• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Efter mycket velande beställde jag ett RubberB till skywalkern, vart ganska ok och armbandet är ju riktigt bekvämt.
IMG_20221229_100510.jpg

Det har florerat rykten online att nya 3861 ska få samma viklås som Chronoscope. Har ni sätt någon 3861 med det viklåset än, eller har ni testat att beställa Chronoscope viklåset och fått det utbytt?

Det har florerat rykten online att nya 3861 ska få samma viklås som Chronoscope. Har ni sätt någon 3861 med det viklåset än, eller har ni testat att beställa Chronoscope viklåset och fått det utbytt?
Ser inga tendenser på att detta ska införas. Det är inte en "drop in replacement" riktigt heller då de inte passar perfekt. Finns massa info om detta om du googlar lite. T.ex. https://www.fratellowatches.com/strap-check-omega-speedmaster-chronoscope-clasp-on-moonwatch/

Månklockan uppdateras i detta nu med ett nytt lås. Med en identisk microjustering som Chronoscopen har.
Sammanfaller väl lägligt med prishöjningen den första februari.
Hoppas det här stämmer, och att nya låset kommer säljas löst så det är lätt att uppgradera från nuvarande lås. Tycker microjustering är det enda som fattas på en i övrigt fantastisk klocka.

Ser inga tendenser på att detta ska införas. Det är inte en "drop in replacement" riktigt heller då de inte passar perfekt. Finns massa info om detta om du googlar lite. T.ex. https://www.fratellowatches.com/strap-check-omega-speedmaster-chronoscope-clasp-on-moonwatch/
Jag hittade den hemsidan. Men jag blev inte direkt sugen på att försöka göra det själv.

Månklockan uppdateras i detta nu med ett nytt lås. Med en identisk microjustering som Chronoscopen har.
Sammanfaller väl lägligt med prishöjningen den första februari.
Hoppas man kan lägga en beställning på låset snart då! Tack för infon!

Nu har jag gått och hamnat lite i speedmaster träsket. Kollar på några olika utföranden av en speedmaster med datum, 39mm, antingen helsilver, svart urtavla och tachymeter-ring eller lite ”panda”. Gillar mindre klockor så 39mm är kanske snudd på för stor men datum och chronograf är en bra kombo för mig i mitt liv. Har en klocka med urtavla i silver och ingen i svart så funderar på det. Det enda som skaver lite är att den bara är 5atm, hade gärna sett 10atm på en klocka för vardagsbruk. Hittat några mellan 12-18k från utlandet så med lite tull osv lär det landa på runt 20. Vad tycker ni man bör ha för urtavla om klockan ska sitta på majoriteten av tiden? Silver känns schysst för det är lite mer inkognito, skriker inte Omega, men svart ser bättre ut på ett läderband om man vill byta lite. Pandan syns väl kanske mest men då blir det lite daytona homage vilket jag gillar. Eftersom att det är vintage går det inte riktigt att prova och testa men känns som en klocka som inte är alltför står att sälja vidare om den inte passar.

Nu har jag gått och hamnat lite i speedmaster träsket. Kollar på några olika utföranden av en speedmaster med datum, 39mm, antingen helsilver, svart urtavla och tachymeter-ring eller lite ”panda”. Gillar mindre klockor så 39mm är kanske snudd på för stor men datum och chronograf är en bra kombo för mig i mitt liv. Har en klocka med urtavla i silver och ingen i svart så funderar på det. Det enda som skaver lite är att den bara är 5atm, hade gärna sett 10atm på en klocka för vardagsbruk. Hittat några mellan 12-18k från utlandet så med lite tull osv lär det landa på runt 20. Vad tycker ni man bör ha för urtavla om klockan ska sitta på majoriteten av tiden? Silver känns schysst för det är lite mer inkognito, skriker inte Omega, men svart ser bättre ut på ett läderband om man vill byta lite. Pandan syns väl kanske mest men då blir det lite daytona homage vilket jag gillar. Eftersom att det är vintage går det inte riktigt att prova och testa men känns som en klocka som inte är alltför står att sälja vidare om den inte passar.
Bra att veta är att Omega själva säger att en klocka med 3atm är badsäker. Lycka till med jakten!

Jag har ett bund som jag fått tillverkat av en mkt duktig bandmakare, betalade i runda slängar 100 USD, tillverkat i chèvre skinn. Har beställt en hel del band till olika klockor av honom och väldigt nöjd, har just nu en order liggande på några band till min speedy och Reverso. Kan starkt rekommendera honom om du står ut med lite leverans tider ibland då han ofta har att göra (4-6v).
https://instagram.com/krst_id?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Mitt bund:
62A86C09-4DC9-477F-83B9-F428BC85AC29.jpeg

DF0825A2-22DB-4BF5-BE4A-B6BE3F89EDE4.jpeg
Hur är det att sätta dit och ta av? Jag är i grepp att beställa ett snarlikt av honom och blev lite fundersam över hur lätt det är att få dit.
Eller dit kanske är enklare, men få loss sen, utan att skada bandhornet?

Hur är det att sätta dit och ta av? Jag är i grepp att beställa ett snarlikt av honom och blev lite fundersam över hur lätt det är att få dit.
Eller dit kanske är enklare, men få loss sen, utan att skada bandhornet?
Lite pilligt men inga större problem, jag brukar tejpa hornen så är det lugnt. Fantastiskt bra passform och välsydda band han levererar 👍

Forskade lite mer i det här med micro adjustment. Enligt den här tråden https://omegaforums.net/threads/new-update-to-the-speedy-3861.152826/page-2 kommer numer alla Speedys med uppdaterat lås som har snabbjustering. Låset i sig har eventuellt artikelnummer 117Z017553 och kostar 150CHF (~1700kr) som reservdel.

Ta infon för vad den är än så länge. Har mailat AD och frågat om de har någon mer info och om låset eventuellt går att köpa som reservdel.

Igår fick jag äntligen möjligheten att införskaffa mig en Speedy! Haft en Aqua Terra i 5 års tid nu men alltid tittat lite extra åt det här hållet - och nu sitter den på handleden! Fick bli safir för hållbarhetens skull.

Bilagor

• 59FDA31B-819D-4161-AC4B-F018F9614835.jpeg
    59FDA31B-819D-4161-AC4B-F018F9614835.jpeg
    394.8 KB · Visningar: 15
Tillbaka
Topp