• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

IMG_1316.JPG
Fick hem denna rackaren idag!!

Vart köper ni straps ifrån? Känns som en djungel att navigera igenom. Är sugen på mocka eller läder till Tintin.

Hallå alla speedyvänner.

2008 var jag en hårsmån från att köpa mig en speedy, men det blev något annat istället.
Nu är det dock på tapeten igen, och funderingarna har studsat fram och tillbaka mellan vintage och ny, och till slut landat på att det är en ny jag ska ha.

Det blir min första Omega, och då jag har småbarn hemma så har inte hjärnan orkat sätta sig in i alla ref-nummer som finns.
Mina första två frågor, av antagligen många fler, är följande:

Vilken är skillnaden på följande två referenser?

311.30.42.30.01.005
och
311.30.42.30.01.006

samt
Vilka övriga referenser är värda att kolla in, och varför?

Tacksam för varenda svar... Har hängt för mycket i Panerai och IWC-tråden historiskt, så jag är lite nybörjare här bland månfararna...

Hallå alla speedyvänner.

2008 var jag en hårsmån från att köpa mig en speedy, men det blev något annat istället.
Nu är det dock på tapeten igen, och funderingarna har studsat fram och tillbaka mellan vintage och ny, och till slut landat på att det är en ny jag ska ha.

Det blir min första Omega, och då jag har småbarn hemma så har inte hjärnan orkat sätta sig in i alla ref-nummer som finns.
Mina första två frågor, av antagligen många fler, är följande:

Vilken är skillnaden på följande två referenser?

311.30.42.30.01.005
och
311.30.42.30.01.006

samt
Vilka övriga referenser är värda att kolla in, och varför?

Tacksam för varenda svar... Har hängt för mycket i Panerai och IWC-tråden historiskt, så jag är lite nybörjare här bland månfararna...

Plexi: .005, stållock på baksidan, odekorerat 1861-verk
Safir: .006, Glasbaksida, dekorerat 1863-verk (alltså samma som 1861, manuellt men anpassat för att synas)

Annars samma.
Vissa här tycker att nollnollfem är den äkta varan. Andra tycker alla speedys e speedys o att safir e himla finurligt.
Det är en smaksak helt enkelt!

Oavsett kommet du bli nöjd!

Edit: fråga två, nytt eller vintage:
Köp en flång ny, de är de värda! Ha att börja med. Sedan, när du blivit varm i kläderna kan du lägga upp sjukt med pengar o köp en med gulnad tritium och lollipopvisare.

Senast ändrad:
IMG_3630.JPG

Jag undrar om någon har erfarenhet av 9300? Problemet är att Speedmaster är min Hate-Love klocka och jag är kluven. Jag hade kortet i handen 2012 men kunde inte bestämma mig för hesalit eller safir detta var samma år som 9300 släpptes. Då var 9300 helt utanför budget men efter 5 år känner jag suget igen och velar igen.

IMG_3630.JPG

Jag undrar om någon har erfarenhet av 9300? Problemet är att Speedmaster är min Hate-Love klocka och jag är kluven. Jag hade kortet i handen 2012 men kunde inte bestämma mig för hesalit eller safir detta var samma år som 9300 släpptes. Då var 9300 helt utanför budget men efter 5 år känner jag suget igen och velar igen.
Har ägt en Speedy med 9300 i lite drygt ett år. Urverket är fantastiskt i mina ögon, väldigt mycket top of the line-teknik och exakt tidhållning. Enda som kräver tillvänjning är att rotorn frisnurrar åt ena hållet och sitter på keramiska kulorna vilket resulterar i lite ljud när den snurrar fritt.

Klockorna verket sitter i är stora men bärs mindre än vad man skulle kunna tro. Provade en i stål med länk innan jag köpte min GSOTM och blev paff över hur smidig den kändes. Har ca 18,5cm handled men ändå...

Plexi: .005, stållock på baksidan, odekorerat 1861-verk
Safir: .006, Glasbaksida, dekorerat 1863-verk (alltså samma som 1861, manuellt men anpassat för att synas)

Annars samma.
Vissa här tycker att nollnollfem är den äkta varan. Andra tycker alla speedys e speedys o att safir e himla finurligt.
Det är en smaksak helt enkelt!

Oavsett kommet du bli nöjd!

Edit: fråga två, nytt eller vintage:
Köp en flång ny, de är de värda! Ha att börja med. Sedan, när du blivit varm i kläderna kan du lägga upp sjukt med pengar o köp en med gulnad tritium och lollipopvisare.

Tack! Kanonbra svar.
Plexi känns klart mer spännande.
Hur enkelt är det att byta länk/armband?
En stor uppsida med Speedyn är mångsidigheten, så jag antar att det borde vara hyfsat enkelt?

IMG_3630.JPG

Testa den igen. Jag provade bägge samtidigt även om 9300 var över min budget också. Men den vanliga Pro är verkligen sweetspot för mig i storlek och vikt. Nu kan jag iofs tänka mig att komplettera med en 9300-klocka men då får det vara en med annat utseende, keramisk lockar med tanke på vikten. Men där är vi inte riktigt just nu (jag och mina finanser).

Tillbaka
Topp