• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Trevlig Speedy Tuesday KS!
20211116_153802.jpg

Pushers neråt? Det är väl i hattens undersida som det kan komma in vatten och inte vid kontakten vid boetten? Borde de då inte skyddas bäst uppåt?
Min tanke var bara att vatten rinner ju inte uppåt 🤷
Tänker just medans man har den vid rinnande vatten. Efter man ha stängt av håller jag den som vanligt och torkar med microfiber 😊

Efter att ha införskaffat graal 1 så är nästa på önskelistan en Speedmaster. Men spannet är ju från 20-100 000+..?

Vad ska en enkel man som tänker sig spendera max 50 000 kr tänka på vid inköp? 🤔 Automat eller manuell? Något annat?

Efter att ha införskaffat graal 1 så är nästa på önskelistan en Speedmaster. Men spannet är ju från 20-100 000+..?

Vad ska en enkel man som tänker sig spendera max 50 000 kr tänka på vid inköp? 🤔 Automat eller manuell? Något annat?
Personligen hade jag valt vanliga Speedmaster Pro om det är just en "Speedmaster" du vill ha.
Tycker det finns jättemånga fina varianter, men vill man ha den för vad den är så tycker jag det är den vanliga med manuellt uppdrag som gäller.
Safir eller hesalite är din nästa svåra fråga att ta ställning till. (Rätt svar är så klart hesalite😉)

• Like
Reactions: Efe

Pro går ju att köpa andra hand för runt 50k. Den nya 3861:an går nog för lite över 50-strecket men den lite äldre 1861 (005:an) brukar gå att hitta för 40-45k.
Låg några uppe här i köp-sälj sektionen på forumet nyligen.

Okej en Speedmaster Pro låter ju som den jag ska kika på. Moonwatch professional?

Kriterierna är att den inte är för stor (smal handled), klassisk Speedmaster, inte tappar så värst mycket i värde om möjligt.

och hesalite glas

Senast ändrad:
Okej en Speedmaster Pro låter ju som den jag ska kika på. Moonwatch professional?

Kriterierna är att den inte är för stor (smal handled), klassisk Speedmaster, inte tappar så värst mycket i värde om möjligt.

och hesalite glas

Ingen koppling till säljaren men den här annonsen skriker ju @BJL 😬😬

Att ingen klippt den än går bortom mitt förstånd. Jag hade köpt den om jag inte redan hade en.

Edit: länk https://klocksnack.se/threads/prisbump-till-51-9k-nya-modellen-omega-speedmaster-3861-2021.156500/

Senast ändrad:
Hej,

Idag kom tillslut Speedyn, woohooo!!!

Men vän av ordning har inte alls tänkt på hur man kortar länken är det med skruvmejsel, är det något särskilt jag ska tänka på för att inte sabba länken det första jag gör. Nya modellen av speedmastern är det som gäller😅

Ps: Frågar ju åt en kompis såklart 😅🤣

Senast ändrad:
Under rinnande vatten. Barntandborste och mild tvål, pushers nedåt 👍.
Pushers neråt? Det är väl i hattens undersida som det kan komma in vatten och inte vid kontakten vid boetten? Borde de då inte skyddas bäst uppåt?

Det här har jag aldrig reflekterat över. Alltid tvättat varsamt med mjuk borste, tvål och vatten runtom men att hålla pushers i en viss riktning!? Så länge man inte trycker in dom borde det väl knappast vara något fara?

Hej,

Men vän av ordning har inte alls tänkt på hur man kortar länken är det med skruvmejsel, är det något särskilt jag ska tänka på för att inte sabba länken det första jag gör. Nya modellen av speedmastern är det som gäller😅

Skruvmejsel och världens minsta skruvar som har en förmåga att studsa iväg längs golvet och försvinna… håll dig på duk/handduk 😊

Edit: en miniskruv på varje sida och en stav i mitten

Skruvmejsel och världens minsta skruvar som har en förmåga att studsa iväg längs golvet och försvinna… håll dig på duk/handduk 😊

Edit: en miniskruv på varje sida och en stav i mitten

Tyckte mig ha miniskruvmejsel men icke tillräckligt liten, sen gissar jag på att man behöver två också? En för att hålla emot med och en att skruva med?

Tyckte mig ha miniskruvmejsel men icke tillräckligt liten, sen gissar jag på att man behöver två också? En för att hålla emot med och en att skruva med?
Nej, du behöver bara än. Det är en skruv på varje sida och en pinne i mitten. Skruva ut båda skruvarna och använd sen något tunt för att trycka ut pinnen.

Nej de är separata så att säga så kan skruva loss en åt gången. Staven ligger löst däremellan. Finns säkert någon bra skiss

Edit: tvåa på bollen

Senast ändrad:
Hej,

Ps: Frågar ju åt en kompis såklart 😅🤣
Använd en bra skruvmejsel är regel nr 1. Helst en Bergeon i storlek 1,6mm (lila), eller motsvarande.
Du kan underlätta genom att mjuka upp loctiten i skruvarna genom att använda hårtork en stund eller hålla länken en bit ovanför ett levande ljus (kan bli riktigt varmt om länkbiten så var lite försiktig bara).
Tålamod och mycket långsamma stabila rörelser..

Har repat upp flertalet Omegaskruvar på deras moderna länkar genom att ha för bråttom och/eller ha dåliga skruvmejslar.

Tillbaka
Topp