• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

God jul! 🎄
1000008912.jpg

Korspostar efter att först ha ställt frågan i omegatråden: hur har vi det med 18k speedys på forumet? Ber om ursäkt för att jag inte kollat igenom utan tar en genväg..

Har haft >15 speedmaster pro genom åren så gillar den uppenbarligen lika mycket som jag tröttnar fort. Kanske är guld svaret? Det brukar vara det..

Korspostar efter att först ha ställt frågan i omegatråden: hur har vi det med 18k speedys på forumet? Ber om ursäkt för att jag inte kollat igenom utan tar en genväg..

Har haft >15 speedmaster pro genom åren så gillar den uppenbarligen lika mycket som jag tröttnar fort. Kanske är guld svaret? Det brukar vara det..
Ett bra vintage exemplar är svaret ;)

Speedyvänner,
Jag har de senaste veckorna umgåtts med tanken på att sälja min tidigare så högt skattade 005 Speedy. Den känns inte lika rolig längre, och kanske lite för stor. Har varit stolt ägare till den i lite drygt två år och höll den innan köpet som min absoluta drömklocka.
Är detta ett vanligt förekommande tillstånd? Funderar på andra kronografer i samma prisklass som kanske vore roligare. De har tydligare racingvibb, vilket jag dras till, mer än till kopplingen till månen.
Hur ska jag göra??
Alla tankar välkomnas.
Dr Henke

IMG_9495.jpeg
IMG_9496.jpeg

Är svårt ambivalent inför om jag ska investera i ett läder eller mocka-band, men då jag inte burit en klocka på annat än länk, gummi och Nato(och nått canvas nån enstaka dag) sen tiden när man hade Gant-klocka på handleden för 15 år sen så testar jag med ett gammalt läderband som jag hittade i bandlåden och som jag inte vet var det kommer från ursprungligen.

Speedyvänner,
Jag har de senaste veckorna umgåtts med tanken på att sälja min tidigare så högt skattade 005 Speedy. Den känns inte lika rolig längre, och kanske lite för stor. Har varit stolt ägare till den i lite drygt två år och höll den innan köpet som min absoluta drömklocka.
Är detta ett vanligt förekommande tillstånd? Funderar på andra kronografer i samma prisklass som kanske vore roligare. De har tydligare racingvibb, vilket jag dras till, mer än till kopplingen till månen.
Hur ska jag göra??
Alla tankar välkomnas.
Dr Henke
Är nog rätt vanligt här i tråden att man köper och säljer moderna Speedys. Är ju inga problem att köpa en igen om du ångrar dig, 005 or finns det gott om.

Speedyvänner,
Hur ska jag göra??
Alla tankar välkomnas.
Dr Henke
Hej!

De flesta kronografer tar plats på handleden. Trots sina 42mm är speedyn mer som 40mm klocka. Det är lugg till lugg som spelar roll. Där är den rätt nätt ändå med sina 48 mm. Du kan ju iof hitta kronograf som är 38 mm med en lugg till lugg på ca 46 mm. T ex Zenith El primero och Tag Heur Carrera som finns i mindre modeller.

Summa summarum du kommer nog att ångra dig om du säljer. Speedyn var din drömklocka av en anledning. Speedmastern är ju ändå en ikon, kanske den mest ikoniska någonsin eller den mest ikoniska enligt mig. Behåll den är mitt råd.

Senast ändrad:
IMG_9495.jpeg
IMG_9496.jpeg

Är svårt ambivalent inför om jag ska investera i ett läder eller mocka-band, men då jag inte burit en klocka på annat än länk, gummi och Nato(och nått canvas nån enstaka dag) sen tiden när man hade Gant-klocka på handleden för 15 år sen så testar jag med ett gammalt läderband som jag hittade i bandlåden och som jag inte vet var det kommer från ursprungligen.
Ser mycket snyggt och prydligt ut.

Speedyvänner,
Hur ska jag göra??
Alla tankar välkomnas.
Dr Henke
Jag gjorde precis som du, köpte drömklockan, dvs en modern speedy. Jag hade den ett par år innan jag insåg att jag inte trivdes med den så jag sålde den. Nu, ett år senare, köpte jag istället en vintage speedy och upplever den helt annorlunda. Delvis är det för att den har stepped dial och gulnad lume, men också för att jag upplever att den bärs mindre och smidigare, nättare på något vis. Det borde inte vara skillnad men för mig är det så. Mitt råd är att sälja och uppleva annat om du inte trivs med den klocka du har. Det råder ingen brist på speedmasters så att köpa en på nytt om du skulle sakna den borde inte vara ett problem.

Jag gjorde precis som du, köpte drömklockan, dvs en modern speedy. Jag hade den ett par år innan jag insåg att jag inte trivdes med den så jag sålde den. Nu, ett år senare, köpte jag istället en vintage speedy och upplever den helt annorlunda. Delvis är det för att den har stepped dial och gulnad lume, men också för att jag upplever att den bärs mindre och smidigare, nättare på något vis. Det borde inte vara skillnad men för mig är det så. Mitt råd är att sälja och uppleva annat om du inte trivs med den klocka du har. Det råder ingen brist på speedmasters så att köpa en på nytt om du skulle sakna den borde inte vara ett problem.
Tack!

Håller helt med i det du skriver, har gjort den resan själv. Och går man vintagevägen och verkligen vill ha mindre storlek och (enligt mig) mer racingkänsla så finns 105.003, aka Ed White
IMG_20240102_184559_807.jpg
IMG_20231010_082231_293.jpg

⬆️⬆️ What he said. Precis samma resa jag gjort.
Som StarMan säger, skulle du ångra dig är det ingen brist på moderna Speedys och tror inte det blir nån ekonomisk jättesmäll idag. Prova dig fram om det är något annat som lockar.

Final ST.png

En annorlunda Speedytuesday idag - i går blev en bytesaffär klar och min Speedy Pro kommer vandra vidare. En sista användning innan länken åkte på och klockan in i lådan. Kommer jag sakna den - JA, känns det rätt - JA, kommer jag skaffa Speedy igen - kanske. Det var drömklockan och nu har jag levt drömmen. Men nya klockdrömmar hägrar.

Glad ST alla!

Final ST.png

En annorlunda Speedytuesday idag - i går blev en bytesaffär klar och min Speedy Pro kommer vandra vidare. En sista användning innan länken åkte på och klockan in i lådan. Kommer jag sakna den - JA, känns det rätt - JA, kommer jag skaffa Speedy igen - kanske. Det var drömklockan och nu har jag levt drömmen. Men nya klockdrömmar hägrar.

Glad ST alla!
Jaså, det blev så ändå. Får man fråga vad du bytte till? Jag har gått i liknande tankar kring min Speedy 01 men sannolikt behåller jag och skaffar lite olika band till den istället. Trots allt min drömklocka i massa år men vi får se vad som händer...

Tillbaka
Topp