• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag håller faktist med, 005 är snäppet snyggare! Men nya länken är inte så tokig ändå
Har båda, den senaste ref är bättre enligt mig, armbandet vida överlägset den förra varianten, urtavla och boett är också snyggare. För att inte tala för om urverket. Men trots detta gillar jag min 005:a. En bra trotjänare. Fast då på annan länk, i detta fall 1450.

52D9CCA0-AB0F-4D77-8993-E80A13A69827.jpeg
 
Senast ändrad:
Börjar nästan tro jag är ensam om att föredra föregångaren (005). Stepdial gillar jag inte och nya länken är bara ful.
Jag är heller inget fan av utseendet på länken, tycker den är retro till en av de sämre varianterna genom åren. Passformsmässigt med änd/förstalänkarna som gör att klockan inte bygger så otroligt på handleden som förra varianten så är dock även den ett jättesteg framåt. (och vi verkar iaf vara i klar minoritet vad gäller utseendet på länken)
 
Senast ändrad:
UPPROP TILL ALLA SPEEDYVÄNNER PÅ KS!

Är nyfiken:

Vilken speedmaster är "bättre"/"snyggare" 005:an eller den senaste referensen.

Svara gärna på detta inlägg med en motivering...
Jag tycker absolut senaste är snyggare.
Kronograf-handens form och step-dial primärt, och om man tittar på safir-mackan även ”applicerad” logga. Osäker på svenska uttrycket :)

Alla dessa detaljer ger ett mer genomarbetat intryck och djup till tavlan enligt mitt tycke
 
005 utan länk. Den gillas på många kombinationer av band. Alternativ med nyaste länken med microjustering. Nya ref är för dyr och kommer strax bli ännu dyrare. En speedy som 005 vågar man använda på riktigt. Sedan är det helt klart trevliga uppdateringar gjorda. Men 005 blir kvar.
 
005 utan länk. Den gillas på många kombinationer av band. Alternativ med nyaste länken med microjustering. Nya ref är för dyr och kommer strax bli ännu dyrare. En speedy som 005 vågar man använda på riktigt. Sedan är det helt klart trevliga uppdateringar gjorda. Men 005 blir kvar.
Precis, 005 vågar man använda, det känns som att den sensate ref börjar bli nog så dyr och snart dyrare. Der verkar även som Omega satsar hårt på att bli än mer premium... Snart kostar en ny speedmaster prof healite runt 82-83K:eek: För några år sedan fick man en ny runt 35-40K med den sedvanliga rabatten som är ett minne blott.
 
Precis, 005 vågar man använda, det känns som att den sensate ref börjar bli nog så dyr och snart dyrare. Der verkar även som Omega satsar hårt på att bli än mer premium... Snart kostar en ny speedmaster prof healite runt 82-83K:eek: För några år sedan fick man en ny runt 35-40K med den sedvanliga rabatten som är ett minne blott.
Köpte min första 005 för typ 34k år 2017. Den nya kostar ju betydligt mer ja och i feb hoppar den upp till drygt 82k. 005 är bra såklart men skulle nog inte kunna gå tillbaka till den referensen igen. Tycker urtavlan känns mer platt och länken på nya är en dröm i jämförelse. Urverksmässigt är den nya bättre också men är nog främst det estetiska jag tilltalas av när jag jämför dem.

Bild för att det är kul :)

9C39ABF2-40DF-476E-B614-B414ABD41BF6.jpeg
 
UPPROP TILL ALLA SPEEDYVÄNNER PÅ KS!

Är nyfiken:

Vilken speedmaster föredrar ni 005:an eller den senaste referensen?

Svara gärna på detta inlägg med en motivering...

Nu gillar jag vintage mest och därav tycker jag alla roliga features de plockat upp från 321 modellerna på senaste gör den mycket intresantare än 005an.

Men förstår inte riktigt snacket om att inte våga använda den senaste för att den är dyr? Klockan är gjord för att användas för bövelen. Jag använder min Ed White i vanlig rotation med andra klockor och det är aldrig något problem så länge man inte ska bada eller handdiska.
 
Nu gillar jag vintage mest och därav tycker jag alla roliga features de plockat upp från 321 modellerna på senaste gör den mycket intresantare än 005an.

Men förstår inte riktigt snacket om att inte våga använda den senaste för att den är dyr? Klockan är gjord för att användas för bövelen. Jag använder min Ed White i vanlig rotation med andra klockor och det är aldrig något problem så länge man inte ska bada eller handdiska.
Ja, nu när det inte bara handlar om utseendet kan jag bara hålla med. De visste vad de gjorde på 60-talet. Känns som de äntligen satte detaljerna med nya.

