• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

IMG_6358.jpeg

Godmorgon. Tisdag. Royal Straps band och 005 idag// 🧐
 
Någon som vet vart man eventuellt skulle kunna få tag i en vintage sekundvisare till en speedmaster och vad det kan tänkas landa på?

Är det typ enhörning att snubbla över en sådan i dessa dagar....
Utgår från att det är chronosekunden med tritium du vill ha? Olika modeller beroende på om det är 321 verk eller 861. Oavsett så är de sjukt svåra att hitta och ännu svårare att hitta med fin lysmassa. Hade en 105.003 i många år med service luminovavisare som jag letade tritiumvisare till utan att lyckas. Ebay och omegaforums är nog din bästa chans. Räkna med allt mellan 5 och 10kkr om du lyckas hitta en.

Jag letade och hittade en annan 105.003 istället som hade originalvisare kvar :)
 
Detta är kanske som att svära i kyrkan, och det tar emot att fråga men… har någon tips på läderrem för viklås som passar (estetiskt) till en 105.012? Jag har tagit sönder alldeles för många dyra läderremmar, och viklåsen som sitter på DSOM är fantastiskt bekväma och smidiga.

Edit: Kan vara en idé att visa vilken stil också:
81D3E03A-3390-4FBB-AE12-67C2151E8447.jpeg
 
Senast ändrad:
Min första speedmaster 005. Varför så sent in i mitt klockintresse. Den främsta orsaken är armbandet, med de långa fasta ändlänkarna. Passar inte på mina smala handleder. Men det går ju att lösa: 1450 ”The Holt grail”. Nu sitter klockan som den ska. Originalarmbandet är lite väl kraftigt för klockans boett, luggarna tonas ned. Med med detta armband så kommer själva klockan och de vackra luggarna fram mer tydligt, enligt mitt tycke.

Vad tycker ni om 005:ans originalarmband yea or nay🤔
321530E5-3C7A-47FB-B169-6840250AA327.jpeg
 
Senast ändrad:
Ordningsfråga: hur många extra/justerbara länkar skall finnas med en helt ny SpeedMaster 311.30.42.30.01.006 från 2020 ?

Har nyligen inhandlat en sådan i andrahand och tycker att länken sitter något tight på min 19.5cm handled och hade gärna lagt på ytterligare en länk. Säljaren säger att boxen ska vara komplett, men de sökningar jag gjort ser ut som att det ska finnas 8st länkar som är justerbara, men det endast finns endast 6st justerbara länkar på mitt armband just nu. Hittar heller inga ytterligare länkar i lådan.
 

Bilagor

  • IMG_9003.jpg
    IMG_9003.jpg
    292.5 KB · Visningar: 7
  • IMG_9008.jpg
    IMG_9008.jpg
    563.8 KB · Visningar: 9
Ordningsfråga: hur många extra/justerbara länkar skall finnas med en helt ny SpeedMaster 311.30.42.30.01.006 från 2020 ?

Har nyligen inhandlat en sådan i andrahand och tycker att länken sitter något tight på min 19.5cm handled och hade gärna lagt på ytterligare en länk. Säljaren säger att boxen ska vara komplett, men de sökningar jag gjort ser ut som att det ska finnas 8st länkar som är justerbara, men det endast finns endast 6st justerbara länkar på mitt armband just nu. Hittar heller inga ytterligare länkar i lådan.
Ja det låter skumt. Vet inget om antalet men jag har ca 19.5-20 cm handled och jag har plockat bort några länkbitar (2 åtminstone)
 
Ordningsfråga: hur många extra/justerbara länkar skall finnas med en helt ny SpeedMaster 311.30.42.30.01.006 från 2020 ?

Har nyligen inhandlat en sådan i andrahand och tycker att länken sitter något tight på min 19.5cm handled och hade gärna lagt på ytterligare en länk. Säljaren säger att boxen ska vara komplett, men de sökningar jag gjort ser ut som att det ska finnas 8st länkar som är justerbara, men det endast finns endast 6st justerbara länkar på mitt armband just nu. Hittar heller inga ytterligare länkar i lådan.
Jag är ganska säker på att den kommer med ytterligare en länkbit från fabrik
 
Tillbaka
Topp