• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Idag så var det då äntligen dags för mig att kvittera ut min nya Speedmaster på Bergströms i Göteborg.
Har suktat efter denna klocka ett bra tag nu så när de hade den på "rea" kunde jag inte låta bli.
Nedan följer lite bilder från hemkomsten till klockans nya hem.

Tror jag och sambon avslutar denna härliga dag med lite räkor och bubbel. :happyhappy:
IMG_5558.JPG
IMG_5530.JPG
IMG_5531.JPG
IMG_5532.JPG
IMG_5533.JPG
IMG_5535.JPG
IMG_5536.JPG
IMG_5537.JPG
IMG_5538.JPG
IMG_5540.JPG
IMG_5542.JPG
IMG_5545.JPG
IMG_5546.JPG
IMG_5548.JPG
IMG_5549.JPG
IMG_5551.JPG
IMG_5552.JPG
IMG_5555.JPG
IMG_5558.JPG
IMG_5530.JPG
IMG_5531.JPG
IMG_5532.JPG
IMG_5533.JPG
IMG_5535.JPG
IMG_5536.JPG
IMG_5537.JPG
IMG_5538.JPG
IMG_5540.JPG
IMG_5542.JPG
IMG_5545.JPG
IMG_5546.JPG
IMG_5548.JPG
IMG_5549.JPG
IMG_5551.JPG
IMG_5552.JPG
IMG_5555.JPG
IMG_5557.JPG
IMG_5558.JPG
IMG_5530.JPG
Mycket fin! Stort grattis och välkommen in i speedyvärmen!:)

Nu har jag haft klockan i 2 veckor, ser att min första repa har dykt upp. Ca 1cm lång mitt på. Hmm.
Dags att kanske köpa sån där displex (display polish) på classes. Finns det saker som fungerar bättre?

Jag använder autosol för att polera plexiglaset på båten, men det är kanske lite för grovt?
Autosol eller häxan putsmedel sen lite tandkräm funkar fint. Har aldrig testat displex. Är det en djupare repa så kanske det behövs ett fint (1500-2000) slippapper först.

Autosol eller häxan putsmedel sen lite tandkräm funkar fint. Har aldrig testat displex. Är det en djupare repa så kanske det behövs ett fint (1500-2000) slippapper först.
Behövdes inget mer än tandkräm denna gång. Repan såg djup ut men gick bort relativt snabbt. Efter en 5min putsande och det var borta.
Men kanske ska våga på med autosol nästa gång för att slippa arbeta så mycket.
Fungerar riktigt bra på båtens plexi, fast då har jag kört med polermaskin också :D

Behövdes inget mer än tandkräm denna gång. Repan såg djup ut men gick bort relativt snabbt. Efter en 5min putsande och det var borta.
Men kanske ska våga på med autosol nästa gång för att slippa arbeta så mycket.
Fungerar riktigt bra på båtens plexi, fast då har jag kört med polermaskin också :D
Du förväxlar nog polykarbonat med akrylplast, förhoppningsvis gällande din båt :woot:
Repor är tandkräm bra till, revor däremot. Autosol låter lite overkill?

Jag har en speedmaster "patch" dvs 50års limited jada jada jada.... gillar den, mycket beroende på att det var en present från min fru. På den sitter ett safirglas och funderar på om det skulle gå att byta till ett plexi då jag tycker det är mycket trevligare. Tror ni det funkar, eller blir det krångligt och dyrt?

IMG_1066.jpg
Riktigt fin klocka.
Vad är det som gör det trevligare med plexiglas?
Själv föredrar jag safirglas. Men det beror nog mer på mina preferenser att jag tycker det känns mer äkta.
För mig känns plexiglas billigare, är ju bara min personliga åsikt dock.

Hur kommer det sig att mina bilder har dubblerats i denna tråd?
Finns de bilder som syns båfe två och tre gånger när jag skrollar genom min post när jag hämtat min Speedmaster 57.
Så var det inte när jag skapade posten.

Hur kommer det sig att mina bilder har dubblerats i denna tråd?
Finns de bilder som syns båfe två och tre gånger när jag skrollar genom min post när jag hämtat min Speedmaster 57.
Så var det inte när jag skapade posten.
När jag såg det första gången så va det dubbelt. Varför vet jag inte :)

Riktigt fin klocka.
Vad är det som gör det trevligare med plexiglas?
Själv föredrar jag safirglas. Men det beror nog mer på mina preferenser att jag tycker det känns mer äkta.
För mig känns plexiglas billigare, är ju bara min personliga åsikt dock.
Plexiglas är överlägset safirglas i känsla. plexiglas är varmt och skönt när man känner på det samt levererar mycket mer djup. Plexiglas är en förhöjande detalj medan safirglas är kallt och till för att synas så lite som möjligt.

Finns väl ett fåtal undantag, men när det kommer till Speedmaster ska den naturligtvis ha plexi. Rolex med plexiglas är också många gånger trevligare, roligare och charmigare än sina safirbröder.

Plexiglas är överlägset safirglas i känsla. plexiglas är varmt och skönt när man känner på det samt levererar mycket mer djup. Plexiglas är en förhöjande detalj medan safirglas är kallt och till för att synas så lite som möjligt.

Finns väl ett fåtal undantag, men när det kommer till Speedmaster ska den naturligtvis ha plexi. Rolex med plexiglas är också många gånger trevligare, roligare och charmigare än sina safirbröder.
Ok den aspekten har jag inte funderat på.
Men plexi är känsligare mot repor eller?

Jag har en speedmaster "patch" dvs 50års limited jada jada jada.... gillar den, mycket beroende på att det var en present från min fru. På den sitter ett safirglas och funderar på om det skulle gå att byta till ett plexi då jag tycker det är mycket trevligare. Tror ni det funkar, eller blir det krångligt och dyrt?

IMG_1066.jpg
Skall förbi urmakaren (Alex hos Farfars klocka), har en 311.30.42.30.01.006 ("safir-sandwich", genomskinligt boettlock) som det skulle vara trevligare med hesalite än safir som kristall på så jag kan kolla upp om det fungerar! Har inte tänkt på det förrän du nämnde det, tack för uppslaget :)

Du förväxlar nog polykarbonat med akrylplast, förhoppningsvis gällande din båt :woot:
Repor är tandkräm bra till, revor däremot. Autosol låter lite overkill?
Ja, jag förenklade lite kring båtens fönster och lucka....

Men när blir en repa en reva, låter som grader i helvetet bara.
Ursprungliga frågan var displex eller vad nu den hette på clas ohlsson. Om det är klart bättre än tandkräm eller om arbetsinsatsen för poleringen är densamma.
Gick rätt bra med tandkräm och 5 mins arbete. Men tänk om det bara varit 3min med displex till exempel...

Autosol låter som något jag tänker avvakta med fram tills att jag haft en cykelolycka på asfalten eller liknande omständigheter...

Speedy tuesday! Bytte till nato på min date igår, ursäkta dålig bild.

Hur som så har jag som sagt en date men om man vill rulla med de tuffa grabbarna/brudarna så måste man ju ha en professional, eller!? Jag gillar vintage helt klart men ser ju oxå fördelarna med nya urverk. Vilken ref borde jag jag och varför? allt från år -60 - 2016 är intressant i dagsläget. Tack!
IMG_20161107_233846.jpg

Tillbaka
Topp