• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Stefan S

Patek
2-Faktor
@seikoswede
Uret.se tar 35 för en helt ny Speedmaster pro med certifikat och två års garanti. Jag gick för en Speedy mark II från 2015 som kommer med 4 års garanti pga nyare urverk och därmed hade 2 års garanti kvar. Kostade mig lite över 30 men var i väldigt bra skick och jag tyckte det var värt att få garantin.
via Chrono24 kan man nog få en speedy Pro som är nästan ny med garanti kvar för runt eller strax under 30K. Jag skulle rekommendera en sådan över en äldre klocka för 25K om den inte också råkar vara dokumenterat nyservad. 25K är redan mycket pengar så det är dumt att inte lägga lite till för att få ett lite mer problemfritt ägande.

EDIT: värt att nämna att servicen kostar 6-7000SEK och kan ta många veckor..
Kanonbra tips! Tack!
Håller ju med om att hellre lägga fem till för en nästan ny men vet inte riktigt hur kompisen resonerar. Skall vidarebefordra all vänliga kommentarer!

Vänligen

Jim
Skulle hellre handla av en KS-medlem. Ref .005 uttagen 2016 har legat 28-31, det högre är sådana som togs ut från RobE i december under deras kampanj. Dom sålde en hel del då. Fler dyker upp här vad det lider, vissa är ju obotliga flippare. Men man får hugga dom omgående för dom ligger inte osålda länge.
 

seikoswede

Panerai
Skulle hellre handla av en KS-medlem. Ref .005 uttagen 2016 har legat 28-31, det högre är sådana som togs ut från RobE i december under deras kampanj. Dom sålde en hel del då. Fler dyker upp här vad det lider, vissa är ju obotliga flippare. Men man får hugga dom omgående för dom ligger inte osålda länge.

Jo jag handlar nog också hellre av en KS-medlem men det var ett bra tips för att få en snabb känsla för prisbilden.

Sedan är jag ju bara ombud den här gången så det är en learning curve för mig också.

Stort tack för alla svar!!

Underbart forum det här!:)

Jim
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Fantastisk tråd men härlig läsning och lika härliga bilder. Även jag har trånat efter denna klenod. Precis som många andra är serien onekligen en hel vetenskap. Själv kikar jag just nu på en "legend version" ref: 3506.61.00 tycker den röda tavlan är fet. Som inbitet Formel 1-fan så blir det samtidigt lite extra kul.
Några tankar kring kalibern 3301?
 

bergax

Omega
IMG_0576.JPG


Speedyn i sitt rätta element
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej igen!

Jag frågade ju häromdagen om Speedys för en väns räkning.
Han chansade och köpte den här:

https://auctionet.com/sv/580045-armbandsur-stal-omega-speedmaster-tachymetre

Han räknar med att den måste servas längre fram så den landar väl på 23-24k totalt.

Vad säger proffsen här? Ser ju fin ut för mig som är newbie på Speedy men är den kosher? Ålder?

Trevlig kväll!

Jim
Den ser kosher ut enligt mig. Men jag hoppas han är medveten om att det är en speedmaster automatic och inte PRO.

Tycker tyvärr att det var överpris om den är i behov av service. En service på automatic är inte gratis. Sålde min speedy pro här på forumet för 20k för ca en månad sen så slutpris efter service kommer nästintill bli den samma :)

Förlåt om jag var negativ. Klockan ser bra ut i övrigt och har en fin boett. Skulle tippa på tidigt nittiotal :) att han är nöjd är det viktigaste,!
 

seikoswede

Panerai
Den ser kosher ut enligt mig. Men jag hoppas han är medveten om att det är en speedmaster automatic och inte PRO.

Tycker tyvärr att det var överpris om den är i behov av service. En service på automatic är inte gratis. Sålde min speedy pro här på forumet för 20k för ca en månad sen så slutpris efter service kommer nästintill bli den samma :)

Förlåt om jag var negativ. Klockan ser bra ut i övrigt och har en fin boett. Skulle tippa på tidigt nittiotal :) att han är nöjd är det viktigaste,!

Be inte om ursäkt!:) Frågar man måste man vara beredd på att få svar man kanske inte gillar.;)

Han chansade då den såg fin ut och han är ingen klocknörd utan gillar den bara och vill ge sin son en klassisk klocka i studentpresent. Förhoppningsvis går den bra några år men vi får väl se?

Skiljer det mycket på servicepriserna på Automatic och Pro?

Hur gammal kan den vara? Edit! Såg tidigare svar nu! Om någon vet mer så får ni gärna hojta till!

Jim
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Den ser kosher ut enligt mig. Men jag hoppas han är medveten om att det är en speedmaster automatic och inte PRO.

Tycker tyvärr att det var överpris om den är i behov av service. En service på automatic är inte gratis. Sålde min speedy pro här på forumet för 20k för ca en månad sen så slutpris efter service kommer nästintill bli den samma :)

Förlåt om jag var negativ. Klockan ser bra ut i övrigt och har en fin boett. Skulle tippa på tidigt nittiotal :) att han är nöjd är det viktigaste,!
Stämmer, en vanlig speedy kronograf ligger på 7k och det är tom. prisförslag gällande de automatiska på Nymans ur.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Be inte om ursäkt!:) Frågar man måste man vara beredd på att få svar man kanske inte gillar.;)

Han chansade då den såg fin ut och han är ingen klocknörd utan gillar den bara och vill ge sin son en klassisk klocka i studentpresent. Förhoppningsvis går den bra några år men vi får väl se?

Skiljer det mycket på servicepriserna på Automatic och Pro?

Hur gammal kan den vara? Edit! Såg tidigare svar nu! Om någon vet mer så får ni gärna hojta till!

Jim

Han blir säkert jättenöjd :)

angående servicepriser beror det helt på vart man servar den såklart. Men min PRO servades av den nya ägaren för ca 4500 hos icke AD. Tror att många tycker det är svårt/jobbigt att serva en automatic så man får troligtvis räkna med minst 6,5k. Tror ad tar i runda slängar 8-9k minst för en automatic :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Tycker för övrigt att det är dött i denna tråden? Brukar vara många som inte kan sova natten till TISDAG? ;) önskar att jag kunde bidragit här under morgondagen...
 
Topp