• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ja, vi är många som gillar den skarpt. Väldigt behaglig att bära är den också.
Förstår verkligen varför!! Förr eller senare lär jag ramla dit och köpa en, men förhoppningsvis kan jag hejda mig en liten stund till. Men nog ligger några av mina klockor och svettas och är rädda att säljas nu😂
 
IMG_20210622_163102.jpg

Fascinerande ändå vilken mängd nya Speedys som ramlat in. Tror ni man ska tolka det som att Omega totalt säljer dramatiskt många fler nu med den uppdaterade designen eller är det framförallt en entusiasm bland klocknördarna?
Bra fråga, men jag undrar om detta är så stort om man går utanför klockentusiastvärlden. Skulle inte tro det. Den har ju ändå blivit rätt mycket dyrare än förr och är ju idag dyr, får man väl ändå säga. För oss inbitna finns det massor av skäl till varför, och tillika massor av förståelse.

Men att "vanligt folk" skulle pressa upp försäljningen tror inte jag. Där är det nog vi medlemmar av diverse forum som är den stora massan, gissar jag.
 
Bra fråga, men jag undrar om detta är så stort om man går utanför klockentusiastvärlden. Skulle inte tro det. Den har ju ändå blivit rätt mycket dyrare än förr och är ju idag dyr, får man väl ändå säga. För oss inbitna finns det massor av skäl till varför, och tillika massor av förståelse.

Men att "vanligt folk" skulle pressa upp försäljningen tror inte jag. Där är det nog vi medlemmar av diverse forum som är den stora massan, gissar jag.
Ja fast är det någon klocka som kan bli igenkänd utanför klocknördakrätsar så är det just Månklockan. Och min erfarenhet är att det då är lättare att motivera köpet än för någon annan klocka.
 
Kan du leva med att passformen på ändlänkarna inte är helt 100% så kanske länken till nya speedyn kan vara något? Jag tycker den blev kanon på min .005 och är mycket nöjd, priset är inte så roligt dock.

Bra genomgång av @Saltkråkan : Här


IMG_20210620_100212_577.jpg

20210621_135452.jpg


Uncle Seiko's 1450 kanske kan vara något också, lite rasslig men riktigt skön enligt mig 👍

20210519_072608.jpg

20210519_081752.jpg


Några andra länkar har jag tyvärr inte provat än :)
Länken på sista bilden är världsklass!
 
Innan jag fastnade i detta intresse hade min pappas kompis en gammal Speedy han var glad över, och körde hårt med. Gissar att den var från 80-talet. Användes till allt han gjorde, vilket innebar att den var rätt härjad. Minns fortfarande dagen när han kom utan klocka för att den var inlämnad till <någon> urmakare därför att det hade blivit "akvarium" i den. En biltvätt som gick fel...

Då var jag inte imponerad. Tyckte inte ens den var snygg. Den var bara svart och i det här fallet sliten.

Sen slumrade den hos mig, men vaknade till igen, när intresset fördjupats över åren. Och i synnerhet med den nya modellen.

Med det sagt, så är jag glad över att ha börjat känna för denna modell först nu, därför att jag uppskattar dess egenskaper desto mer. Den är verkligen lyckad, inser man när den varit på armen ett tag. Länken är genomarbetad och verkligt komfortabel. Har många andra klockor att jämföra med, såväl Breitling som Tudor, Sinn som Grand Seiko, Oris som Seiko.

Många är klumpigare och har inte minst mer grovhuggna länkar. Speedyn känns precis lagom stor, den bärs rätt liten tycker jag, och har många detaljer att uppskatta. Och som sagt, länken är faktiskt en fullträff.

Tror inte att jag skulle ha uppskattat den på detta sätt, om inte referenserna redan tuggats igenom. Jag är väl inte jättebra på att sälja klockorna, och jag tror att denna kommer bli kvar ett bra tag.

20210623_114743.jpg
20210623_105036.jpg
 
Märkte precis att min ena pusher har trillat av. Ska leta som en dåre. Tar gärna info om dessa är svåra att få tag på?

145.022 1971

FBD247C9-83E4-4FAD-B02E-32E1556E030E.jpeg
Såg din post på omegaforums med. Att ta ur verket och byta tryckaren är en enkel sak för en urmakare och kräver ingen service. Men passa på att ändå be urmakaren kika om det är dags för service vid bytet.

Om du väljer att byta till en helt ny tryckare skulle jag byta båda tryckarna.
 
Tillbaka
Topp