• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

TompaC

Rolex
2-Faktor
IMG_5747.JPG

Hoppas ni haft en fartfylld dag kamrater
 
Fin klocka du fått tag på:D!samma problem hade jag när jag fått min,men lokala urmakaren fixade det för 75:- annars finns orginal pinns på ebay,cousins eller ofrey.com:).
Välkommen in i gänget;).

Tack för tipset o välkomnandet! Fixade det faktiskt med en pin ifrån mitt seikojubilee, borde fungera tills jag får hem nya!

Var faktiskt bara en bild ifrån internet, här är min Baby-Speedy:
IMG_20170613_204121.jpg

Känner mest jag måste fixa en Speedy Pro, jag är helsåld!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Nytt mockastrap? Svinsnyggt!
Nja, har haft det ett tag men det har inte suttit på så mycket då naton tar mesta tiden ;) kan skylla lite på dig för kärleken till Nato. Fick det här gratis från cheapest Nato straps för att dom skickade fel bredd på ett Nato. Heter typ vintage led grey tror jag. Galet bra för priset och passar riktigt bra på speedyn tycker jag.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Nja, har haft det ett tag men det har inte suttit på så mycket då naton tar mesta tiden ;) kan skylla lite på dig för kärleken till Nato. Fick det här gratis från cheapest Nato straps för att dom skickade fel bredd på ett Nato. Heter typ vintage led grey tror jag. Galet bra för priset och passar riktigt bra på speedyn tycker jag.
Cheapest är bra. Fick också nåt band nån gång när nåt blev knas. Åh, vilken fin komplimang!:angel: Natoband kan man ju aldrig ha för många av.:rolleyes:
Fast just idag kom det gamla länksuget smygande framåt eftermiddagen.:)
IMG_1896.JPG
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
För exakt ett år sedan (fyllde 30år den dagen) bestämde jag mig att jag skulle köpa en Speedy för att fira att jag i det stora hela är där jag vill vara i mitt liv. Självklart för den då sitta på denna födelsedag och jag kunde inte vara mer nöjd med valet av klocka. Denna kommer vara kvar för alltid och vad passar då bättre än denna klassiska klocka med mycket historia i bagaget.
20170614_093632-01.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
För exakt ett år sedan (fyllde 30år den dagen) bestämde jag mig att jag skulle köpa en Speedy för att fira att jag i det stora hela är där jag vill vara i mitt liv. Självklart för den då sitta på denna födelsedag och jag kunde inte vara mer nöjd med valet av klocka. Denna kommer vara kvar för alltid och vad passar då bättre än denna klassiska klocka med mycket historia i bagaget.
20170614_093632-01.jpeg
Grattis på födelsedagen!
 

HTran

Omega
För exakt ett år sedan (fyllde 30år den dagen) bestämde jag mig att jag skulle köpa en Speedy för att fira att jag i det stora hela är där jag vill vara i mitt liv. Självklart för den då sitta på denna födelsedag och jag kunde inte vara mer nöjd med valet av klocka. Denna kommer vara kvar för alltid och vad passar då bättre än denna klassiska klocka med mycket historia i bagaget.
20170614_093632-01.jpeg
Väldigt snygg strap, får man fråga vart den är inköpt? Min speedy är på väg till Sverige...
 

Aviation

Omega
Hejsan, Är ny här på forumet och ska köpa min första klocka snart hoppas jag =)
Det är Speedyn som ni kallar den som jag fastnat för av alla klockor jag tittat på. Är svag för läder och nato armband, gillar inte länkar alls egentligen.
Tanken är att köpa en beg, så tar gärna lite input om vad ja ska tänka på då årsgångar, servicar osv. Har lagt budgeten på max 20k är det orimligt?
Vågar man köpa från Chrono24? eller finns det några andra bra svenska sidor

Har smala handleder så 39mm varianten passar mig bäst
Hoppas på o kunna köpa en inom ett par veckor om något dyker upp, men har inte bråttom.
Mvh Tobbe
 
Senast ändrad:

Yrsnö

Cartier
Hejsan, Är ny här på forumet och ska köpa min första klocka snart hoppas jag =)
Det är Speedyn som ni kallar den som jag fastnat för av alla klockor jag tittat på. Är svag för läder och nato armband, gillar inte länkar alls egentligen.
Tanken är att köpa en beg, så tar gärna lite input om vad ja ska tänka på då. Har lagt budgeten på max 20k är det orimligt?
En fundering som enligt mig är rätt avgörande, har inte haft möjlighet att prova en speedmaster. Hur är den på smalare handleder? ca 16.5-17cm
Hoppas på o kunna köpa en inom ett par veckor om något dyker upp, men har inte bråttom.
Mvh Tobbe

Vad kul att du funderar på en Speedy! Det är ett riktigt strap/läder monster och passar på det mesta.
Jag tror du behöver öka din budget något till iaf 25k om du ska hitta något vettigt som inte behöver service omgående, 80-90talare borde kunna hittas däromkring. Sök på referens 145.022 och 145.0022 som sedan blev ersätt av 3570.50.
Tänk på att efter 1997 så ersattes lysmassan Tritum med Luminova, vilket inte åldras(gulnas) på samma sätt.

