• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Har fått beslutsångest-delux. Vill köpa en Speedmaster. Funderade först på att köpa en FOIS, men sedan kom den nya Speedmaster 1957 ut och då bestämde jag mig för den. Sedan började jag inse att den nog kan bli klurig att få tag på. Så då bestämde jag mig för en vintage med applied logo. Men nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha. Så snälla hjälp mig att bestämma mig!

FOIS:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Billigast
+ Lätt att få tag på
- Finns inte att köpa med stålarmband
- Blandningen mellan vit och gråa visare
- Superluminova

Speedmaster 1957:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Ingår både läder och stålband
+ Kommer troligtvis ha ett bra andrahandsvärde om några år
- Ingen vet om den kommer gå att få tag på
- Okänt pris (verkar variera rätt kraftigt mellan länder)
- Superluminova

Vintage med applied logo:
+ Andrahandsvärde
+ Vintage-looken
+ Historiken
+ Tritium
- Svårt att hitta/veta om det är en frankenstein eller en korrekt klocka
- Troligtvis okänd servicehistorik
- Dyr om man ska ha en i bra skick
- Svår att hitta
Klart du skall skaffa dig en vintage, en fint patinerad tritiumtavla med matchande visare är mycket läckert :) Om du inte absolut måste ha en med AML så behöver det inte kosta alltför mycket, ta t.ex. en 145.022-7* så kan du få den för en hygglig slant (se här för en indikation vad det kan kosta: http://speedmaster101.com/price-chart-2/), finns även nyare referenser med fint patinerad tritium. Är du rädd för att få en "icke-korrekt" klocka så tycker jag att du skall leta här: https://omegaforums.net/forums/private-watch-sales/ Omega Forums har ett bra rykte hos samlare och de vintage Speedys som är ute där nagelfars väldigt noga av forumets Speedy-fans. Lägg speciellt märke till de som Spacefruit säljer eller har positiva kommentarer till (det är han som driver speedmaster101.com). Har själv köpte klockor och tillbehör där ett flertal gånger och alltid fått schyssta prylar :) Lycka till med ditt letande!
 
Vintage är ju såklart roligast speciellt pre moon då de gjordes innan första månlandningen :) Då får du även ett samlarobjekt med mycket historia som inte lär tappa något värde, snarare lär dem gå upp i värde vilket också är ett +.
Allt det är definitivt ett plus. :) Känner dock att hitta en korrekt klocka i OK skick är rätt klurigt.
Vet att en av de större AD i Stockholm kommer få minst 1 trilogy box...
Vilken då? Jag måste ha missat den då! Har dock inte frågat efter trilogy boxen. Så kanske därför de inte har sagt något.
Går att komplettera FOIS med stållänk (hitta begagnad, vet flera som gjort till FOIS och även CK2998 med samma luggar/boett)
Det är ett alternativ jag har börjat tänka på mer och mer. Tror det var det som gjorde mig lite extra fundersam över vilken jag ska välja.
Klart du skall skaffa dig en vintage, en fint patinerad tritiumtavla med matchande visare är mycket läckert :) Om du inte absolut måste ha en med AML så behöver det inte kosta alltför mycket, ta t.ex. en 145.022-7* så kan du få den för en hygglig slant (se här för en indikation vad det kan kosta: http://speedmaster101.com/price-chart-2/), finns även nyare referenser med fint patinerad tritium. Är du rädd för att få en "icke-korrekt" klocka så tycker jag att du skall leta här: https://omegaforums.net/forums/private-watch-sales/ Omega Forums har ett bra rykte hos samlare och de vintage Speedys som är ute där nagelfars väldigt noga av forumets Speedy-fans. Lägg speciellt märke till de som Spacefruit säljer eller har positiva kommentarer till (det är han som driver speedmaster101.com). Har själv köpte klockor och tillbehör där ett flertal gånger och alltid fått schyssta prylar :) Lycka till med ditt letande!
Ja det är verkligen läckert! :) AML är ett måste, tycker det är så mycket snyggare än den målade. Håller ett väldigt noga öga på Omega Forums och har sett en del bra klockor. Dock bara i USA än så länge. Vill inte skicka en klocka genom tullen. Men jag letar vidare och tack så mycket! :)
 
Allt det är definitivt ett plus. :) Känner dock att hitta en korrekt klocka i OK skick är rätt klurigt.

