• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Som vanligt sen ST bild men med lite glögg
image.jpg
 

Tobbeap

Omega
2-Faktor
Var hos AD idag för att lämna in en klocka på service. Där fick jag prova en Speedmaster och tjöta lite med butiksbiträdet. Är relativt ny i klockvärlden så hade inte hunnit förstå vilken fantastisk klocka Speedmastern är. Underbar historia bakom klockan, men framförallt en snygg klocka som satt fint på handleden! Står högst upp på önskelistan inför nästa köp av klocka :)
 
Hej på er "Speedyvänner", sitter och funderar över priserna på speedmaster professional. Jag tycker de spretar när det kommer till 005 (1861) och skillnaden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861) är förvånansvärt liten. Låt mig lägga ut texten något.

Spannet på priserna på 005 (1861) är förvånansvärt stort. Jag har ägnat ca en timme och gått igenom priserna på speedy pro 005 från alla ADs pre-owned, gråhandlare, blocket, tradera och KS (kan ha missat någon).

Min första slutsats: 19 000 tusen i skillnad mellan den dyraste och billigaste 005 från 2016/17 i jämförbart skick.

Dyrast som vanligt Jälmers ur 58 900 för en 2017 fullset:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/omega_speedmaster_moonwatch_42mm_fullset_2017/102038447

Billigast en 2016 fullset på tradera för 45 500 slutpris. För övrigt den billigaste i 005an i Sverige vad jag kunna hitta.

https://www.tradera.com/item/1000985/571816796/omega-speedmaster-professional-moonwatch-

Just nu är det inte någon 005 ute på KS men de brukar alltid ligga bra i jmf med Blocket (generellt höga priser)

På en liten marknad som Sverige borde ju priserna jämna ut sig. Men hur kommer det sig att de spretar så?

Det andra jag har noterat är den näst intill obefintliga spredden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861)

De billigaste 001 från 2021 har ju gått runt 56 att jämföra med priser för 005 för samma peng på blocket och hos handlare.

Jag tycker att 001 borde vara runt 10k dyrare än en 005. 001 är så pass mycket bättre enligt mig för att betinga ett högre pris: vintage vibes, urverket och länken borde ge en premie på minst 10 k.

Vad säger ni...
IMG_1779.JPG
 
Senast ändrad:

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Hej på er "Speedyvänner", sitter och funderar över priserna på speedmaster professional. Jag tycker de spretar när det kommer till 005 (1861) och skillnaden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861) är förvånansvärt liten. Låt mig lägga ut texten något.

Spannet på priserna på 005 (1861) är förvånansvärt stort. Jag har ägnat ca en timme och gått igenom priserna på speedy pro 005 från alla ADs pre-owned, gråhandlare, blocket, tradera och KS (kan ha missat någon).

Min första slutsats: 19 000 tusen i skillnad mellan den dyraste och billigaste 005 från 2016/17 i jämförbart skick.

Dyrast som vanligt Jälmers ur 58 900 för en 2017 fullset:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/omega_speedmaster_moonwatch_42mm_fullset_2017/102038447

Billigast en 2016 fullset på tradera för 40 000 (utpris) men budet har stått still i snart en vecka. Den lär väl stanna strax ovan om säljaren får far på buden. För övrigt den billigaste i 005an i Sverige vad jag kunna hitta. Ett fynd i dagsläget för er som söker en 005.

https://www.tradera.com/item/1000985/571816796/omega-speedmaster-professional-moonwatch-

Just nu är det inte någon 005 ute på KS men de brukar alltid ligga bra i jmf med Blocket (generellt höga priser)

På en liten marknad som Sverige borde ju priserna jämna ut sig. Men hur kommer det sig att de spretar så?

Det andra jag har noterat är den näst intill obefintliga spredden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861)

De billigaste 001 från 2021 har ju gått runt 56 att jämföra med priser för 005 för samma peng på blocket och hos handlare.

Jag tycker att 001 borde vara runt 10k dyrare än en 005. 001 är så pass mycket bättre enligt mig för att betinga ett högre pris: vintage vibes, urverket och länken borde ge en premie på minst 10 k.

Vad säger ni...
IMG_1779.JPG
Krons har 20% rabatt på alla omega.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er "Speedyvänner", sitter och funderar över priserna på speedmaster professional. Jag tycker de spretar när det kommer till 005 (1861) och skillnaden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861) är förvånansvärt liten. Låt mig lägga ut texten något.