Givetvis helt andra klockor, men för mig är det lite vad de gjorde med DSOTM och sen DSOTM Apollo 8. Alla väldigt coola, men med 8:an satte de detaljerna som gav charm och karaktär. Passande urverk, mycket energi på detaljarbete. Den ger ett helt annat gediget intryck.

Jag får samma känsla med 005:an och nya.
 
Nu gillar jag vintage mest och därav tycker jag alla roliga features de plockat upp från 321 modellerna på senaste gör den mycket intresantare än 005an.

Men förstår inte riktigt snacket om att inte våga använda den senaste för att den är dyr? Klockan är gjord för att användas för bövelen. Jag använder min Ed White i vanlig rotation med andra klockor och det är aldrig något problem så länge man inte ska bada eller handdiska.
Håller med att klockar ska användas! Men jag har alltid svårt att börja ha en ny klocka, svårt att ta dess oskuld...så har det alltid varit... och ju dyrare desto svårare. Men det är jag det:)
 
Håller med att klockar ska användas! Men jag har alltid svårt att börja ha en ny klocka, svårt att ta dess oskuld...så har det alltid varit... och ju dyrare desto svårare. Men det är jag det:)
Efter första dingen är det bara att köra sen! På ett sätt roligare om man får sätta alla repor själv än att köpa en som nån annan slitit på
 
005 som sagt 😄 Men den nya är trevlig också. Är bara tavlan som inte blev helt perfekt.
Det enda jag saknar är applicerad logo. På heslite-varianten alltså. Annars är ju tavlan mycket bättre än föregångaren. Men smaken är som baken 😃

Missnöjd med att Omega inte vågar lova mer gångreserv! 😆 Alla 3861 jag haft har klarat över 60h.
 
Det enda jag saknar är applicerad logo. På heslite-varianten alltså. Annars är ju tavlan mycket bättre än föregångaren. Men smaken är som baken 😃

Missnöjd med att Omega inte vågar lova mer gångreserv! 😆 Alla 3861 jag haft har klarat över 60h.
Vad kallas strecken mellan sekundmarkeringarna? Jag har inget namn på dom, men dom fick ett nytt utseende som jag inte riktigt har fastnat för. Hade dom tagit 60 tals tavlan rakt av så hade jag varit helt såld 😍
 
Nyaste referensen är överlägset bättre. Sen är jag generellt emot trenden att fancy klockmärken ska göra alla modeller mer fancy och löjligt mycket dyrare med uppdaterade fancy-verk som ingen efterfrågat. Speedy är en arbetshäst som har haft ett arbetshäst-verk. Nu gör man den extra dyr med fancy för fancys skull men det är ju den riktningen prestigemärkena går. Nästa steg är naturligtvis högblankt keramiskt insert på nästa referens.
 
Min nästa klocka vill jag verkligen att det blir en speedmaster. Finns ju en uppsjö modeller.. dock är det modellen med "smala visare" jag vill ha.

Kollat runt lite men det är ju så sjukt mycket att nörda ner sig i med speedmaster, vart kan jag ta en speedmaster-crash-course? 😁
 
Köpte min första 005 för typ 34k år 2017. Den nya kostar ju betydligt mer ja och i feb hoppar den upp till drygt 82k. 005 är bra såklart men skulle nog inte kunna gå tillbaka till den referensen igen. Tycker urtavlan känns mer platt och länken på nya är en dröm i jämförelse. Urverksmässigt är den nya bättre också men är nog främst det estetiska jag tilltalas av när jag jämför dem.

Bild för att det är kul :)

9C39ABF2-40DF-476E-B614-B414ABD41BF6.jpeg
Tycker tavlan blir så "liten" med stepdial. Känns som tavlan tar slut vid subdialsen. Sen länken ska vi inte prata om :D
 
Min nästa klocka vill jag verkligen att det blir en speedmaster. Finns ju en uppsjö modeller.. dock är det modellen med "smala visare" jag vill ha.

Kollat runt lite men det är ju så sjukt mycket att nörda ner sig i med speedmaster, vart kan jag ta en speedmaster-crash-course? 😁
Är alltid ett bra ställe att börja.
 
Är alltid ett bra ställe att börja.
Inte för nyare än 145.022-78
Min nästa klocka vill jag verkligen att det blir en speedmaster. Finns ju en uppsjö modeller.. dock är det modellen med "smala visare" jag vill ha.

Kollat runt lite men det är ju så sjukt mycket att nörda ner sig i med speedmaster, vart kan jag ta en speedmaster-crash-course? 😁
Ja det finns sjukt många olika modeller och referenser. Men du har troligen en tanke? Vad menar du med smala visare? Moonwatch Professional? Ny eller begagnad? Storlek? Generellt är det mest populäritet till Speedmaster Professional då det är den som används vid månlandningar.
 
Tillbaka
Topp