• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Ha en snabb tisdag 😊

50CC5BCF-E298-4FA8-9DB8-CD006775AAA1.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
AAED9A53-EA2A-4AA9-95FF-0EF89B4A644C.jpeg
nybliven ägare till denna skönhet:) har dock en fråga och hoppas ni inte skrattar för mycket ;)

när mina övriga klockor legat några dagar och jag ska ställa datumet. Så sätter jag de på dagen innan och drar fram klockan ett helt varv. Det går inte på denna utan sätter man den på dagen innan kan jag dra fram timvisaren kanske 3h sen hugger den till :) hoppas iallafall de ska vara så för något säkerhetsperspektiv?:)
Har inte sett att du fått svar än, men jag skulle utan att vara säker svara nej. Kan inte se någon vettig förklaring till det du upplever. Det är en sak om du vill vrida bara datumet och håller på och pillar mellan kl 21 och 03. Det ska du inte göra. Men om du bara skruvar fram klockan manuellt ("ställer den alltså") och passerar midnatt (gör du det när det händer?) så har jag aldrig varit med om att den har tagit tvärstopp. Möjligen att du kan känna ett visst motstånd när datummekanismen jobbar, men ett stopp, nej det har jag aldrig upplevt.

Funkar den om den får sköta sig själv? Eller fastnar den då med?
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Har inte sett att du fått svar än, men jag skulle utan att vara säker svara nej. Kan inte se någon vettig förklaring till det du upplever. Det är en sak om du vill vrida bara datumet och håller på och pillar mellan kl 21 och 03. Det ska du inte göra. Men om du bara skruvar fram klockan manuellt ("ställer den alltså") och passerar midnatt (gör du det när det händer?) så har jag aldrig varit med om att den har tagit tvärstopp. Möjligen att du kan känna ett visst motstånd när datummekanismen jobbar, men ett stopp, nej det har jag aldrig upplevt.

Funkar den om den får sköta sig själv? Eller fastnar den då med?
Hej, den funkar kanon och sköter de alldeles utmärkt själv. Kan de va för den inte var helt uppdragen?:)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Stoppet kommer efter ett antal timmars snurrande men inte "runt midnatt"?
Om så är fallet har det inget med datumet att göra.
I så fall låter det mer som att kraften du lägger på gör att det låser sig någonstans i transmissionen.
Ska det vara så här? Nej, det kan jag inte tänka mig. Är det nåt att göra åt? Om du vill. Kanske du kan "mjölka" den genom att backa en aning när det händer och vrida en stund till framåt?
Stör du dig på det skulle jag lämna in den.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Stoppet kommer efter ett antal timmars snurrande men inte "runt midnatt"?
Om så är fallet har det inget med datumet att göra.
I så fall låter det mer som att kraften du lägger på gör att det låser sig någonstans i transmissionen.
Ska det vara så här? Nej, det kan jag inte tänka mig. Är det nåt att göra åt? Om du vill. Kanske du kan "mjölka" den genom att backa en aning när det händer och vrida en stund till framåt?
Stör du dig på det skulle jag lämna in den.
Känns väldigt märkligt för skruva bakåt är inga problem. Sen när jag stannar och ska framåt går det bara 3-4h sen tar den helt stopp. Går då inte ta in kronan eller något utan måste gå bakåt igen så den släpper spänning. Mycket märkligt
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Känns väldigt märkligt för skruva bakåt är inga problem. Sen när jag stannar och ska framåt går det bara 3-4h sen tar den helt stopp. Går då inte ta in kronan eller något utan måste gå bakåt igen så den släpper spänning. Mycket märkligt
Jag tror att något spänner upp sig i klockan och kugghjulen självhämmar sig, låser sig alltså, när du vevar för hand.
Nåt är knas. Urmakaren är den som kan förklara vad.

Gissningsvis blir det inte samma förhållande när klockan drivs av fjädern och du får därför inte problemet. Det är ingen egenskap, det är något som inte stämmer.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Jag tror att något spänner upp sig i klockan och kugghjulen självhämmar sig, låser sig alltså, när du vevar för hand.
Nåt är knas. Urmakaren är den som kan förklara vad.

Gissningsvis blir det inte samma förhållande när klockan drivs av fjädern och du får därför inte problemet. Det är ingen egenskap, det är något som inte stämmer.
Tack :) ska se om någon urmakare kan svara på detta eller tidigare ägare här på forumet:)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Apropå clasp codes, inspekterade bandet lite mer och på sista länkarna hittar jag även samma TL med siffra bredvid: TL11. Vet att det är en sen 2020, kan det ändå vara så att TL är år och 11 är månad…. Kanske återigen långsökt. Har ni andra kollat uppe på bandet?
Har man band till batterier???? 🤔

1643746316691.png
 
Topp