• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

David71

Rolex
2-Faktor
Vad har jag missat nu? Vad händer 7/12? :)
Den 7 december 1972 lämnade Apollo 17 jorden, som den sista bemannade månfärden.

För 50 år sedan, den 14 december 1972, lämnade Apollo 17 månen, sedan dess har ingen människa varit på månen.

Tror ni att vi får se en "Last Man on the Moon 50th anniversary" i december? :)

Här är 30-, 40- och 45-års modellerna:

583764-936694d7b767a81679885e9b545ffc54.jpg


omega-speedmaster-moonwatch-31130423099002-l.png
Omega-Speedmaster-Apollo-17-45th-anniversary-‘Tribute-to-Gene-Cernan’-7.jpg
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Sannolikt har detta redan avhandlats i denna milslånga tråd - men vad tycker forumet om Speedmaster 38?
I mina ögon är det en professional man ska ha om man ska ha en speedmaster. Det är ju den som är snygg, ikonisk och har en historia. Att Omega gör tusentals olika varianter, färger, utseenden och storlekar urvattnar bara varumärket. Vill man inte köpa professional p.g.a. pris eller storlek så är det bättre att titta på helt andra klockor istället för någon nästan-speedy.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Har du Pictograms ? Finns en siffra i en box-symbol som anger vilken box man skall ha. "3" anger standardbox för herr-ur, röd fram till 2014/15.
1669661549944.png
Det måste jag kolla, återkommer! 😃 Den köptes av första ägaren i den boxen iaf så det borde ju stämma om inte ADn ville lyxa till det lite åt sin stammis! 😄
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
God afton Speedy-vänner! Är det någon som har erfarenhet av Speedy Pro MkII? Finns en på Kaplans klockauktion på lördag - är det något att ha?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
God afton Speedy-vänner! Är det någon som har erfarenhet av Speedy Pro MkII? Finns en på Kaplans klockauktion på lördag - är det något att ha?
Jag hade en Speedy MK II förra hösten som jag tyckte var helgrym. Den strulade dock och därför blev den alldeles för kortvarig. Hade gärna haft en igen i framtiden, tycker boetterna är tuffa och bär förhållandevis bra😃
Mycket klocka för pengen, helt klart!
51386A85-FBB0-4391-A4B1-941FD476EF8B.jpeg

6A18A89B-19D1-48C6-B2F3-4B61015FF403.jpeg
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har du Pictograms ? Finns en siffra i en box-symbol som anger vilken box man skall ha. "3" anger standardbox för herr-ur, röd fram till 2014/15.
1669661549944.png

Det måste jag kolla, återkommer! 😃 Den köptes av första ägaren i den boxen iaf så det borde ju stämma om inte ADn ville lyxa till det lite åt sin stammis! 😄
Nu rörde jag till det i mitt och @Staafen 's huvud. My bad !1995 följde det inte med något pictograms-kort, infördes senare tidigt 00-tal.
 

tottehall

Omega
2-Faktor
I mina ögon är det en professional man ska ha om man ska ha en speedmaster. Det är ju den som är snygg, ikonisk och har en historia. Att Omega gör tusentals olika varianter, färger, utseenden och storlekar urvattnar bara varumärket. Vill man inte köpa professional p.g.a. pris eller storlek så är det bättre att titta på helt andra klockor istället för någon nästan-speedy.
Bra poäng. Det finns bara ”ett” original trots allt.
 

David71

Rolex
2-Faktor
I mina ögon är det en professional man ska ha om man ska ha en speedmaster. Det är ju den som är snygg, ikonisk och har en historia. Att Omega gör tusentals olika varianter, färger, utseenden och storlekar urvattnar bara varumärket. Vill man inte köpa professional p.g.a. pris eller storlek så är det bättre att titta på helt andra klockor istället för någon nästan-speedy.

Bra poäng. Det finns bara ”ett” original trots allt.
Håller delvis med, för mig är de flesta varianter ointressanta, men det finns några nya som är under 40mm och riktigt bra. Om det är storleken man inte gillar med 42mm Pro :)

Trilogy 38,6mm

omega-speedmaster-speedmaster-57-31110393001001-l.png

First Omega in Space 39,7mm

omega-speedmaster-moonwatch-31132403001001-l.png

Cal 321 39,7mm

omega-speedmaster-moonwatch-31130403001001-l.png
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Håller delvis med, för mig är de flesta varianter ointressanta, men det finns några nya som är under 40mm och riktigt bra. Om det är storleken man inte gillar med 42mm Pro :)

Trilogy 38,6mm

omega-speedmaster-speedmaster-57-31110393001001-l.png

First Omega in Space 39,7mm

omega-speedmaster-moonwatch-31132403001001-l.png

Cal 321 39,7mm

omega-speedmaster-moonwatch-31130403001001-l.png
Du har absolut en poäng. Och storleken är egentligen det enda jag ogillar med min. Men alla de där har ju en historisk förankring, rent utseendemässigt. För mig är det de färgglada versionerna i tusen olika utföranden som förstör. Jag skulle vilja hävda att en av anledningarna till att Rolex lyckats så bra är att deras klockor sett likadana ut i 60 år. Små, små förbättringar från år till år som sakta gör att klockorna hänger med i tiden fast ändå ser likadana ut som för 60 år sedan. Det är det som gjort dem ikoniska. Omega verkar sitta på någon form av slumpgenerator som bara spottar ut olika färger, former och material och sedan stämplar man Speedmaster eller Seamaster på allting som kommer ut.
 
Topp