• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tänkte först posta i tråden "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men chansar här i stället.

OM (har ej bestämt mig) jag vill sälja min Speedy, vad skulle ett rimligt pris vara? Det är en 145.022 -69 ser 30.xxx från 1970 med fin 220 bezel. Perfekt step dial med härligt krämfärgade index och matchande visare. Servad av AD sverige i januari 2016 och går perfekt. Vid nollställning går ibland stora kronografvisaren tillbaka 1 mm för mycket. Polerad i samband med servicen. Ingen länk men ett extract from the archives.

Detta är ingen säljes annons utan jag vill ha hjälp med prissättning om jag bestämmer mig för att sälja. Kommer i så fall att lägga ut den här på köp och sälj.
upload_2017-4-29_12-33-42.png

upload_2017-4-29_13-3-24.png
 
Min är likadan. Klart att det går att trycka igen men känns som att låset är gjort för att stängas med knapparna. Jag får känslan av att det innebär att låset inte går upp av misstag i första taget.
Ja då ska det väl vara så antar jag. Jag får samma känsla som du, att man ska använda tryckknapparna för att stänga låset. Föredrar dock när man bara kan trycka till det, iaf om mekanismen är bra.
 
Tänkte först posta i tråden "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men chansar här i stället.

OM (har ej bestämt mig) jag vill sälja min Speedy, vad skulle ett rimligt pris vara? Det är en 145.022 -69 ser 30.xxx från 1970 med fin 220 bezel. Perfekt step dial med härligt krämfärgade index och matchande visare. Servad av AD sverige i januari 2016 och går perfekt. Vid nollställning går ibland stora kronografvisaren tillbaka 1 mm för mycket. Polerad i samband med servicen. Ingen länk men ett extract from the archives.

Detta är ingen säljes annons utan jag vill ha hjälp med prissättning om jag bestämmer mig för att sälja. Kommer i så fall att lägga ut den här på köp och sälj.
upload_2017-4-29_12-33-42.png

upload_2017-4-29_13-3-24.png
Nu finns det ju bättre värderare än mig men runt 45-+ ett par tusingar kanske. Oavsett pris så är det ju precis så här man vill att dom ska se ut-skitfin:)
 
Ahrjhah. Min speedmaster är fortfarande ute på äventyr.. Nu är det nog dax att kalla hem den igen. På tisdag SKA jag delta i #speedytuesday och där med basta.

När är det tilltänkta datumet för dig @Chuck ?
 
Tänkte först posta i tråden "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men chansar här i stället.

OM (har ej bestämt mig) jag vill sälja min Speedy, vad skulle ett rimligt pris vara? Det är en 145.022 -69 ser 30.xxx från 1970 med fin 220 bezel. Perfekt step dial med härligt krämfärgade index och matchande visare. Servad av AD sverige i januari 2016 och går perfekt. Vid nollställning går ibland stora kronografvisaren tillbaka 1 mm för mycket. Polerad i samband med servicen. Ingen länk men ett extract from the archives.

Detta är ingen säljes annons utan jag vill ha hjälp med prissättning om jag bestämmer mig för att sälja. Kommer i så fall att lägga ut den här på köp och sälj.
upload_2017-4-29_12-33-42.png

upload_2017-4-29_13-3-24.png

Mycket fin!

Skulle jag ha en Speedy skulle den se ut sådär!
 
Tänkte först posta i tråden "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men chansar här i stället.

OM (har ej bestämt mig) jag vill sälja min Speedy, vad skulle ett rimligt pris vara? Det är en 145.022 -69 ser 30.xxx från 1970 med fin 220 bezel. Perfekt step dial med härligt krämfärgade index och matchande visare. Servad av AD sverige i januari 2016 och går perfekt. Vid nollställning går ibland stora kronografvisaren tillbaka 1 mm för mycket. Polerad i samband med servicen. Ingen länk men ett extract from the archives.

Detta är ingen säljes annons utan jag vill ha hjälp med prissättning om jag bestämmer mig för att sälja. Kommer i så fall att lägga ut den här på köp och sälj.
upload_2017-4-29_12-33-42.png

upload_2017-4-29_13-3-24.png
Inte för att baissa köp & sälj, men … det där är inte kattskit och hör snarare hemma på en bättre auktion.
 
