Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har inte glasbaksida på min Speedy men tycker inte om glasbaksida när man svettas, blir liksom kladdigare, då känns metall bättre.Ni som har glasbaksida, hur ofta tittar ni till urverket? Jag har själv två klockor med glasbaksida och jag älskade det till en början, och det är en stor aneldning till att mitt klockintresse har vuxit sig så stort. Men nu var det väldigt länge sen jag ens noterade att de hade det.
• Hur repigt blir plexit? Jag har förstått att man kan polera upp det själv, men är det något ni rekommenderar? AD'n sa att han gärna gjorde det åt mig, men det vore ju onekligen smidigare att kunna göra det själv.
Behövs mer info för att kunna avgöra. Bilder, pris. Det oroar mig att den är servad av Omega då de ofta renoverar tex lysmassan eller byter delar. Att det inte kommer med andra saker är inget konstigt för en 60-talare snarare regel än undantag. Skulle kunna säga att ca 95% av alla 105.012 är utan något extra.
Om det är den som är listad på blocket så har den nya visare, renoverad tavla, polerad boett (CB fasningen mjuk tex), service krona (även den som är lös är service), ny länk (fel för referensen). Här kommer iofs visare med men frågan är vad det är för skick på dem? Får ge säljaren beröm för att listat sakerna rätt bra och för ett pris som känns som någorlunda motsvarar skicket. (https://www.blocket.se/vi/99288462.htm)
Du kan också kika på https://speedmaster101.com/105-012/ för att göra en första kontroll men den saknar några detaljer.
Tack för era svar.Ser att @105.012 redan svarat dig så jag nöjer mig med att peka ut ”prislistan” på samma site @105.012 länkade till:
Price Chart
Price Chart Based on Previous SalesPrices are in USD $ and for the head only. Remember to account for a bracelet box or papers if present.Updated for October 2024I have been actively engaged in the…speedmaster101.com
Tack, kul om jag kunde hjälpa dig liteTack för era svar.
Klockan jag tittade på finns hos en butik, tyvärr tog jag inga bilder.
Den har fint gulnad lume på tavla och visare så de är säkert inte bytta nyligen. Tachymeterskalan är med DON.
Vid servicen senast byttes packningar, slitagedelar, glaset och kronan. Enligt Omega till rätt för referensen.
Kollade tyvärr inte så noga på pushers, risken finns att de är bytta (till fel typ) vid någon tidigare service.
Länken är en 1171 / 633.
Vet inte heller om det är en CB eller HF, har det stor betydelse?
Bra val! Biased vintage nerd opinion:God kväll gott folk. Det har nu efter ett par år av stigande klockintresse blivit dags för mig att köpa min första "riktiga" klocka. Efter att ha testat i stort sett alla klockor jag fått tag på, och efter att ha tittat på vad känns som 1000-tals filmer på youtube, så har jag (nästan) bestämt mig för att det är en Speedmaster, nya versionen från 2021, jag vill ha. Jag har känt mig ganska säker på att jag vill ha 002, med safirglas och glasbaksida, men efter att ha varit och klämt på båda idag så är jag inte längre lika säker. Hesaliteversionens länk var klart snyggare utan de polerade delarna, och jag föredrog även hur urtavlan såg ut bakom plexit. Men jag skulle sakna möjligheten att kunna kika in på det urläckra urverket då och då. Jag behöver med andra stöd i mitt köpbeslut, och vilka kan vara ett bättre stöd än ni? Så, några frågor:
• Vilken version rekommenderar ni, safirglas eller Hesalite (jag vet redan vad ni kommer säga, men ge mig lite bra argument )
• Ni som har glasbaksida, hur ofta tittar ni till urverket? Jag har själv två klockor med glasbaksida och jag älskade det till en början, och det är en stor aneldning till att mitt klockintresse har vuxit sig så stort. Men nu var det väldigt länge sen jag ens noterade att de hade det.
• Hur repigt blir plexit? Jag har förstått att man kan polera upp det själv, men är det något ni rekommenderar? AD'n sa att han gärna gjorde det åt mig, men det vore ju onekligen smidigare att kunna göra det själv.
• Förutom länken vill jag även ha ett brunt läderband. Är det värt att köpa viklås och läderband original från Omega (=svindyrt)? Eller är det bättre att leta någon annanstans? Har tidigare använt diverse Hirschband och tycker att de brukar vara ganska trevliga.
/En tacksam Speedynovis
Tack för tipset! Det lutar mer och mer åt Hesalite ju mer jag tänker på detBra val! Biased vintage nerd opinion:
Hesalite. Snyggare. Mer Speedmaster. Billigare att byta, om det nu skulle behövas. Repigt blir det, men det blir boetten också, och du med. En del av charmen! När det börjar bli svårt att se vad klockan är gör lite Polywatch susen, eller tandkräm om man vill. Glasbakstycke bryr jag mig inte om, det är kul en vecka sen glömmer man som du säger att det sitter där. Köp ett snyggt Hirschband eller ännu hellre ett snyggt band från någon läderslöjdare här på forumet, så har du råd med en Forstner-länk och ett NASA-velcro också!
Posta bild när du fått klockan!
Tack återigen!Tack, kul om jag kunde hjälpa dig lite
Tja, är kronan bytt så är den ju knappast korrekt för referensen. Som du kanske vet så är inte 1171/63 inte korrekt för en 105.012. CB eller HF är ju enbart relevant för en 105.012-66, spelar ingen roll egentligen men CB är lite ovanligare vad jag vet.