Klart du skall skaffa dig en vintage, en fint patinerad tritiumtavla med matchande visare är mycket läckert Om du inte absolut måste ha en med AML så behöver det inte kosta alltför mycket, ta t.ex. en 145.022-7* så kan du få den för en hygglig slant (se här för en indikation vad det kan kosta: http://speedmaster101.com/price-chart-2/), finns även nyare referenser med fint patinerad tritium. Är du rädd för att få en "icke-korrekt" klocka så tycker jag att du skall leta här: https://omegaforums.net/forums/private-watch-sales/ Omega Forums har ett bra rykte hos samlare och de vintage Speedys som är ute där nagelfars väldigt noga av forumets Speedy-fans. Lägg speciellt märke till de som Spacefruit säljer eller har positiva kommentarer till (det är han som driver speedmaster101.com). Har själv köpte klockor och tillbehör där ett flertal gånger och alltid fått schyssta prylar Lycka till med ditt letande!Har fått beslutsångest-delux. Vill köpa en Speedmaster. Funderade först på att köpa en FOIS, men sedan kom den nya Speedmaster 1957 ut och då bestämde jag mig för den. Sedan började jag inse att den nog kan bli klurig att få tag på. Så då bestämde jag mig för en vintage med applied logo. Men nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha. Så snälla hjälp mig att bestämma mig!
FOIS:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Billigast
+ Lätt att få tag på
- Finns inte att köpa med stålarmband
- Blandningen mellan vit och gråa visare
- Superluminova
Speedmaster 1957:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Ingår både läder och stålband
+ Kommer troligtvis ha ett bra andrahandsvärde om några år
- Ingen vet om den kommer gå att få tag på
- Okänt pris (verkar variera rätt kraftigt mellan länder)
- Superluminova
Vintage med applied logo:
+ Andrahandsvärde
+ Vintage-looken
+ Historiken
+ Tritium
- Svårt att hitta/veta om det är en frankenstein eller en korrekt klocka
- Troligtvis okänd servicehistorik
- Dyr om man ska ha en i bra skick
- Svår att hitta