• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Beställt Omegas racing strap!
image.jpeg
image.jpeg
 
Kolla runt med olika AD i Sverige. Tex de två forumsponsorerna. du kanske kan få en bättre deal än hos bergströms? Pluswatch är en gråhandlare dvs de skaffar klockan via AD o sedan säljer den vidare. Det ligger ju även ute en typ ny här https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-311-30-42-30-01-005-i-nyskick.56696/
Men frågan är, spelar det någon roll om klockan sålts genom en "gråhandlare" eller AD i Sverige? Jag personligen har avstått många fina begagnade BMW när jag bytt bil just för rädslan att de ska vara "skruvade" och att andrahandsvärdet är sämre. Frågan är om importerade bilar och importerade klockor från gråhandlare kan likställas eller är det bara en känsla? Om det är en känsla som många har så påverkar det klart priset.
 
Men frågan är, spelar det någon roll om klockan sålts genom en "gråhandlare" eller AD i Sverige? Jag personligen har avstått många fina begagnade BMW när jag bytt bil just för rädslan att de ska vara "skruvade" och att andrahandsvärdet är sämre. Frågan är om importerade bilar och importerade klockor från gråhandlare kan likställas eller är det bara en känsla? Om det är en känsla som många har så påverkar det klart priset.
Nu är ju detta en tråd som handlar om Speedys så vi ska hålla oss topic men personligen förhandlar jag gärna direkt med AD och väljer att köpa den vägen. den gråhandlaren du refererar till vet jag många som handlat av utan några problem. Men återigen va inte rädd får att kolla runt med AD o kontakta forumsponsorerna, är säker på att de kan matcha tex uret.se pris...får du en speedy nånstans hos ad för 33-35 tkr hade jag iaf valt AD alla dagar i veckan, Men du som ska göra det som känns bäst för dig...on topic Speedyn är bra och en perfekt klocka att ha i samlingen...framöver kan du komplettera den med en sub o ha en fin duo. Sen har du ju som sagt en typ ny här! https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-311-30-42-30-01-005-i-nyskick.56696/
 
Det börjar närma sig inköp av en Speedmaster för mig och jag har hela tiden varit inställd på att köpa en över disk på Bergströms i Malmö. Jag har fortfarande inte varit inne och provat och hört om pris men jag har provat en kollegas Speedmaster. Jag har väl kallt räknat med att kunna få den för 38.000kr, vilket kanske inte är helt säkert... Men nu har jag läst på som bara den om chrono24 och hittat "Pluswatch" som alla verkar vara mycket positiva till både här och på andra internationella forum och klockan landar på 31.500kr med "trusted checkout" och frakt. Ärligt talat sneglar jag ganska mycket på Rolex också, framför allt SubC no-date men vill egentligen ha en GMT master II, ny så klart... Men det är mycket pengar emellan. Begagnad Sub (14060) verkar inte vara så lätt att köpa heller, de håller värdet bra och då känns mellanskillnaden för liten för att inte köpa nytt. Dessutom vill jag isf ha en "mint" 14060 fullsett, men betalar inte gärna 50k + för en sån om man får en ny 114060 från "Pluswatch" för drygt de pengarna.
Jag har som sagt lite beslutsångest men är tämligen säker på att det blir en Speedy nu och en Rolex som komplement i framtiden.

Det jag egentligen ville fråga var om ni anser att jag löper någon som helst risk att få en kopia när jag handlar från "Pluswatch"?
I den nya boxen ligger det ju en metalldisk likt locket bak på klockan, skramlar inte den runt och skadar klockan i frakten?
Är det skillnad på andrahandsvärde på klockor som är stämplade i Italien respektive Sverige på den svenska begagnatmarknaden? Det är väl inte Pluswatch som stämplar garantikortet? Ser ni någon anledning till att jag inte skulle välja att köpa från Pluswatch framför över disk hos AD?

Jag har köpt tre klockor från PlusWatch.it: en ny Tag Heuer Carrera Cal 16, en begagnad Speedmaster Date samt en begagnad Rolex GMT Master II. Klockorna har visat sig vara äkta så där tror jag inte du behöver vara orolig :) Garantikorten för Tag:en var inte korrekt stämplat vilket medförde att den svenska AD jag kontaktade för att få klockan värderad (ville förvissa mig om att den var äkta) sa att de inte kunde göra det pga. garantikortet... Kontaktade PlusWatch angående detta och de var helt oförstående, skrev att de hade köpt klockan från en AD i Italien och att den hade alla papper som skulle finnas med. Till PlusWatch:s heder så var de villiga att låta mig returnera klockan, dock ville de förvissa sig om att den var i ny-skick avseende emballage, hangtag osv. innan jag skulle få tillbaka pengarna. Fick dock klockan värderad på annat ställe i Sverige så jag behöll den. Köpte min Speedy 311.30.42.30.01.006 från uret.se, den har av AD korrekt stämplat garantikort så det var värt de tusenlappar extra jag fick betala mot att köpa samma klocka från, som exempel, PlusWatch.
 
Mitt bästa råd här är som @Hebbe var inne på tidigare.
Förhandla hos AD, det är stor konkurrens på Omega på en del ställen.
Möjligheterna att få ett pris som ligger samma/nära gråhandlare bedömer jag som mycket goda, i alla fall med rätt inställning och engagemang.
 
Fyyy vad snyggt!
Efter att ha testat alla mjölga kombos så tycker jag att denna är den bästa hittills. Skulle bara testa.. Tur att jag gjorde det.

image.jpeg


Ingen aning om vad det är för material, sjukt mjukt och följsamt. Följde med min Vratislava-klocka. Liknar den du har beställt, kanske kör på samma så att allt är original.
Det jag beställt har jag inte sett så ofta irl. Som synes så är det curved vilket jag tyckte va snyggt. Återkommer med lite tankar när jag fått det :)
 
Tillbaka
Topp