• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Är det någon som äger en Tintin? Skulle vara kul att se några bilder.
Här kommer.
IMG_5062.JPG
IMG_5064.JPG
IMG_5067.JPG

Redo för ännu en variant av Speedy? Denna kommer tydligen släppas på Baselworld i år. Verket är 9904 och känns som en big deal eftersom det är den första kronografen att bli "Master Chronometer". Samma prestandacertifikat som Globemastern med andra ord.

Personligen diggar jag denna. Tycker Omega förtjänar lite ros istället för massa gnäll om alla "limited" editions.

Screenshot_20160119-210041.png

Redo för ännu en variant av Speedy? Denna kommer tydligen släppas på Baselworld i år. Verket är 9904 och känns som en big deal eftersom det är den första kronografen att bli "Master Chronometer". Samma prestandacertifikat som Globemastern med andra ord.

Personligen diggar jag denna. Tycker Omega förtjänar lite ros istället för massa gnäll om alla "limited" editions.

Månfasen var jävligt läcker. Dock skulle jag kasta bort den blå strappen omgående. Månklocka med månfas:)

• Like
Reactions: PCB

Månfas! :snaphappy:
Om jag fattar det rätt så borde det vara sekundvisare och datum på vänster sub-dial och kronominuter och -timmar på den högra. Spännande! Gillar den blå färgen. :happyhappy:

Om det är någon klocka som ska ha månfas så är det väl Speedyn:) Nåja, tyckte kanske tavlan var i lite plottrigaste laget men blå tavla var snyggt

Är grymt sugen på en speedmaster just nu. Några ref nr man ska hålla sig borta från eller vissa som är att föredra?

Jo reduced var inget jag övervägde. Vad är det med 3570.50 som gör den rätt kontra andra refs?
Asså 3570.50 är den referens med hesalitglas och det manuella verket som säljs i butik i dagsläget, det var så jag menade med "den moderna". En Speedy med samma specifikationer ser i stort sett likadan ut oavsett 10-, 00-, 90-, 80-, eller 70-tal. Syftade alltså på att en klassisk Speedy bör ha hesalitglas och manuellt verk, vilket 3570.50 inte är den enda som har rent historiskt sett.

"Originalet" av Rymdklockan har bytt referens ett antal gånger. (Speedmaster fanns ju innan 1969 men här snackar vi inte pre-moon) Jag tror du hittar svaret om du läser hela den här tråden men i korthet startade det med145.022 sedan 3570.50 samt den senaste som heter något jättelångt som börjar med 30x.xxxxxxxxxxxxx. Gemensamt är att de har svart tavla, stålbaksida och hesalite (plexi) glas. Sen finns det en massa snarlika t ex ref 357x med safirbaksida, safirglas, brun tavla ... Har du tråkigt och lite tid över så gå igenom Chrono 24 och slå på olika referenser.

3570.50 är väl mest pang för pengen just nu, inte ny, inte ovanlig men ändå likadan.

Märkte just något lustigt. I mitten av glaset på många (men inte alla) klockor från Omega finns det en Omega-symbol. På Speedyn var den svår att märka. På min gamla Seamaster trodde jag först att det var en repa... ;) De verkar vara vinklade åt lite olika håll, och på just min Speedy ser det ut som om loggan har undersidan mot 11 sekunder. Lite kul med tanke på mån-historian.

Asså 3570.50 är den referens med hesalitglas och det manuella verket som säljs i butik i dagsläget, det var så jag menade med "den moderna". En Speedy med samma specifikationer ser i stort sett likadan ut oavsett 10-, 00-, 90-, 80-, eller 70-tal. Syftade alltså på att en klassisk Speedy bör ha hesalitglas och manuellt verk, vilket 3570.50 inte är den enda som har rent historiskt sett.
Okej, tack för infon.

"Originalet" av Rymdklockan har bytt referens ett antal gånger. (Speedmaster fanns ju innan 1969 men här snackar vi inte pre-moon) Jag tror du hittar svaret om du läser hela den här tråden men i korthet startade det med145.022 sedan 3570.50 samt den senaste som heter något jättelångt som börjar med 30x.xxxxxxxxxxxxx. Gemensamt är att de har svart tavla, stålbaksida och hesalite (plexi) glas. Sen finns det en massa snarlika t ex ref 357x med safirbaksida, safirglas, brun tavla ... Har du tråkigt och lite tid över så gå igenom Chrono 24 och slå på olika referenser.

3570.50 är väl mest pang för pengen just nu, inte ny, inte ovanlig men ändå likadan.
Bara så jag inte hoppar i galen tunna när jag snart klipper till:
Detta är väl senaste ref på månklockan?
image.png

Hej!
Jag tänkte köps detta Nato band till min speedy, tips på vart man kan beställa till ett bra pris? Kostade runt 2.5k i butikerna i Sthlm men var slut idag så tänkte beställa själv.
image.jpeg

Tack på förhand

Längtar som en tok efter en egen Speedy..
"Bond-natot" från Omega är ju riktigt mumsigt men för 2.500? Känns ju som värre än ett rån. Mer som en pungspark, fotbolsstämpling och sen bli rånad på samma gång..

Tillbaka
Topp