Spannet på priserna på 005 (1861) är förvånansvärt stort. Jag har ägnat ca en timme och gått igenom priserna på speedy pro 005 från alla ADs pre-owned, gråhandlare, blocket, tradera och KS (kan ha missat någon).

Min första slutsats: 19 000 tusen i skillnad mellan den dyraste och billigaste 005 från 2016/17 i jämförbart skick.

Dyrast som vanligt Jälmers ur 58 900 för en 2017 fullset:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/omega_speedmaster_moonwatch_42mm_fullset_2017/102038447

Billigast en 2016 fullset på tradera för 40 000 (utpris) men budet har stått still i snart en vecka. Den lär väl stanna strax ovan om säljaren får far på buden. För övrigt den billigaste i 005an i Sverige vad jag kunna hitta. Ett fynd i dagsläget för er som söker en 005.

https://www.tradera.com/item/1000985/571816796/omega-speedmaster-professional-moonwatch-

Just nu är det inte någon 005 ute på KS men de brukar alltid ligga bra i jmf med Blocket (generellt höga priser)

På en liten marknad som Sverige borde ju priserna jämna ut sig. Men hur kommer det sig att de spretar så?

Det andra jag har noterat är den näst intill obefintliga spredden mellan 005 (1861) och den nya 001 (3861)

De billigaste 001 från 2021 har ju gått runt 56 att jämföra med priser för 005 för samma peng på blocket och hos handlare.

Jag tycker att 001 borde vara runt 10k dyrare än en 005. 001 är så pass mycket bättre enligt mig för att betinga ett högre pris: vintage vibes, urverket och länken borde ge en premie på minst 10 k.

Vad säger ni...
IMG_1779.JPG
Bra iaktagelser och jag håller med. Nya borde vara dyrare än .005.
Däremot kan du inte ta med Traderapriser som inte är avslutade då det är sista minuten alla lägger sina bud.
Varför skulle jag låsa upp mig flera dagar genom att lägga ett bud innan?
 

Enlundgren

Cartier
Bra iaktagelser och jag håller med. Nya borde vara dyrare än .005.
Däremot kan du inte ta med Traderapriser som inte är avslutade då det är sista minuten alla lägger sina bud.
Varför skulle jag låsa upp mig flera dagar genom att lägga ett bud innan?
Precis! Samtidigt som blocketpriserna många gånger är väl tilltagna kan jag tycka. Jag undrar ibland vad dom säljs för i verkligheten
 
Bra iaktagelser och jag håller med. Nya borde vara dyrare än .005.
Däremot kan du inte ta med Traderapriser som inte är avslutade då det är sista minuten alla lägger sina bud.
Varför skulle jag låsa upp mig flera dagar genom att lägga ett bud innan?
Hej!

Håller med, kan nog inte ta med Traderas auktion, lite väl förhastad slutsats. I så fall ligger den billigaste 005 på 49500 på Tradera fast pris.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Fantastisk tavla! Verkligen något speciellt, har du funderat att köra den med stållänk?

Ja, den är faktiskt rätt grym. Har haft ett gäng "vanliga" genom åren. Faktiskt var min första "riktiga" klocka en plexi-speedmaster som jag köpte för att jag sett en när jag var runt 20 och tänkte att - "när jag har råd ska jag köpa en sådan". Köpte sedan - när mina förutsättningar kommit till "råd" - en, ny, runt 2006. Sedan var det lite fram och tillbaka med ett flertal speedys under ett antal år. För att sedan landa i den här.

De var larvigt dyra som nya och inte har det blivit bättre med åren. Jag hade turen att komma över min i ett byte med en klockkamrat runt 2013 - medan de bara var en halvgammal/några år gammal LE och inte så populära än. Han var första ägaren och är/var av varianten "riktigt försiktig med sina klockor". Länken finns och allt annat också (box, papper, etc.). Att jag har den på läder är för att jag tycker att klockan kommer "ut" mer på det sättet. Själva poängen är ju tavlan och på läder kliver klocka och tavla fram på ett tydligare sätt. På länk - kanske inte lika mycket.

Har den på ett "ridged" haj med mörgrå-silver söm och ett Omega viklås. Match made in heaven med tavlan och för mig.

Missförstå mig rätt - oavsett läder eller länk är den fantastisk. Jag har dock ett 60-tal klockor och då kan man finlira lite...
 
Senast ändrad:
Halloj!
Bulang & sons har återskapat ett orginal speedy racingstrap från 60-talet. Passar perfekt på en speedy men tyvärr köpte jag ett för kort för min handled.
Säljer det till bra pris om någon är intresserad…
 
Topp