• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tack återigen!

Frågade efter bilder på krona och pushers och fick ett par bilder (om än inte speciellt bra och klockan ser sämre ut än jag minns den).
Tycker det precis som du påpekade inte verkar vara rätt krona för referensen. Det ser också ut som pushers har för smal "hals", på de otydliga bilderna kan jag inte se om det är den platta varianten som det skall vara. Vad tror du?

Hur mycket, ungefär, skiljer värdet med och utan länk? Egentligen är jag inte så intresserad av länken eftersom den inte är rätt för referensen (funderar på att fråga efter ett pris för klockan utan länken).

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Dåliga bilder men kronan är inte en 24-räfflors flat-foot krona och pushers ser inte korrekta ut.

Vad jag kan se så är det en 105.012-66 med HF case, luggarna på ett CB case ser ut så här:
44DA1FE2-42E7-4704-8EC6-D8EB739F5C02.jpeg

En begagnad icke-vintage 1171/663 länk går på runt 4k, motsvarande vintage bortåt 6k skulle jag tro. Tycker det ser ut som en vintage länk på bilden.

Dåliga bilder men kronan är inte en 24-räfflors flat-foot krona och pushers ser inte korrekta ut.

Vad jag kan se så är det en 105.012-66 med HF case, luggarna på ett CB case ser ut så här:

En begagnad icke-vintage 1171/663 länk går på runt 4k, motsvarande vintage bortåt 6k skulle jag tro. Tycker det ser ut som en vintage länk på bilden.
Ok, kanske läge att skippa denna då? Eller hur svårt/kostsamt är det att få tag på rätt krona och pushers?
För info är begärt pris 85 kKr.
Du kanske vill sälja en av dina i stället :) ?

Om man köper nyare eller äldre omegor (speedmaster eller seamaster) löst utan box och papper kan man få den servad hos en svensk AD? Har aldrig servat en klocka i min ägo så jag har inte så mycket erfarenhet. Om klockan är äldre än 5 år (garantin på nyare modeller) behöver man cert för att serva klockan?
Jag hade inga problem. Se mitt inlägg. En SM från 2007. Jag lämnade in den bara.

Tack återigen!

Frågade efter bilder på krona och pushers och fick ett par bilder (om än inte speciellt bra och klockan ser sämre ut än jag minns den).
Tycker det precis som du påpekade inte verkar vara rätt krona för referensen. Det ser också ut som pushers har för smal "hals", på de otydliga bilderna kan jag inte se om det är den platta varianten som det skall vara. Vad tror du?

Hur mycket, ungefär, skiljer värdet med och utan länk? Egentligen är jag inte så intresserad av länken eftersom den inte är rätt för referensen (funderar på att fråga efter ett pris för klockan utan länken).

Edit: Referensen är ST105012-66.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Håller med om att det är ganska svåra bilder att avgöra skicket på. Och klassiskt att det ser mer slitet ut på bild än i verkligheten.

Förutom det som listas som fel så ser det även ut som att visarna är service men jag kan såklart se fel.

Något annat som vi inte ser här på bilderna är hur “T swiss made T” ser ut.

Ok, kanske läge att skippa denna då? Eller hur svårt/kostsamt är det att få tag på rätt krona och pushers?

För info är begärt pris 85 kKr.
Du kanske vill sälja en av dina i stället :) ?
Tryckarna 5000kr och kronan 4500kr.

För att bättre avgöra om klockan är värd 85tkr behöver vi få bättre bilder.

Håller med om att det är ganska svåra bilder att avgöra skicket på. Och klassiskt att det ser mer slitet ut på bild än i verkligheten.

Förutom det som listas som fel så ser det även ut som att visarna är service men jag kan såklart se fel.

Något annat som vi inte ser här på bilderna är hur “T swiss made T” ser ut.

Tryckarna 5000kr och kronan 4500kr.

För att bättre avgöra om klockan är värd 85tkr behöver vi få bättre bilder.
Ah, så dum jag är, kronovisaren är ju helt fel så då är säkert tim och minut visarna också bytta till super-luminova

Om man köper nyare eller äldre omegor (speedmaster eller seamaster) löst utan box och papper kan man få den servad hos en svensk AD? Har aldrig servat en klocka i min ägo så jag har inte så mycket erfarenhet. Om klockan är äldre än 5 år (garantin på nyare modeller) behöver man cert för att serva klockan?
Klart du kan serva den utan cert.

Provar US flat Link. Älskar det inte, men ska ge det en chans. Svårt att få claspen centrerad, och halvmeckigt att ens få på länken...
36D8FA0C-193C-41B7-B52F-CC0A1B6052E6.jpeg
6A23FBF7-24C3-4CEA-8D5F-CE979BB921DB.jpeg
342B69FA-3C92-40EE-8860-D3E427798A1B.jpeg
Brukar funka för mig när de finns 2-3 länkbitar mer på 12 sidan än 6 sidan. Brukar dessutom använda original omega bandstift då de som oftast följer med eftermarknads länkar är lite längre vilket försvårar monteringen.

Brukar funka för mig när de finns 2-3 länkbitar mer på 12 sidan än 6 sidan. Brukar dessutom använda original omega bandstift då de som oftast följer med eftermarknads länkar är lite längre vilket försvårar monteringen.

Flyttade över 2st, kanske får bli en till då den hamnar "lite för högt" fortfarande.. Jag kör original Omega, fick inte med AM. Dock kanske mina stift är lite böjda vilket försvårade monteringen.

Faller ofta tillbaka på detta band. Tycker det är så sjukt skönt och ser bra ut.
Skulle dock vilja ha ett liknande men av bättre kvalité. Tips någon? 🧐

IMG_20211125_155356__01.jpg
Molequin har fina band i mocca som känns bra i kvalitén. Spana in där om du hittar något.

Molequin har fina band i mocca som känns bra i kvalitén. Spana in där om du hittar något.

Öjj nice! Tack, det har jag missat!
Blev lite kär i Mustard Suede 😍

Vill byta länk på min 005.a då det finns mer att önska av den enligt min uppfattning.
Vad tror samtliga om Chronoscope länken.. trots 43mm passar den 005.an tro? eller man skall gå för 3861 länken?
Jag skulle se det som en stor fördel om nu länken kommer komplett då jag vill ha justerbar clasp.

Vill byta länk på min 005.a då det finns mer att önska av den enligt min uppfattning.
Vad tror samtliga om Chronoscope länken.. trots 43mm passar den 005.an tro? eller man skall gå för 3861 länken?
Jag skulle se det som en stor fördel om nu länken kommer komplett då jag vill ha justerbar clasp.
Hoppas denna länken besvarar din fråga.

Tillbaka
Topp