Vilken då? Jag måste ha missat den då! Har dock inte frågat efter trilogy boxen. Så kanske därför de inte har sagt något.

Det är ett alternativ jag har börjat tänka på mer och mer. Tror det var det som gjorde mig lite extra fundersam över vilken jag ska välja.

Ja det är verkligen läckert! :) AML är ett måste, tycker det är så mycket snyggare än den målade. Håller ett väldigt noga öga på Omega Forums och har sett en del bra klockor. Dock bara i USA än så länge. Vill inte skicka en klocka genom tullen. Men jag letar vidare och tack så mycket! :)
Jag kan hålla med dig om att AML är någonting speciellt :) Har själv en som är min absoluta favorit klocka...
 
IMG_9441.JPG


Är så glad att ha hittat GMT-komplikationen på min Speedy ;)
 
Grattis! Underbar patina! :hungry:

Lustigt med referenserna under den där perioden. Mellan -63 och -66 såldes straight lugs reffen 105.003 och twisted lugs 105.012 parallellt. 1966 tillverkades inte mindre än 4 olika speedyreferenser. Och min 105.003 har serienr. 24xxx.. vilket tyder på att den tillverkades 1967. :bookworm:
Källa: http://chronomaddox.com/romans.html
 
Grattis! Underbar patina! :hungry:

Lustigt med referenserna under den där perioden. Mellan -63 och -66 såldes straight lugs reffen 105.003 och twisted lugs 105.012 parallellt. 1966 tillverkades inte mindre än 4 olika speedyreferenser. Och min 105.003 har serienr. 24xxx.. vilket tyder på att den tillverkades 1967. :bookworm:
Källa: http://chronomaddox.com/romans.html
Tack!
Ja, det är en ordentlig djungel har jag insett! Ska fixa ett extract nu för lite mer info. 205xxxx iaf.
Men den gör en mysig dubbel med sm300. :)
 
Tack! Köpt från första ägarens dotter. Han körde den som daily beater till sin död och bytte endast till finklockan, en guldpläterad Certina, på helgerna. Originallänken ska enligt uppgift finnas nånstans. Jakten pågår.
IMG_6493.JPG


Jäklar så mysig klocka och historia. Gratulerar till fångsten! :)
 
Hur är låset på era speedys? Går det att låsa när klockan sätts på handleden bara genom att trycka på själva låset eller måste ni använda tryckknapparna på sidorna? Själv måste jag trycka på knapparna annars måste jag trycka väldigt hårt. Lite nyfiken på om det ska vara så?
DSC_0252-01.jpeg
 
Hur är låset på era speedys? Går det att låsa när klockan sätts på handleden bara genom att trycka på själva låset eller måste ni använda tryckknapparna på sidorna? Själv måste jag trycka på knapparna annars måste jag trycka väldigt hårt. Lite nyfiken på om det ska vara så?
DSC_0252-01.jpeg
Nu har jag bara haft länken på typ en kväll, men jag vill minnas att jag kunde trycka på bara låset utan några större problem. Alltså att jag inte behövde använda knapparna.
 
Hur är låset på era speedys? Går det att låsa när klockan sätts på handleden bara genom att trycka på själva låset eller måste ni använda tryckknapparna på sidorna? Själv måste jag trycka på knapparna annars måste jag trycka väldigt hårt. Lite nyfiken på om det ska vara så?
DSC_0252-01.jpeg

Min är likadan. Klart att det går att trycka igen men känns som att låset är gjort för att stängas med knapparna. Jag får känslan av att det innebär att låset inte går upp av misstag i första taget.
 
Tillbaka
Topp