om klockan kom på stål eller läderband.
Då är det nog jag som blandat ihop 1997 med 1996? :)

Intressant med 1998, hade ingen aning.
 
Senast ändrad:

Mackan.

Omega
Tjena, sugen på en vardagsklocka och gillar verkligen flera olika Speedmaster-varianter. Hittade denna på Chrono 24, vad säger ni om den? http://www.chrono24.se/omega/omega-speedmaster-racing-date-automatic-ref-1750083--id4489101.htm

Googlade på firman "eorologi" och det finns ju en tråd på detta forum där man varnas för att handla där, trist.

Annars verkar ovanstående vara en schysst deal och jag gillar verkligen looken. Ej hittat nån likadan nån annanstans.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Tjena, sugen på en vardagsklocka och gillar verkligen flera olika Speedmaster-varianter. Hittade denna på Chrono 24, vad säger ni om den? http://www.chrono24.se/omega/omega-speedmaster-racing-date-automatic-ref-1750083--id4489101.htm

Googlade på firman "eorologi" och det finns ju en tråd på detta forum där man varnas för att handla där, trist.

Annars verkar ovanstående vara en schysst deal och jag gillar verkligen looken. Ej hittat nån likadan nån annanstans.

Tjenis! Tyckte verkligen att den var jätteful! Skulle rekommendera originallooken. Men kör om du själv gillar den, då det är det som räknas =)
 

Patrik72

Cartier
Då är det nog jag som blandat ihop 1997 med 1996? :)

Intressant med 1998, hade ingen aning.

Jag kunde det inte direkt från huvudet. Var tvungen att slå upp det för att vara helt säker. :bookworm::)

Det här med ref-nr är en hel vetenskap och inget som jag visste sedan tidigare. Själv trodde jag att 3570.50 var det nummer som man gick efter när det kommer till standard versionen av månklockan. Tydligen finns det två ref-tabeller; PIC och Mapics.

Så om man ville ha en Månklocka mellan 1996 fram till idag.
PIC 3570.50 - Stål länk
PIC 3870.50 - Läder
Mapics 345.0022 - Stål länk
Mapics 145.0022 - Läder
Men från 1998 så ändrade dem Mapics numret till 145.0022 för både Stål och läder.
1988-1996 där blir det ännu mer att hålla reda på. Inte det minsta förvirrande...o_O
 

Icaras

Rolex
Jag kunde det inte direkt från huvudet. Var tvungen att slå upp det för att vara helt säker. :bookworm::)

Det här med ref-nr är en hel vetenskap och inget som jag visste sedan tidigare. Själv trodde jag att 3570.50 var det nummer som man gick efter när det kommer till standard versionen av månklockan. Tydligen finns det två ref-tabeller; PIC och Mapics.

Så om man ville ha en Månklocka mellan 1996 fram till idag.
PIC 3570.50 - Stål länk
PIC 3870.50 - Läder
Mapics 345.0022 - Stål länk
Mapics 145.0022 - Läder
Men från 1998 så ändrade dem Mapics numret till 145.0022 för både Stål och läder.
1988-1996 där blir det ännu mer att hålla reda på. Inte det minsta förvirrande...o_O
Just precis, der är nu det blir riktigt rörigt :D. Antagligen mapics numret jag hade i tankarna. Lättast är ju att höfta lite... 3590:1988-1996, 3570:1997-2015(?). Även om det intr stämmer helt så är det ju 95% av klockorna åtminstone. Fanns ju en farlig massa varianter runt 1987-1989 som bara tillverkades i små upplagor, t.ex prototyp med glasbaksida, Apollo XI etc.
 
Senast ändrad:

Patrik72

Cartier
Just precis, der är nu det blir riktigt rörigt :D. Antagligen mapics numret jag hade i tankarna. Lättast är ju att höfta lite... 3590:1988-1996, 3570:1997-2015(?). Även om det intr stämmer helt så är det ju 95% av klockorna åtminstone. Fanns ju en farlig massa varianter runt 1987-1989 som bara tillverkades i små upplagor, t.ex prototyp med glasbaksida, Apollo XI etc.

Ser att du är lika osäker som jag angående ref-nr på Månklockan idag. Tror att de ändrade nummer igen då den nya stora lådan kom. Men det borde någon här kunna svara på som nyligen har köpt en. :)

Glad iaf att jag inte behöver jaga efter en Speedy längre. :D
 

Icaras

Rolex
Ser att du är lika osäker som jag angående ref-nr på Månklockan idag. Tror att de ändrade nummer igen då den nya stora lådan kom. Men det borde någon här kunna svara på som nyligen har köpt en. :)

Glad iaf att jag inte behöver jaga efter en Speedy längre. :D
Yes! Nya numret är totalt omöjligt att ens försöka komma ihåg :blackeye:
 
Topp