• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Nedro

Panerai
2-Faktor
Fick svar från Omega angående att plocka upp min Speedy Tuesday i England..

Dear Sir,

We cannot guarantee that the price will remain at 4100£. If the pound drop more we will probably have to change the price.

Therefore I would not recommend planning your pick up based on this. The worst that can happen in the UK is that you pay the same price you would pay in Sweden.

Thank you for your feedback.

Best regards,

Arthur Hery
Vad blir ditt beslut då,
Funderar själv på vart man vill hämta den. Är ju smidigt med Stockholm men vore ju naja med en riktig klockresa med höjdpunkten att hämta ut sin dyrgrip ;)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Är det 005 man ska ha nu eller? Den med glasbaksida? Finns såååå många olika modeller för en omega nybörjare. Vad skiljer alla dessa åt?

311.30.42.30.01.006 - Safirglas fram och bak. (Motsvarar mer eller mindre tidigare 3573.50, med samma urverk 1863)
311.30.42.30.01.005 - Hesalite fram stål bak (Motsvarar den "Vanliga" 3570.50, med samma urverk 1861)
På urverken så är det enbart kosmetiska skillnader, i princip 1 del som bromsar kronografen som på 1861 urverket är i Delrin (Plastsort) är i metall på 1863

Har väl 863 verket också? Samma som 861 men mer dekorerat om jag inte e har fel.
861/863 urverken som Dennta nämner är samma som de ovan förutom att de har en guldplätering istället för Rhodium, dvs guldiga urverk istället för "silver/titan/stål", rent visuellt. Det är detta som första 1:an symboliserar.
 

Zalath

Panerai
Personligen gillar jag inte glasbaksida, en av de stora anledningarna till att det aldrig blivit riktigt nära med an Aqua Terra för mig. Men finns ju tydligen en del som tycker om det så.. ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Gillar verklige den här klockan!
IMG_0240.JPG
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Rent estetiskt. 005 vs 006 safir vs hesalit? Ser man skillnaden? Känns som 005 är mer lätt repad?
Jag skulle estetiskt säga att safiren vinner.
Tycker den leker med ljuset på ett mycket mer levande sätt, samt att vissa safir klockor kan få en vitt aktig kant kring urtavlan som jag iallafall inte tycker är lika vackert. Undrar om de har exakt samma kurvatur på linsen? Jag tycker iallafall safiren känns mer rak men kan helt klart ha fel här.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Rent estetiskt. 005 vs 006 safir vs hesalit? Ser man skillnaden? Känns som 005 är mer lätt repad?
Du bör jämföra och uppleva skillnaden själv. Hesalit är ju självklart mer lättrepat men det kan poleras ett antal gånger och nytt glas kostar 800:- (enl uppgift jag fått). Safir kan ju också skadas, även om det vill till och då blir det mycket dyrare att byta. 005 är mitt val i alla fall.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hesaliten ger en sjukt go känsla så ska det bli en keeper ":angel:" så är det 005 som gäller.

Men är sugen på skoja till det lite Tintin är ju Hesalite. Men glas baksida är vackert.

Svårt.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Lite Omega sugen och självklart Speedy, det är ju ändå year of the Speedmaster.

Funderar på en härligt härjad "vintage" (80-90 tal) men så såg jag FOIS utgåvan.

Någon som har erfarenhet från den och kan dela med sig av intryck? Har testat den som hastigast hos AD bara själv.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Hesaliten ger en sjukt go känsla så ska det bli en keeper ":angel:" så är det 005 som gäller.

Men är sugen på skoja till det lite Tintin är ju Hesalite. Men glas baksida är vackert.

Svårt.

Sagt det förr men är något man kan återge.

Finns ju min följeslagare
3572.50 hesalit fram och Safir bak (1863) samt en apollo limited som jag inte kommer ihåg ref nummer på med 863 verket istället.

Kan vara ett alternativ ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite Omega sugen och självklart Speedy, det är ju ändå year of the Speedmaster.

Funderar på en härligt härjad "vintage" (80-90 tal) men så såg jag FOIS utgåvan.

Någon som har erfarenhet från den och kan dela med sig av intryck? Har testat den som hastigast hos AD bara själv.
FOIS tycker jag är en av de mer lyckade re-issueklockorna. Personligen så gillar jag den nättare storleken på caset med straight lugs. Synd bara att den inte har plexi. Bra att tänka på är att det är svårt att hitta länk till den eftersom den har 19mm lugbredd.

Ska tillägga att jag själv inte äger en FOIS men väl en Ed White som har liknande boett.
 

m_s

Patek
2-Faktor
FOIS tycker jag är en av de mer lyckade re-issueklockorna. Personligen så gillar jag den nättare storleken på caset med straight lugs. Synd bara att den inte har plexi. Bra att tänka på är att det är svårt att hitta länk till den eftersom den har 19mm lugbredd.

Ska tillägga att jag själv inte äger en FOIS men väl en Ed White som har liknande boett.
Thanks brother för dina åsikter, håller med dig om allt, som tur är har ju Bulang riktigt fina 19mm :)
 
Topp