Innan jag fastnade i detta intresse hade min pappas kompis en gammal Speedy han var glad över, och körde hårt med. Gissar att den var från 80-talet. Användes till allt han gjorde, vilket innebar att den var rätt härjad. Minns fortfarande dagen när han kom utan klocka för att den var inlämnad till <någon> urmakare därför att det hade blivit "akvarium" i den. En biltvätt som gick fel...
Då var jag inte imponerad. Tyckte inte ens den var snygg. Den var bara svart och i det här fallet sliten.
Sen slumrade den hos mig, men vaknade till igen, när intresset fördjupats över åren. Och i synnerhet med den nya modellen.
Med det sagt, så är jag glad över att ha börjat känna för denna modell först nu, därför att jag uppskattar dess egenskaper desto mer. Den är verkligen lyckad, inser man när den varit på armen ett tag. Länken är genomarbetad och verkligt komfortabel. Har många andra klockor att jämföra med, såväl Breitling som Tudor, Sinn som Grand Seiko, Oris som Seiko.
Många är klumpigare och har inte minst mer grovhuggna länkar. Speedyn känns precis lagom stor, den bärs rätt liten tycker jag, och har många detaljer att uppskatta. Och som sagt, länken är faktiskt en fullträff.
Tror inte att jag skulle ha uppskattat den på detta sätt, om inte referenserna redan tuggats igenom. Jag är väl inte jättebra på att sälja klockorna, och jag tror att denna kommer bli kvar ett bra tag.