Storleken skulle jag inte oroa mig över, Speedyn passar fint på mina taniga 16cm handleder :)

Lycka till med letandet!
 

Zalath

Panerai
Hejsan, Är ny här på forumet och ska köpa min första klocka snart hoppas jag =)
Det är Speedyn som ni kallar den som jag fastnat för av alla klockor jag tittat på. Är svag för läder och nato armband, gillar inte länkar alls egentligen.
Tanken är att köpa en beg, så tar gärna lite input om vad ja ska tänka på då. Har lagt budgeten på max 20k är det orimligt?
En fundering som enligt mig är rätt avgörande, har inte haft möjlighet att prova en speedmaster. Hur är den på smalare handleder? ca 16.5-17cm
Hoppas på o kunna köpa en inom ett par veckor om något dyker upp, men har inte bråttom.
Mvh Tobbe
Min handled är nog lite mindre än din och med nato blir det ungefär såhär då:
IMG_20170615_153140.jpg

Och på läder:
IMG_20160607_191411.jpg

Så storleken behöver du verkligen inte oroa dig över. @JohnZ har ungefär samma storlek också och tror aldrig han har haft problem med Speedy. :)

Angående priset så får du nog räkna med att ge lite över 20, beroende på skick. Om du kan få tag på en utan länk så kanske det går. Men skulle rekommendera att köpa en med länk och sätta på egna band. Prisskillnaden brukar vara ganska liten, men det är dyrt att skaffa länk i efterhand om du ändrar dig, och Speedy-länken är ganska bra. Vet inte om du har testat andra länkar tidigare, men det är enorm skillnad på billiga grejer och finare länkar. :)
 

Aviation

Omega
Min handled är nog lite mindre än din och med nato blir det ungefär såhär då:

Ja de gör inget om jag får med en länk, men tycker inte det är snyggt på mig =)
Tycker man hittar klockor mellan 15-17k på chrono24, men det är svårt o veta skillnad på vad som är vad.
Den behöver inte vara i i nyskick
Exempel denna: varför är denna billigare eller vad skiljer sig mot era?
http://www.chrono24.se/omega/speedm...c-chronograph---papiere---2005--id6426491.htm
 

Yrsnö

Cartier
Ja de gör inget om jag får med en länk, men tycker inte det är snyggt på mig =)
Tycker man hittar klockor mellan 15-17k på chrono24, men det är svårt o veta skillnad på vad som är vad.
Den behöver inte vara i i nyskick
Exempel denna: varför är denna billigare eller vad skiljer sig mot era?
http://www.chrono24.se/omega/speedm...c-chronograph---papiere---2005--id6426491.htm
Det där är en Speedy reduced.
Den har annat urverk(med ett modulverk ovanpå den vanliga som sköter kronon), mindre storlek på 39mm, annan tavel layout.
Helt enkelt en annan klocka och inte en Speedy Pro, vilken du föredrar är upp till dig. Men Speedmaster Pro var på månen, just saying ;)

Angående länk så kände jag samma sak när jag köpte min, gillade inte länk alls och använde den inte. Nu har jag ändrat mig och tycker den passar mycket bra på länk! Så se till att köp en med länk så har du en iaf. :)
 

Aviation

Omega
Ja de gör inget om jag får med en länk, men tycker inte det är snyggt på mig =)
Tycker man hittar klockor mellan 15-17k på chrono24, men det är svårt o veta skillnad på vad som är vad.
Den behöver inte vara i i nyskick
Exempel denna: varför är denna billigare eller vad skiljer sig mot era?
http://www.chrono24.se/omega/speedm...c-chronograph---papiere---2005--id6426491.htm


Vad kul att du funderar på en Speedy! Det är ett riktigt strap/läder monster och passar på det mesta.
Jag tror du behöver öka din budget något till iaf 25k om du ska hitta något vettigt ....

Jag kan utöka budgeten helt klart om det är värt det =)
 

Zalath

Panerai
Ja de gör inget om jag får med en länk, men tycker inte det är snyggt på mig =)
Tycker man hittar klockor mellan 15-17k på chrono24, men det är svårt o veta skillnad på vad som är vad.
Den behöver inte vara i i nyskick
Exempel denna: varför är denna billigare eller vad skiljer sig mot era?
http://www.chrono24.se/omega/speedm...c-chronograph---papiere---2005--id6426491.htm
Det där är en reduced, en helt annan klocka med ett annat urverk.
 
Topp