• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

IMG_3630.JPG

Jag undrar om någon har erfarenhet av 9300? Problemet är att Speedmaster är min Hate-Love klocka och jag är kluven. Jag hade kortet i handen 2012 men kunde inte bestämma mig för hesalit eller safir detta var samma år som 9300 släpptes. Då var 9300 helt utanför budget men efter 5 år känner jag suget igen och velar igen.
Har lite samma relation till Speedy Pro. Fick precis upp ögonen för Speedy '57 som har 9300-verket med storlek på 41,5 mm. Nackdel som jag förstår är att denna klocka är ganska hög. Annars är ju verket top of the line, föredrar även safir. Är nog mer lagd åt det moderna hållet.

Har ägt en Speedy med 9300 i lite drygt ett år. Urverket är fantastiskt i mina ögon, väldigt mycket top of the line-teknik och exakt tidhållning. Enda som kräver tillvänjning är att rotorn frisnurrar åt ena hållet och sitter på keramiska kulorna vilket resulterar i lite ljud när den snurrar fritt.

Klockorna verket sitter i är stora men bärs mindre än vad man skulle kunna tro. Provade en i stål med länk innan jag köpte min GSOTM och blev paff över hur smidig den kändes. Har ca 18,5cm handled men ändå...
Tack för inspel :) Själv har jag 17 cm har ägt en PO XL tidigare men storleken var aldrig något problem. Har aldrig provat 9300 i stål men har provat DSOTM som kändes väldigt nätt och smidig som du säger.

Testa den igen. Jag provade bägge samtidigt även om 9300 var över min budget också. Men den vanliga Pro är verkligen sweetspot för mig i storlek och vikt. Nu kan jag iofs tänka mig att komplettera med en 9300-klocka men då får det vara en med annat utseende, keramisk lockar med tanke på vikten. Men där är vi inte riktigt just nu (jag och mina finanser).
Man kan alltid komplettera ;)

Har lite samma relation till Speedy Pro. Fick precis upp ögonen för Speedy '57 som har 9300-verket med storlek på 41,5 mm. Nackdel som jag förstår är att denna klocka är ganska hög. Annars är ju verket top of the line, föredrar även safir. Är nog mer lagd åt det moderna hållet.
Jag har bestämt att det blir Hesalit eller 9300 i stål så jag är iallafall en bit på vägen :)

Hej!
Är ny här på forumet och är inne på att skaffa en Speedmaster Mark II co-axial (har f.n. en Mark II av ursprunglig variant, vilken jag planerar att sälja inom den närmaste framtiden, istället för att lämna in den för en välförtjänt och välbehövd service).

När det gäller den nya varianten av Mark II:
Hur upplever ni (som är mer inne i klocksnacket/klockdjungeln än mig (vilket ni sannolikt är om ni läser detta inlägg :))) framgångarna för den nya Mark II:an varit?

Efter att ha sökt runt en del på nätet får jag känslan av att det var visst snack just när den nya Mark II:an kom, men sen verkar det inte vara så mycket "buzz" kring denna efter att nyheten lagt sig. Är jag rätt på det eller är det bara så att alla andra nya utgåvor av Speedys snor alla klockfantasters intresse och att det trots allt finns ett förhållandevis stort gäng klockor av denna ref. ute i stugorna?

Jag upplever heller inte att något större antal annonser funnits ute för dessa klockor. Är den nya Mark II:an ingen större försäljningssuccé (vilket jag smått får känslan av), eller är folk som köpt den så vansinnigt nöjda med sina Mark II så att få flippar dem? Vad tror ni?
Dålig koll på Mark 2 men skulle tippa på att ca 90 % har standard Speedyn med hesalit (dålig på reffar avseende Omega).

Mycket snyggt band tycker jag också. Har köpt ett nato av dem en gång och det var inget fel på det.

Länge sedan jag postade här inser jag nu. Tänkte bidra med min Mark II under vatten och reflektera lite över ca 6 månaders förvaltande av min speedy. Jag är fortfarande dödligt förtjust i min, men ett par saker har slagit mig under resans gång:
1. Även om länken är fantastisk så vill man gärna lattja lite med band och sånt. Speedy pro och syskon verkar passa mycket bättre på Nato, läder etc. En konsekvens av boettformen och att mark II är drygt 15mm hög. Kan också vara lite avis på att speedy
Pro är så neutral även om min racing dial är en stor del av behållningen.
2. Den är lite topptung. har aldrig ägt en speedy pro, bara provat, så jag vet inte exakt hur den boetten är men min känns lite klumpig ibland.

3. Mitt armband har mikrojustering <3, det är svårt att leva utan nu. Skulle säga att det lätt är värt 2K om man som jag har varierande feta handleder ;)

Med det önskar jag er speedyvänner en fortsatt härlig sommar och hoppas att vi ses på nån GTG i framtiden.
IMG_0999.JPG

Länge sedan jag postade här inser jag nu. Tänkte bidra med min Mark II under vatten och reflektera lite över ca 6 månaders förvaltande av min speedy. Jag är fortfarande dödligt förtjust i min, men ett par saker har slagit mig under resans gång:
1. Även om länken är fantastisk så vill man gärna lattja lite med band och sånt. Speedy pro och syskon verkar passa mycket bättre på Nato, läder etc. En konsekvens av boettformen och att mark II är drygt 15mm hög. Kan också vara lite avis på att speedy
Pro är så neutral även om min racing dial är en stor del av behållningen.
2. Den är lite topptung. har aldrig ägt en speedy pro, bara provat, så jag vet inte exakt hur den boetten är men min känns lite klumpig ibland.

3. Mitt armband har mikrojustering <3, det är svårt att leva utan nu. Skulle säga att det lätt är värt 2K om man som jag har varierande feta handleder ;)

Med det önskar jag er speedyvänner en fortsatt härlig sommar och hoppas att vi ses på nån GTG i framtiden.
IMG_0999.JPG
Låter som att det är dags att införskaffa en pro också då! :)

Heeeej! Slänger in en fråga här: jag har blivit erbjuden att byta till mej en lite ovanlig Speedmaster från den Japanska marknaden och jag undrar hur dessa står i värde, någon som har en aning? Ref 3513.53.00. Fint skick utan tillbehör. Tack på förhand
IMG_2102.PNG

Tillbaka
Topp