• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Efter ett jä* helve så är länken nu kortad och utan att ha repat någon länk eller förstört någon skruv, men vilket meck!

Jaja, snygg är länken iaf!

IMG_20211121_162614.jpg

Wow..! Är det original länkar? Hur är komforten på samtliga? Upplevde original länk till 005.an är lite obekväm nämligen därav funderar jag på den nya länken då den ser bekvämare ut men skall testa först 😊
Sista bilden är nya OEM länken. Andra bilden är på en uncle seiko 1450 med ett OEM 1171 spänne. US1450 är den länken som är mest bekväm dock så är jag osäker på hur ”säkert” spännet är. Därför föredrar jag spännet på 3861 länken då den är liten (relativt original 005 länken) och funktionellt lika bra.

Den första Omega i rymden är tillbaka på stål (Forstners flat link) efter nån månad på nato.

Funderar på att pungar ut för en OEM-länk men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha.

ps. ni får ha överseende med min potatiskamera, men en bild iaf
IMG20211122144059.jpg

Senast ändrad:
Sista bilden är nya OEM länken. Andra bilden är på en uncle seiko 1450 med ett OEM 1171 spänne. US1450 är den länken som är mest bekväm dock så är jag osäker på hur ”säkert” spännet är. Därför föredrar jag spännet på 3861 länken då den är liten (relativt original 005 länken) och funktionellt lika bra.
Tja. Har du lust att skicka bild på spännet?
Passar det rakt av på us1450? 🤔

Går säkert! Dock tror jag den kommer kosta mer än länken då de är en original del och de i regel brukar kosta en del. Jag hade en OEM 1171 länk sedan tidigare. Kolla gärna upp hos AD och återkom. :)
Ska gå på djupet 🤔
Men tror jag går för det som är till 1162 då det verkar bli rätt logga.
Inte hela världen kanske men ändå..

Ska gå på djupet 🤔
Men tror jag går för det som är till 1162 då det verkar bli rätt logga.
Inte hela världen kanske men ändå..
För mig är det viktigare att vara säker på att spännet är genuint därför föredrar jag att gå via AD. Tror inte man kan köpa annat new/vintage än 1171 från AD.

Den första Omega i rymden är tillbaka på stål (Forstners flat link) efter nån månad på nato.

Funderar på att pungar ut för en OEM-länk men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha.

ps. ni får ha överseende med min potatiskamera, men en bild iaf
IMG20211122144059.jpg

Jag råkade snubbla över en ST105.012 till salu och fick för mig att det kanske inte vore så dumt med en Speedy igen :rolleyes:.

Den är på originallänk men i övrigt utan tillbehör. Den är nyligen servad av Omega och allt skall vara i sin ordning. Jag tycker slitaget (på utsidan) ser normalt för en klocka som passerat 50, möjligtvis kanske att glasringen (Tachymeterskalan) ser lite väl blekt ut.

Någon som har någon idé om prisnivå på ST105.012? Något speciellt man skall titta efter?

@Hasse Varg vad säger du?

Men upplever du original länk till 3861 är bekvämare? Är det någon som kan säga konkret skillnad på komforten mellan länkarna på 005. Och 3861?

Jag råkade snubbla över en ST105.012 till salu och fick för mig att det kanske inte vore så dumt med en Speedy igen :rolleyes:.

Den är på originallänk men i övrigt utan tillbehör. Den är nyligen servad av Omega och allt skall vara i sin ordning. Jag tycker slitaget (på utsidan) ser normalt för en klocka som passerat 50, möjligtvis kanske att glasringen (Tachymeterskalan) ser lite väl blekt ut.

Någon som har någon idé om prisnivå på ST105.012? Något speciellt man skall titta efter?

Behövs mer info för att kunna avgöra. Bilder, pris. Det oroar mig att den är servad av Omega då de ofta renoverar tex lysmassan eller byter delar. Att det inte kommer med andra saker är inget konstigt för en 60-talare snarare regel än undantag. Skulle kunna säga att ca 95% av alla 105.012 är utan något extra.

Om det är den som är listad på blocket så har den nya visare, renoverad tavla, polerad boett (CB fasningen mjuk tex), service krona (även den som är lös är service), ny länk (fel för referensen). Här kommer iofs visare med men frågan är vad det är för skick på dem? Får ge säljaren beröm för att listat sakerna rätt bra och för ett pris som känns som någorlunda motsvarar skicket. (https://www.blocket.se/vi/99288462.htm)

Du kan också kika på https://speedmaster101.com/105-012/ för att göra en första kontroll men den saknar några detaljer.

Senast ändrad:
God kväll gott folk. Det har nu efter ett par år av stigande klockintresse blivit dags för mig att köpa min första "riktiga" klocka. Efter att ha testat i stort sett alla klockor jag fått tag på, och efter att ha tittat på vad känns som 1000-tals filmer på youtube, så har jag (nästan) bestämt mig för att det är en Speedmaster, nya versionen från 2021, jag vill ha. Jag har känt mig ganska säker på att jag vill ha 002, med safirglas och glasbaksida, men efter att ha varit och klämt på båda idag så är jag inte längre lika säker. Hesaliteversionens länk var klart snyggare utan de polerade delarna, och jag föredrog även hur urtavlan såg ut bakom plexit. Men jag skulle sakna möjligheten att kunna kika in på det urläckra urverket då och då. Jag behöver med andra stöd i mitt köpbeslut, och vilka kan vara ett bättre stöd än ni? Så, några frågor:

• Vilken version rekommenderar ni, safirglas eller Hesalite (jag vet redan vad ni kommer säga, men ge mig lite bra argument :))

• Ni som har glasbaksida, hur ofta tittar ni till urverket? Jag har själv två klockor med glasbaksida och jag älskade det till en början, och det är en stor aneldning till att mitt klockintresse har vuxit sig så stort. Men nu var det väldigt länge sen jag ens noterade att de hade det.

• Hur repigt blir plexit? Jag har förstått att man kan polera upp det själv, men är det något ni rekommenderar? AD'n sa att han gärna gjorde det åt mig, men det vore ju onekligen smidigare att kunna göra det själv.

• Förutom länken vill jag även ha ett brunt läderband. Är det värt att köpa viklås och läderband original från Omega (=svindyrt)? Eller är det bättre att leta någon annanstans? Har tidigare använt diverse Hirschband och tycker att de brukar vara ganska trevliga.

/En tacksam Speedynovis

Ser att @105.012 redan svarat dig så jag nöjer mig med att peka ut ”prislistan” på samma site @105.012 länkade till:

Tillbaka
Topp