• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

image.jpeg
image.jpeg
Firar ett tillskott till rymdfamiljen
image.jpeg

Har ögnat igenom tråden men det är många inlägg och svårt att läsa alla. Kanske står det nånstans här men frågan är, vad kostar det att serva en speedmaster? Jag har hört siffror på 10k, stämmer det?
http://www.nymansur.com/service-prislista#omega
7000:- på Nymans. Misstänker att det får att få tag på billigare
Låter troligt. Reduced kanske bara är ett sämre substitut.
Och ganska mycket dyrare att serva väl?

Sämre substitut vill jag inte säga, den reducerade har säkerligen andra kvalitéer. Inte kollat å den så mycket så att jag kan jämföra dom :) men pron verkar vara väldigt uppskattad!
Ja, det verkar som att flertalet som skaffar en Reduced flippar den till förmån för en Pro så småningom. Mycket vill ha mer.

Sämre substitut vill jag inte säga, den reducerade har säkerligen andra kvalitéer. Inte kollat å den så mycket så att jag kan jämföra dom :) men pron verkar vara väldigt uppskattad!
Det gäller att man hittar kvalitéerna i reduced och inte
Ja, det verkar som att flertalet som skaffar en Reduced flippar den till förmån för en Pro så småningom. Mycket vill ha mer.
Köper man den som substitut har man fel utgångspunkt, är det Pro man vill ha så är det lika bra att gå all in. Om man däremot vill ha en lite mindre automat kan den vara ett alternativ. Reduced anses även vara dyr att serva, vilket möjligen kan bero på att det är ett "vanligt" automatverk med en kronografmodul. Denna verkar vid behov snarast ersättas än repareras.

Personligen så skippade jag reduced modellen bara för att jag tyckte att den helt enkelt inte har den fina symmetrin i tavlan som Pro modellen har. Vill dock tillägga att reduced modellen inte är en dålig klocka, bara lite fel i designen. Men detsamma kan sägas om andra Speedmaster modeller som är betydligt dyrare. Själv valde jag en billig Seiko kronograf som ersättare under den tiden (2005-2012).

Det gäller att man hittar kvalitéerna i reduced och inte

Köper man den som substitut har man fel utgångspunkt, är det Pro man vill ha så är det lika bra att gå all in. Om man däremot vill ha en lite mindre automat kan den vara ett alternativ. Reduced anses även vara dyr att serva, vilket möjligen kan bero på att det är ett "vanligt" automatverk med en kronografmodul. Denna verkar vid behov snarast ersättas än repareras.
Vet du någon ungefärlig prislapp på servicen/byte av verk=

Håller helt med @pederr att om man vill ha en Speedy Pro så ska man köpa en Speedy Pro och inte tro att en Reduced är nått substitut.
Om man köper en Reduced i tron att dom ska aggera Speedy förstår jag att man blir besviken och flippar den.
Ser man den däremot som en mindre "automatiskt kronograf med svart tavla" så kommer den i ett helt annat ljus :)

Blivit sugen på att klämma på en sån nu!

Ja, absolut inget fel för någon som gillar tavellayouten eller har lite mindre handleder. Har aldrig sett en i verkligheten, skulle vara kul att testa!

Tillbaka
Topp