Hur är låset på era speedys? Går det att låsa när klockan sätts på handleden bara genom att trycka på själva låset eller måste ni använda tryckknapparna på sidorna? Själv måste jag trycka på knapparna annars måste jag trycka väldigt hårt. Lite nyfiken på om det ska vara så?
DSC_0252-01.jpeg

Jag brukar ha ett finger (som stöd) mellan hud och länk när jag stänger, genom att trycks på låset. Använder alltså knapparna endast vis öppning.
 
Tänkte först posta i tråden "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men chansar här i stället.

OM (har ej bestämt mig) jag vill sälja min Speedy, vad skulle ett rimligt pris vara? Det är en 145.022 -69 ser 30.xxx från 1970 med fin 220 bezel. Perfekt step dial med härligt krämfärgade index och matchande visare. Servad av AD sverige i januari 2016 och går perfekt. Vid nollställning går ibland stora kronografvisaren tillbaka 1 mm för mycket. Polerad i samband med servicen. Ingen länk men ett extract from the archives.

Detta är ingen säljes annons utan jag vill ha hjälp med prissättning om jag bestämmer mig för att sälja. Kommer i så fall att lägga ut den här på köp och sälj.
Väldigt fin klocka!
Jag skulle rekommendera att kolla här för en prisbedömning:
http://speedmaster101.com/price-chart-2/
 
Nu finns det ju bättre värderare än mig men runt 45-+ ett par tusingar kanske. Oavsett pris så är det ju precis så här man vill att dom ska se ut-skitfin:)

Mycket fin!

Skulle jag ha en Speedy skulle den se ut sådär!

Inte för att baissa köp & sälj, men … det där är inte kattskit och hör snarare hemma på en bättre auktion.

Väldigt fin klocka!
Jag skulle rekommendera att kolla här för en prisbedömning:
http://speedmaster101.com/price-chart-2/

Tack för er input. Visst auktion är enkelt men går mycket pengar bort när det är +20% för köpare och -15% för säljare. Den är väldigt fin att titta på men tycker den är i största laget för mina spagettiarmar. Kanske behåller ett tag men samtidigt skönt med pengar redo ifall rätt 5513 dyker upp, får se hur jag gör :)
upload_2017-4-30_11-37-52.png
 
Tack för er input. Visst auktion är enkelt men går mycket pengar bort när det är +20% för köpare och -15% för säljare. Den är väldigt fin att titta på men tycker den är i största laget för mina spagettiarmar. Kanske behåller ett tag men samtidigt skönt med pengar redo ifall rätt 5513 dyker upp, får se hur jag gör :)
upload_2017-4-30_11-37-52.png
Provisionen är alltid förhandlingsbar. Du kommer garanterat ner kring 7% för den där.
Problemet är ju att sätta ett eget, vettigt, pris på den. En 220 i det skicket är ytterst sällsynt.
Men det smartaste är kanske att behålla den, i alla fall till 2019 när det lär hållas en och annan Speedy-specialauktion. :)
 
Har fått beslutsångest-delux. Vill köpa en Speedmaster. Funderade först på att köpa en FOIS, men sedan kom den nya Speedmaster 1957 ut och då bestämde jag mig för den. Sedan började jag inse att den nog kan bli klurig att få tag på. Så då bestämde jag mig för en vintage med applied logo. Men nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha. Så snälla hjälp mig att bestämma mig!

FOIS:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Billigast
+ Lätt att få tag på
- Finns inte att köpa med stålarmband
- Blandningen mellan vit och gråa visare
- Superluminova

Speedmaster 1957:
+ Går att köpa ny (med allt positivt som har med det att göra)
+ Ingår både läder och stålband
+ Kommer troligtvis ha ett bra andrahandsvärde om några år
- Ingen vet om den kommer gå att få tag på
- Okänt pris (verkar variera rätt kraftigt mellan länder)
- Superluminova

Vintage med applied logo:
+ Andrahandsvärde
+ Vintage-looken
+ Historiken
+ Tritium
- Svårt att hitta/veta om det är en frankenstein eller en korrekt klocka
- Troligtvis okänd servicehistorik
- Dyr om man ska ha en i bra skick
- Svår att hitta
CK2998 kanske....:rolleyes:
 
Någon från Stockholm som har boettöppnare och kan tänka sig att hjälpa mig öppna baksidan för att fota urverket? PM!
 
Tillbaka
Topp